Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je svatozář ve formuli 1 tak zázračná? Pochybnosti sílí

Max Verstappen sedí v monopostu Red Bull se svatozáří. Od příští sezony musí mít tuto ochranu kokpitů všechny vozy formule 1. | foto: Getty

28 2017
Je tu odpor fanoušků. Proti je i devět z deseti závodních týmů či uctívané legendy včetně trojnásobného šampiona Nikiho Laudy. A teď je tady rovněž statistika, která naznačuje, že vybavit formule 1 ochrannou svatozáří – tak jak to od příští sezony nakázala Mezinárodní automobilová federace, FIA – je možná zbytečný krok.

Německý portál Auto Motor und Sport prošel 70 vážných nehod, které se v F1 staly od tragické smrti Ayrtona Senny v roce 1994 (po té se bezpečnostní prvky výrazně zlepšily), a zjistil, že systém Halo (svatozář) by ani v jednom případě ničemu nepomohl.

A to včetně smrtelného karambolu Julese Bianchiho z roku 2014. Naopak existují nehody – třeba ta Alexandra Wurze s Davidem Coulthardem z Austrálie 2007 či Fernanda Alonsa s Kimi Räikkönenem z Rakouska 2015 (jeden z jezdců najel na monopost druhého) – které by po zavedení ochrany hlavy mohly dopadnout mnohem hůře.

I u Felipeho Massy, kterého v roce 2009 trefila do helmy poletující pružina, mohla mít svatozář dva efekty – buď by pružinu odrazila mimo kokpit, nebo ji naopak nasměrovala na méně chráněné místo jezdce.

„Den, kdy FIA zavedla svatozář, byl pro F1 smutný. Existují totiž případy, kdy to s ní může při nehodě dopadnout hůře. A jsou i problémy, na které jsme zapomněli. Na startu nemusíte dobře vidět na semafory, taky nemusíte dobře vidět vlajky kolem tratě,“ řekl včera pilot Romain Grosjean v Maďarsku, kde se o víkendu bude závodit.

Francouzský jezdec už svatozář testoval loni v Brazílii a cítil se bídně, i proto zmiňuje „nenápadné“ detaily. „Bylo mi zle, člověk se neustále soustředil na něco, co má před sebou. Oči se střetávaly uprostřed, bylo to divné.“

Podle designérů je nereálné, aby byla svatozář vyrobena z průhledného materiálu.

Ač v kritice není Grosjean sám. Ač má systém Halo především jezdce chránit před volně poletujícími koly, která od nové sezony budou zavěšena na třech (místo dosavadních dvou) lankách, přijetí svatozáře je definitivní. Stojí za tím FIA.

Ta zároveň kvůli nové ochraně musí pozměnit pravidla F1. O pět kilogramů zvýší minimální váhu aut – ze 728 na 733 kilogramů. Svatozář však dozajista bude vážit víc, a tak některé jezdce opět čeká hubnoucí kúra.

Také FIA zvýší časový limit, během kterého se jezdci musí dostat z kokpitu. Doposud to bylo pět vteřin, ale kvůli svatozáři čas naroste na osm až deset vteřin.

I proto si do FIA rýpnul uznávaný novinář Will Buxton, který na Twitteru napsal: „Myslím, že také požádali oheň, aby hořel pomaleji.“

Objevují se i další „svatozáří“ novinky. Ochranu si nebudou stavět týmy samy, ale FIA pro ni najme externí firmu. Stáje si ji budou smět v horní části aerodynamicky upravit. Od roku 2019 bude Halo systém povinný i v juniorských sériích.

„Svatozář ničí DNA monopostu formule 1. FIA přitom udělala F1 tak bezpečnou, jak jen to jde. Nebezpečí létajících kol je stále menší, protože jsou pořád lépe a lépe připevněná. Riziko pro jezdce je minimální. A to minimální riziko musí jednoduše závodník akceptovat. Může se rozmyslet, jestli tento sport chce, nebo nechce dělat. A jezdci, kteří to chtějí, tak dobrovolně nastoupí do auta a s tím rizikem žijí,“ prohlásil Niki Lauda, další z odpůrců. „Estetická stránka teď bude smrtící.“

Autor:


Nejčtenější

Sagan: Nejvíc jsem se bavil v neděli. Nebyl čas na nudu, tak to mám rád

Peter Sagan v zeleném dresu a také s kyticí a plyšákem.

Annecy (Od našeho zpravodaje) Když už je jednou pánem zeleného dresu, tak i ta židle, na kterou se Peter Sagan usadil u hotelu...

Jak slavila Francie: euforie, ale i bitky, rabování a smrtelné úrazy

Francouzi divoce oslavují úspěch fotbalistů, kteří stali mistry světa.

VIDEO Francie se po triumfu fotbalistů na světovém šampionátu ponořila do bouřlivých oslav. Převládaly...



Hlavy vzhůru, pro nás jste mistři! Jsme smutní i pyšní, řekl kouč Chorvatů

Chorvatská prezidentka Kolinda Grabarová Kitarovićová v objetí s trenérem...

Davy fanoušků v přecpaných ulicích Záhřebu nejdřív trochu smutnily, pak ale propukly velké oslavy....

Sparta dotáhla příchod Tetteha, Kadlece řeší. A chce bojovat o titul

Generální ředitel Sparty Adam Kotalík (vpravo) a trenér Pavel Hapal hovoří na...

Útočník Benjamin Tetteh už je definitivně hráčem fotbalové Sparty, odchod Michala Kadlece do...

Šotolina, spletitý sjezd i Alpe d´Huez. Triptych alpských etap čeká

Chris Froome ve žlutém v roce 2013 na Tour poblíž jezera Annecy.

Tři majitelé žlutého trikotu, spousta hromadných dojezdů, rovinaté etapy na větru, impulzivní den...

Další z rubriky

Kornfeil by rád poskočil o třídu výš. Ale nejdříve musí sehnat peníze

Jakub Kornfeil na trati Velké ceny Katalánska

Tu otázku dostává v létě už čtyři pět let po sobě. A není divu. V pětadvaceti a po 154 odjetých...

Na motokrosu v Petrovicích zazářily v dresu Orionu posily ze zahraničí

Mistrovství světa v motokrosu v Lokti.

Nedávno si je s úspěchem „oťukl“ při obnoveném Orion Cupu v Horním Újezdě u Litomyšle, do nedělního...

Vyrovnaný šampionát? Pro diváky úžasná podívaná, míní Červený

Motocyklový závodník Marek Červený v seriálu IRRC

Motocyklový závodník Marek Červený se v letošní road racingové sezoně snaží navázat na loňský...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz