Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Coulthard: Formule jedna musí být hazard, Halo by Bianchiho nezachránilo

POŘÁD ZA VOLANTEM. Expilot F1 David Coulthard dnes závodí v sérii cestovních vozů DTM. | foto: Red Bull

22 2018
Miluje závodění postaru. Minimum technologií, hlučné motory a krásné ženy. Bývalý pilot David Coulthard zrovna nevítá novinky ve formuli jedna.

Až se v neděli seřadí na startovním roštu v melbournském Albert Parku 20 monopostů, bude to pro všechny přihlížející pohled, který formule jedna ještě nikdy nenabídla. Do Velké ceny Austrálie – a do nové sezony zároveň – se vydají piloti ve vozech vybavených kontroverzní konstrukcí zvanou Halo, tedy svatozář.

Ta má být pro jezdce andělem strážným, který je ochrání před uvolněnými pneumatikami, jež při drsných nehodách létají vzduchem a představují smrtelné nebezpečí. „Já se ale v kokpitu nikdy nebezpečně necítil,“ tvrdí David Coulthard, vicemistr světa z roku 2001 a nyní televizní komentátor závodů F1.

Prošedivělý Skot v sobě nezapře milovníka starých časů. Rád říká, že formule musí být hlučné a že piloti se mají starat jen a pouze o řízení. „Nikdy jsem se nemusel zaobírat rekuperací energie a dalšími technologiemi. Jsem rád, že jsem jezdil v době, v jaké jsem jezdil,“ vzpomíná na časy, kdy se ve vysoké rychlosti řítil po tratích.

Co si myslíte o systému Halo?
Chápu, že se věci mění a je potřeba se přizpůsobit trendům. Na druhou stranu si nemyslím, že se současní jezdci budou díky svatozáři cítit bezpečněji. V závodě na riziko nemyslí, soustředí se na řízení. Ať už to byl Jackie Stewart, Graham Hill nebo Ayrton Senna, všichni se vždy koncentrovali jen na trať a rychlost. Halo jistě snižuje riziko zranění, já ale věřím, že sport jako formule 1 musí být trochu nebezpečný, jinak přijde o pozornost lidí.

Souhlasíte tedy s kritikou vašeho bývalého parťáka z Red Bullu Marka Webbera, který považuje Halo za zbytečné?
Víte, každý má právo na názor. Já jsem nikdy nevydával zbytečnou energii na to, abych se hádal kvůli něčemu, co zkrátka už někdo zavedl. Vstanete ráno plní energie a měli byste ji investovat správným směrem. Nechtěl jsem HANS (systém ochrany krku a hlavy), ale došlo na něj. Nežádal jsem o Halo, ale je tady. Pokud zachrání někomu život, bude to skvělé. Ale třeba smrti Julese Bianchiho v roce 2015 po havárii ve Velké ceně Japonska by svatozář stejně nezabránila, na takový náraz je příliš slabá. Snad se osvědčí v jiných situacích.

Další z diskutovaných změn je konec grid girls. Zamlouvá se vám, že ze startovních roštů zmizí sličné dívky?
Je to kontroverzní téma. Nechci do něj nijak zabředávat, i když chápu, že to spoustu lidí zajímá. Zrovna nedávno se mě na to zeptali v Austrálii. Odpověděl jsem, že jsem ještě nepotkal žádnou grid girl, která by řekla: Díky bohu, že mě zbavili té otřesné práce.

David Coulthard opouští svůj havarovaný vůz při Velké ceně Japonska
Coulthard, Red Bull
Velká cena Německa: Coulthard

David Coulthard v časech, kdy ve formuli 1 jezdil za Red Bull.

Do kalendáře F1 se letos vracejí dvě evropské Velké ceny. Vítáte, že se pojede na Hockenheimringu a okruhu Paula Ricarda ve Francii?
Myslím si, že je dobré respektovat historii. Bohužel okruh Paula Ricarda není tak zábavný jako třeba belgické Spa, ani nemá takovou historii jako italská Monza. Když jedete ve Spa, cítíte se jako na horské dráze. To ve Francii není, trať je sice rychlá, ale hrozně plochá. Návrat Hockenheimu vítám, Německo udělalo pro motorsport hodně a tamní fanoušci si zaslouží svou Grand Prix. Mrzí mě ale, že se okruh oproti minulosti změnil. Dříve to bylo závodění v lesích ve vysoké rychlosti. Nyní? Upřímně, tribuna je sice pěkná, ale trať není ničím výjimečná.

Kdo podle vás bude vládnout letošnímu šampionátu F1? Věříte v nadvládu Mercedesu?
Pokud byste chtěl snadno vydělat peníze, vsaďte si na Mercedes. Doufám ale, že Ferrari bude opět silné a že se k této dvojici týmů přidá také Red Bull. Byl bych rád, kdyby byla sezona zase dramatická, vždyť loni Ferrari klidně mohlo vyhrát titul mistra světa. Sebastian Vettel měl k tomu blízko.

Titul obhajuje Lewis Hamilton z Mercedesu. Na stránkách Telegraphu jste ho přirovnal k legendárnímu Sennovi, proč?
Vždy bude spousta lidí říkat, že Senna byl jen jeden, další zase upozorní, že Senna byl Brazilec, kdežto Hamilton je Brit, ale pokud se budeme bavit o jezdeckém umění, považuji Hamiltona za Sennu současné generace. Je výjimečný, extrémně rychlý, pravidelně poráží ostatní. Nechává za sebou své konkurenty, včetně Vettela. F1 by si to měla uvědomit a začít ho uznávat jako velikána své doby. Lidé se topí vzpomínkami na osmdesátá a devadesátá léta, vzpomínají na Sennu či Michaela Schumachera a Hamiltona trochu opomíjejí.

Je právě Hamilton rockovou hvězdou, kterou současná formule jedna potřebuje?
Víte, můžete mít Hamiltona rádi a také nemusíte, nicméně dokáže na sebe strhnout pozornost. Formule jedna každopádně potřebuje dál hledat zajímavé piloty, kteří osloví mladé lidi a přitáhnou nové diváky. Vezměte si mého syna, je mu devět let a F1 vůbec nesleduje. I když v ní pracuji, ten sport mu nic neříká. Popularitě mezi novou generací by určitě pomohlo, kdyby titul získal mladík Max Verstappen.

Je to váš nejoblíbenější pilot ze startovního pole, které v neděli uvidíme v Austrálii, že?
Ano, k němu a Danielu Ricciardovi mám coby k pilotům Red Bullu nejblíže. Maxe navíc znám odmala.



Nejčtenější

Dukla – Plzeň 1:3, mistr otočil skóre za dvě minuty, pečeť přidal z penalty

Jan Holenda (vlevo) z Dukly v souboji s plzeňským soupeřem.

Utrápené vítězství. Fotbalisté plzeňské Viktorie vyhráli v úvodním kole první ligy na hřišti...

Fotbal, který neskončí. Deset důvodů, proč sledovat českou ligu

Fotbalisté Plzně slaví zisk mistrovského titulu.

V pátek začíná nový ročník české fotbalové ligy. Tady je deset důvodů, proč stojí za to ji...



Tak přece dohoda? Do Slavie má namířeno nigerijský útočník Olayinka

Peter Olayinka z Dukly slaví gól na hřišti Slovácka.

Přestupní částka se vedení Slavie zpočátku zdála příliš vysoká, nigerijský fotbalista Peter...

Thomas, vládce 21 serpentin: Šílené! Nemůžeme jet do Paříže už zítra?

Spokojený Geraint Thomas udržel v alspkém triptychu žlutý dres lídra Tour de...

Alpe d’Huez (Od našeho zpravodaje) Už ve středu vypadal po vítězství v La Rosiere jako v Jiříkově vidění. Po dalším, čtvrtečním...

Překvapení, Sagan během Tour oznámil rozchod s manželkou

Peter Sagan na Tour de France

Trojnásobný mistr světa v cyklistice Slovák Peter Sagan během Tour de France oznámil překvapivý...

Další z rubriky

Obhajoba titulu je už spíše pohádka, zoufá Lacko

Adam Lacko  po závodech na Slovakiaringu.

Úřadující mistr Evropy Adam Lacko se již v polovině sezony smiřuje s tím, že titul letos neobhájí....

Jsem nejrychlejší, co jsem kdy byl, říká Kornfeil po úspěšné stíhačce

Jakub Kornfeil během kvalifikace na Velkou cenu Německa.

Sachsenring (Od našeho zpravodaje) Jako by v závodě potřeboval jít přes překážky, než si raději zvolit klidnější a přímější cestu. A...

Kornfeil by rád poskočil o třídu výš. Ale nejdříve musí sehnat peníze

Jakub Kornfeil na trati Velké ceny Katalánska

Tu otázku dostává v létě už čtyři pět let po sobě. A není divu. V pětadvaceti a po 154 odjetých...

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?



Najdete na iDNES.cz