Naděje na to, že ačkoliv 36letý Brit vlétl do sezony jako č. 1, tak by se tento ročník nemusel proměnit ve one-man show jako poslední léta. Lewis Hamilton má konkurenta. Silného a sebevědomého.
Drama až do cíle: Verstappen pustil Hamiltona do vedení na příkaz shora |
Je jím Max Verstappen z Red Bullu. V Bahrajnu vyhrál sobotní kvalifikaci, v neděli se tři kola před koncem po výtečné stíhací jízdě dostal do čela, jenže kvůli kontroverznímu předjetí – vyjel při něm mimo trať – pustil na příkaz vedení závodu Hamiltona zpět před sebe.
A reparát se už nezdařil. V cíli mluvil smutně, zároveň ale tušil, že dominance Mercedesu vyprchala.
„Verstappen má již právo na to získávat tituly. Vyjezdil se, je chytřejší, rychlejší a nedělá zbytečné kolize. Myslím, že jezdecky je už na stejné úrovni jako Hamilton, ne-li výš,“ uvedl pro ČTK Tomáš Enge, jediný Čech, který kdy okusil závod F1. Byť on dál na letošní titul favorizuje Hamiltona.
Nicméně nedělní noční show v Bahrajnu ukázala, že svět F1 se přes zimu proměnil.
Red Bull ukázal sílu už v testech, po kterých Hamilton o soupeři říkal: „Tento rok budou úplně jinou mašinou nebo zvířetem. Měla by to být skvělá bitva.“ A v sobotu pak přidal: „Od prvního dne jsme věděli, že Red Bull je rychlejší než my. Je před námi hora, na kterou se musíme vyškrábat.“
Radši bych dostal v cíli penalizaci, zlobil se Verstappen do vysílačky |
Je ale nutné přidat, že ona hora se před Mercedesem nezjevila úplně sama. Mezinárodní automobilová federace (FIA) upravila část technických předpisů především ohledně aerodynamiky v zadní části vozu. Auta tak mají zhruba o deset procent méně přítlaku, nejsou tolik stabilní. A třeba Hamilton vnímá, že pravidla úmyslně míří proti Mercedesu. „Není žádným tajemstvím, že tyto změny byly vytvořené, aby nás zbrzdily. Ale to je v pořádku. My milujeme výzvy a na takové věci se nedíváme s nechutí.“
Verstappen následně reagoval, že přiblížení Red Bullu není otázka pravidel, ale spíše výrazného posunu jejich pohonné jednotky Honda. Ta prý snížila – či úplně vymazala – dřívější ztrátu.
Na druhou stranu Mercedes je kolos. Dokáže v průběhu sezony dál vyvíjet vůz, přicházet s evolucí, zvyšovat svůj výkon a reagovat. Už několikrát to v minulosti dokázal, teď dře opět.
Však Hamilton v neděli – jen co na jeho počest dozněly salvy ohňostroje – děkoval lidem z továrny, jakou odvedli práci, neboť prý původně čekal, že s Red Bullem prohraje o šest až osm vteřin.
Ano, pořád jsme na začátku sezony, která má naplánovaných rekordních 23 závodů. Zároveň jde o poslední ročník před velkou revolucí pravidel, ke které se mnozí upínají, že srovná, ne-li zcela promíchá sílu jednotlivých stájí. Však i Enge odhaduje: „Přijdou nové a radikálně změněné vozy. Ty mohou přinést stejný přerod, jako když skončila po roce 2013 éra Red Bullu.“