A ač závod v italské Monze, roky to nejrychlejší podnik v šampionátu F1, sfoukne Lewis Hamilton za hodinu a osmnáct minut, pak víc než dvojnásobnou dobu zabere „soudní líčení“, přemítající nad vinou a trestem v kauze Hamiltonovy zadní pneumatiky.
Tlak v ní se totiž pět minut před startem ocitl pod minimální hodnotou, sice o pouhých 0,3 PSI, jenže třeba Rob Smedley, jeden ze závodních inženýrů Williamsu, hned nekompromisně spustí: „Je jedno, kolik to je. Jestli 0,3 nebo 10. Máme technická pravidla a jich se musíme držet. Kdybychom u každé části auta přidali takový kousek v náš prospěch, byli bychom o dvě sekundy rychlejší. A to přeci nejde.“
Bylo to vážně jako u soudu, vždyť i Hamilton se musel vytasit s obhajobou. A to navzdory tomu, že i když v běžném provozu za stav pneumatik vždy zodpovídá šofér, tak v F1 vše hlídá armáda mechaniků. Teď ale ta slova Lewise Hamiltona, kterými chtěl obměkčit „soudní tribunál“.
„Takový malý rozdíl v tlaku na trati nic neznamená. Aby to něco ovlivnilo, musel by ten rozdíl být o mnoho větší, okolo 0,5 či 1 PSI. Navíc to byla jen jedna pneumatika. Opravdu to nebyl důvod, proč jsem dnes vyhrál. Vyhrál jsem, protože jsem byl nejrychlejší.“
A Sebastian Vettel, kterému by v případě Hamiltonovy diskvalifikace připadlo italské vítězství, téměř jako svěděk obhajoby říkal: „Druhé místo beru. Dnes byl Lewis a Mercedes prostě silnější.“
Ještě před 14 dny by přitom Hamilton žádný problém s pravidly neměl. Kvůli explozi pneumatiky Sebastiana Vettela v belgické Grand Prix ale odborníci z Pirelli rozhodli, že jedním z opatřením jak zabránit opakování, je zvýšit minimální tlak v pneumatikách. Hraniční hodnotu však několikrát změnili a i to byla nejspíš jedna z polehčujících okolností. A možná i proto „vyšetřovatelé“ FIA nakonec v rozsudku napsali, že tlak u obou vozů Mercedesu byl při namontování kol před závodem v pořádku.
Že je řeč o dvou stříbrných monopostech, není náhoda. Niku Rosbergovi, druhému jezdci týmu, naměřili tlak dokonce o 1,1 PSI nižší. Paradoxně zatímco Hamilton se klepal, aby byl zproštěn obžaloby, Rosberg by raději slyšel: Jste vinni! Dvě kola před cílem mu totiž shořel motor, on přišel o stupně vítězů a Hamilton teď na něj má náskok 53 bodů.
Náskok, který je zřejmě nedostižný...