Hamilton pokořil Vettela. Drama v Číně přálo tomu nejbojovnějšímu

  8:45aktualizováno  13:34
V Číně se "nová F1" ukázala v plné kráse. Nervy drásající drama se rozhodlo v napínavém finále. Hamilton předjel všechny soupeře včetně vedoucího Vettela a slavil první triumf sezony. Třetí příčku si užíval Webber, který ze šesté pozice poskočil vpřed v posledních třech kolech.
Lewis Hamilton  se raduje  z triumfu ve Velké ceně Číny F1.

Lewis Hamilton se raduje z triumfu ve Velké ceně Číny F1. | foto: AP

Velkou cenu Číny jsme sledovali v on-line reportáži

Byla to podívaná, na kterou by fanoušci stáli fronty. Po vlažném začátku v Austrálii a nadějné předehře v Malajsii vyrazila formule 1 vpřed a ukazuje, že s novými pravidly sezony 2011, a zejména s dramaticky rychle odcházejícími pneumatikami Pirelli, není třeba vody na trati, aby se uspávající kroužení změnilo ve skutečné závodění.

Na trati i v boxech se měnilo pořadí od startu až do cíle a nikdo neměl předem nic jisté. Deset kol před cílem, kdy v minulých sezonách již piloti jen spořádaně dojížděli do cíle, se teprve formovaly šance na umístění v nejlepší pětici. Vedoucí Vettel věděl, že ho čeká možná marný boj o vítězství a jeho týmový kolega Webber právě předjel sedmého Alonsa a na měkkých gumách se chystal útočit na lídry závodu, kteří v té chvíli měli ještě náskok dvaceti vteřin...

Sebastian Vettel přišel poprvé v sezoně o vítězství v závěrečných kolech závodu, ale už na startu mohli všichni vidět, že není neporazitelným Vettminátorem, jak mu začaly říkat německá média. V Číně je od startovního roštu k první zatáčce poměrně daleko a ke slovu tak přichází systém obnovení brzdné energie KERS, který přidává k výkonu formule 1 pár důležitých koní. A po této stránce je na tom McLaren podstatně lépe, než sice aerodynamický skvělý, ale po stránce elektroniky průměrný Red Bull.

Jenson Button (McLaren) v čele závodního pole Velké ceny Číny

Piloti formule 1 přicházejí na start Velké ceny Číny

Start Red Bullu nevyšel

Druhý muž kvalifikace Jenson Button se okolo nešťastného Vettela prohnal, jako by ani neexistoval a třetímu na startu Lewisi Hamiltonovi stačilo, aby se zařadil hned vedle vozu Red Bull. První, druhá zatáčka a v čele byly dva mclareny. Lídr šampionátu měl naopak co dělat, aby uhájil třetí příčku, kam se tlačil v Šanghaji nevídaně bojovný Nico Rosberg s vozem Mercedesu.

V prvním kole se to však mlelo i na dalších pozicích. Ferrari Massy a Alonsa hned za nejlepšími sice udržela své příčky, ale za ně se protlačili jezdci stáje Force India v zádech s Michaelem Schumacherem, který poskočil o čtyři příčky za třinácté pozici v kvalifikaci a naznačil, že také v Číně se s ním musí počítat na body.

Naopak polem dolů padali zástupci stáje Toro Rosso, kterým nebývale vyšla sobotní kvalifikace, a také Petrov s Renaultem, který začínal závod až třináctý. Hned za ním zůstal jeho týmový kolega Heidfeld a ještě o dvě místa vzadu začínal Mark Webber, který se po 18. místě v kvalifikaci rozhodl pro start na tvrdé sadě pneumatik, takže v prvních kolech nemohl svou rychlostí na desítku nejlepších ani pomýšlet.

Již v jedenáctém kole začaly úvodní zastávky v boxech a výměny pneumatik a Webber hned po návratu na trať zajel nejrychlejší kolo závodu. Ačkoliv v té chvíli kroužil na osmnáctém místě, dal tím poprvé závodníkům vpředu na vědomí, že jim ještě dá pořádně zabrat... Pozorní diváci si všimli i mistrovského strategického tahu Mercedesu. S vedením automobilky přímo v dějišti závodu rozhodl Ross Brawn o tom, že Nico Rosberg pojede pro nové gumy už ve 12. kole. Získal tak čerstvé obutí a volnou trať před sebou. Do té doby byl čtvrtý a ztrácel na lídra 5 vteřin. Za chvíli měl však být mnohem výše...

Více než půl minuty před australským jezdcem se mezitím rozhodovalo o návratu jeho stáje Red Bull do vedení. Týmu McLaren totiž fáze závodu mezi desátým a dvacátým kolem vůbec nevyšla. Lewis Hamilton měl jako vždy první sjeté zadní pneumatiky a jeho rychlost rapidně klesala. Sebastian Vettel neměl ve 14. kole moc práce s tím, když předjížděl britského pilota. Jednoduše na dlouhé rovince snížil přítlak na zádi sklopením pohyblivého prvku zadního křídla a v první zatáčce byl na druhém místě. Možná by si podobně poradil i s Jensonem Buttonem, ale ten radší zatočil do boxové uličky. V 15. kole jel v zádech s Vettelem k mechanikům a měl předvést nevídaný zkrat.

Nico Rosberg ve Velké ceně Číny F1, za ním Felipe Massa.

Jenson Button (McLaren) v čele závodního pole Velké ceny Číny.

Button chtěl gumy od Red Bullu

Minulý rok byl úřadujícím mistrem světa Button, a tak pravidelně zajížděl pro nové gumy hned k první garáži v boxové uličce. Letos však tato pozice patří Vettelovi, tým McLaren stojí o kousek dál. Jenže i tak zkušený pilot jako Jenson Button může udělat školáckou chybu. Zapomněl, že už je sezona 2011 a zastavil u mechaniků Red Bullu. Když uviděl jejich šokované pohledy, šlápl na plyn a popojel ke svým. Ale ztratil cenné vteřiny a spadl na druhou příčku za Vettela. Lídr MS byl opět ve vedení.

Hamilton nechtěně pomohl i Nicovi Rosbergovi. Svým zkratem sebral nějaký čas i Vettelovi, který musel zpomalit, když u svých mechaniků uviděl stát stříbrné auto. Jezdec Mercedesu tak šel do vedení, navíc s příjemným náskokem pěti vteřin. Budoucí vítěz Hamilton doplatil na klouzání s ojetými pneumatikami a propadl se dokonce za Felipeho Massu, který ho po zajímavém souboji předjel. Brazilec držel v první polovině závodu vynikající tempo. Nedaleko za ním kroužil Michael Schumacher v zádech s Alonsem, který se naopak bude snažit na nevydařenou Velkou cenu Číny co nejrychleji zapomenout.

O stupních vítězů rozhodovaly strategie

Podle propočtů to bylo těsné, a tak se jezdci vpředu rozdělili v druhé polovině Velké ceny podle naplánovaných strategií. Jezdci Ferrari a Vettel vydrželi na druhé sadě pneumatik co možná nejdéle, aby obuli závěrečnou tvrdou sadu už po 30. kole a ve zbývajících více než dvaceti kolech se pokusili dojet až do cíle bez jediné zastávky. Ale piloti McLarenu a zástupci Mercedesu se chystali nazout třetí sadu měkkých pneumatik, aby na tvrdé gumy přezuli o šest až osm kol později. Měli tak být před cílem rychlejší.

Sebastian Vettel ve Velké ceně Číny F1.

Lewis Hamilton ve Velké ceně Číny.

Ale nejlépe se na finiš přichystal Mark Webber. Sice v té chvíli ještě nebyl ani v desítce nejlepších, ale měl už za sebou kola na tvrdé sadě obutí. V závěru závodu měl být o dvě vteřiny na kolo rychlejší, než jeho soupeři...

Kromě Webbera však vynikl fantastický finiš Lewise Hamiltona. Britský pilot ještě před poslední výměnou pneumatik předjel na konci cílové rovinky po poměrně těsném manévru svého týmového kolegu Jensona Buttona a pak již ve 39. kole zastavil naposledy u mechaniků. Nejdříve si poradil s Rosbergem, který přezouval o kolo později a na studených gumách neměl proti rychlejšímu McLarenu žádnou šanci.

Felipe Massa, který jel na dvě zastávky, a měl tvrdou směs už značně zničenou, pro Hamiltona nebyl soupeřem. Dvanáct kol před cílem se kolem Brazilce prohnal na dlouhé cílové rovince a vydal se stíhat Sebastiana Vettela, který pomalu poznával, že průjezdy zatáčkami už nejsou tak rychlé, jako těsně po návratu z boxů.

Lídr šampionátu čekal útok na rovince, a tak si pečlivě hlídal nabití KERS, aby mohl odolávat připraveným Hamiltonovým útokům. Brit zkusil něco jiného. V 52. kole využil lepší trakce na výjezdu ze šesté zatáčky a v rychlé zákrutě číslo sedm se protlačil do vedení. Okamžitě se začal Vettelovi vzdalovat a jel si pro nakonec jasné vítězství.

O prvním a druhém místě bylo rozhodnut, ale nikoliv o třetím. Felipe Massa se sice snažil, seč mu jeho chabé síly stačily, ale třetí příčku nemohl v žádném případě udržet. Jeho pneumatiky nemohly odolávat pilotům jedoucím na tři zastávky, a tak se kolem postupně prohnali Button, Rosberg a nakonec i tři kola před cílem Webber. Pro Australana to tím však zdaleka nekončilo.

Webber ukázal, že závod končí až v cíli

Ačkoliv se to mohl zdát téměř nemožné, Webber měl stát poprvé v sezoně na stupních vítězů. A plán mu vyšel.... V šesté zatáčce nedal šanci Nicovi Rosbergovi, a poslal tak dlouho vedoucího jezdce závodu na pátou příčku. A na konci předposledního kola se přiblížil k Buttonovi a nezadržitelně šel vpřed. I po téměř patnácti kolech byly rychlostní výhody měkčí sady pneumatik znatelnější než znatelné.

Vítěz Velké ceny Číny Lewis Hamilton (vlevo) a tentokrát druhý lídr seriálu MS Sebastian Vettel,

Lewis Hamilton (uprostřed) se raduje z triumfu ve Velké ceně Číny.

Pro Massu mohl být zadostučiněním jen fakt, že podruhé za sebou jasně porazil týmového kolegu Fernanda ALonsa, který do sezony vstoupil nebývale špatně. V Číně se musel do posledního metru obávat Michaela Schumachera v Mercedesu, který měl pneumatiky v lepší kondici a stačilo jediné kolo, aby Španěla předjel.

Po předchozích excelentních závodech se nezadařilo Renaultu, jehož jezdci nezvládli start a jezdili daleko za body. Díky skvělému finiši a povedeným předjížděcím manévrům si Vitalij Petrov dojel pro alespoň dva body. Jeho týmový kolega Heidfeld podobné štěstí neměl.

Cílem projeli všichni favorité, kromě Alguersuariho z Toro Rosso dokončili závod všichni jezdci. Proto byl Paul di Resta ze stáje Force India porpvé v sezoně bez bodů, proto se musela stáj Sauber spokojit s jediným bodem spolehlivého Japonce Kobajašiho.

Pozvánka na evropskou tour formule 1 nemohla být lepší. Za tři týdny pokračuje seriál v Turecku. Na okruh v polích daleko za civilizací sice nechodí diváci, ale závody tam bývají skvělé. Již minulý rok se v zemi půlměsíce předjíždělo. Na dramatický souboj a následnou kolizi Vettela s Webberem, tedy týmových kolegů z Red Bullu, se nedá zapomenout.

Na zajímavé kopcovité trati za Istanbulem podívanou pravidelně dramatizují i vysoké teploty a hrubý povrch. S letošními nepříliš trvanlivými pneumatikami se fandové mohou připravit na nezapomenutelnou podívanou.

Výsledky Velké ceny Číny

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Lewis Hamilton McLaren 1h36:58.226
2. Sebastian Vettel Red Bull + 5.198
3. Mark Webber Red Bull + 7.555
4. Jenson Button McLaren + 10.000
5. Nico Rosberg Mercedes + 13.448
6. Felipe Massa Ferrari + 15.840
7. Fernando Alonso Ferrari + 30.622
8. Michael Schumacher Mercedes + 31.206
9. Vitalij Petrov Renault + 57.404
10. Kamuj Kobajaši Sauber + 1:03.273
11. Paul di Resta Force India + 1:08.757
12. Nick Heidfeld Renault + 1:12.739
13. Rubens Barrichello Williams + 1:30.189
14. Sébastien Buemi Toro Rosso + 1:30.671
15. Adrian Sutil Force India +1 kolo
16. Heikki Kovalainen Lotus +1 kolo
17. Sergio Pérez Sauber +1 kolo
18. Pastor Maldonado Williams +1 kolo
19. Jarno Trulli Lotus +1 kolo
20. Jérôme D'Ambrosio Virgin +2 kola
21. Timo Glock Virgin +2 kola
22. Narain Karthikeyan Hispania +2 kola
23. Vitantonio Liuzzi Hispania +2 kola
24. Jaime Alguersuari Toro Rosso DNF - 12 kol

Pohár konstruktérů:

č. tým body
1 Red Bull 105
2 McLaren 85
3 Ferrari 50
4 Renault 32
5 Mercedes 16
6 Sauber 7
7 Force India 4
8 Toro Rosso 4
9 Williams 0
10 Lotus 0
11 Virgin 0
12 Hispania 0

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Česko - Finsko 1:0N. Drama s vítězným koncem, skvělý výkon předvedl Dostál

10. května 2024  22:56,  aktualizováno  23:24

Česká reprezentace má za sebou první vystoupení na domácím mistrovství světa v hokeji. Svěřenci...

Program MS v hokeji 2024: Češi udolali v nájezdech Finy, v sobotu vyzvou Norsko

29. května 2023  10:42,  aktualizováno  10.5 22:59

Česká hokejová reprezentace zahájila domácí turnaj vítězstvím 1:0 po samostatných nájezdech nad...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

Tadeji, sundej to! Pogačar odvracel diskvalifikaci, Ganna prohnal zlaté parťáky

8. května 2024  7:46

Je vůbec možné, aby v průběhu etapy letošního cyklistického Gira nezaútočil Tadej Pogačar? Teprve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

Brit Kirk z Litvínova: Diváci jsou tady vášniví. Češi, budete nám fandit?

11. května 2024

Premium Kdo by kdy řekl, že nejlepším střelcem play off české extraligy bude Brit? Když hokejový útočník...

Moje fauly? Musím se polepšit, lituje Gudas. Radši je ale komentovat nechce

10. května 2024  23:45

Přítomnost hokejového tvrďáka na ledě byla tradičně znát. Český obránce Radko Gudas srážel jednoho...

Česko - Finsko 1:0N. Drama s vítězným koncem, skvělý výkon předvedl Dostál

10. května 2024  22:56,  aktualizováno  23:24

Česká reprezentace má za sebou první vystoupení na domácím mistrovství světa v hokeji. Svěřenci...

Koubek sbírá v bundeslize prohry, jeho Augsburg nestačil na Stuttgart

10. května 2024  23:08

Brankář Tomáš Koubek utrpěl i při druhém startu v této sezoně německé fotbalové ligy porážku....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...