„Když je mi fakt špatně, vzpomenu si na tyhle kluky z RAF a říkám si, že to vlastně nic není.“
A úctu k pilotům nebude mít při nadcházejícím ročníku, který v neděli začíná v Limě, jen ve své mysli. Znak RAF má i na helmě, neboť ta tří písmena považuje za symbol odvahy a odhodlání.
„Byl jsem sice vedený k tomu, že budu závodit na motorce, ale děda chtěl být pilot a já tak mám k letectví vztah odmalička. Povinnost a respekt vůči pilotům a vůči tomu, co udělali pro naši zemi, mi nedá spát. Snažím se co nejvíce bojovat proti tomu, jak je komunisti sundali dolů,“ vypráví 35letý jezdec.
Sám létá, a sám dokonce o pilotech z Británie přednášel ve Velkých Němčicích u Brna, jeho rodné obci. Posluchači byli místní žáci i senioři.
„Mám přečtené veškeré knihy, viděl jsem filmy. Mám projeta místa, abych věděl, co se za války dělo. Baví mě lidi obohatit a baví mě tento způsob života, abych ukázal, že nejsem jen obyčejný sportovec, ale dát tomu nějaký smysl. Vyprávím o pilotech, jak vše kolem nich fungovalo, jak mnozí z našeho okolí utíkali na Západ přes Maďarsko.“
Čísla Jana Brabce
|
Sní o tom, že by se jednou proletěl ve spitfiru, tedy ikonické stíhačce, s níž čeští piloti bojovali ve druhé světové válce. Říká, že na světě jsou celkem tři letuschopné a jeden z nich je v plzeňském hangáru.
„Tam se chystám podívat. V Anglii je poté předělaný spitfire na dvoumístný. Do normálního vás nikdo nepustí, má nevyčíslitelnou hodnotu,“ říká Brabec, jenž se před lety s instruktorem proletěl v moderní stíhačce.
Teď je ale před ním Dakar 2019, pro něj druhý v kariéře. V lednu tu obsadil 39. místo, teď se startovním číslem 46, které ve světě motorek neodmyslitelně patří k Valentinu Rossimu, touží po vylepšení. „Jenže Dakar je nevyzpytatelný a já tvrdím, že se na něj nedá připravit. V každé etapě vás může vyškolit.“
Zvlášť tento ročník má být tvrdým testem a návratem k africkým kořenům. Většina etap vede peruánskou pouští, na což se Brabec přes rok poctivě připravoval. Absolvoval pět dálkových soutěží a tvrdí: „Písek je super. Je technicky náročný, musíte na něm umět jezdit a to mě i více motivovalo v tréninku. Dakar bude sice kratší, ale myslím, že nám to dají pěkně sežrat.“