Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zpět na cestě do F1. Kubica chystá přestup z „penze“ do kokpitu

17 2017
Srdceryvně se loučil už loni. Pak nakonec ještě rok zůstal, ale teď je to definitivní. Příští neděli odjede Felipe Massa svůj poslední závod ve formuli 1. Po 15 letech v elitním šampionátu se přesune do „ekologičtější“ formule E. Tak jest už s předstihem dáno.

Přesto jedno nevyřčené zbývá: Kdo ho v týmu Williams nahradí? Ale jelikož svět F1 připomíná činžákovou pavlač, kde se jen těžko před zvídavými ututlá tajemství, ví se, že hlavním adeptem na lukrativní flek je Robert Kubica.

Tedy Polák, který už v F1 dokázal zvítězit, ale zároveň muž, který kvůli následkům nehody v rallye je pro F1 téměř sedm let penzistou. Teď je 32letý „důchodce“ zpět.

200:1, že bude mistrem světa

Už v srpnu testoval Renault, později usedl do Williamsu, a byť britská stáj zatím jeho angažování nepotvrdila, leccos naznačuje, že si v současném monopostu zajezdí při testech po posledním závodě roku v Abú Zabí.

A renomovaná sázková kancelář Bet365 už mu dokonce – stejně jako jezdcům se smlouvou – vypsala kurz na to, že se příští rok stane mistrem světa. Je 200:1. Je na tom o kus lépe než jeho případný týmový kolega Stroll (500:1).

„Kdyby Robert neměl nehodu, už by byl mistrem světa. Myslím, že se vrátí ještě silnější, a být na místě Williamsu, neváhal bych,“ tvrdí bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone.

Zdála se to poté, co Kubica vážně havaroval při amatérské rallye a málem přišel o život, jako ztracená kariéra. Tehdy musel angažmá ve formuli utnout, protože operovaná ruka nezvládala točit volantem.

Byla (a je) pohublá a i její aktuální fotky téměř děsí. Ovšem už před rokem a půl se „penzista“ vracel na scénu. Měl nabídku k testu F1, a tak oslovil Čecha Martina Prokopa, svého známého ze světové rallye, jestli by si v jeho týmu nemohl střihnout vytrvalostní okruhový závod v Mugellu.

Robert Kubica při testech v Maďarsku.

Domluvili se a Prokop viděl, jak ho vidina návratu žene. „Musel strašně zhubnout, aby se do monopostu vešel. Makal na fyzičce, dělal první poslední,“ vzpomíná Prokop.

Tehdy z testu v F1 nakonec sešlo. Možná se manažeři zalekli jeho zraněné ruky, která je pro mnohé otázníkem i teď. Jenže... Kubica letošní zkoušky ve formuli bez potíží zvládl a na vlastní kůži to poznal i Prokop. „Má obrovské limity, ale netají je. A už jen za to, jak dokáže s tím handicapem řídit, by si ho měl každý hýčkat jako superhvězdu.“

Prokop roky jezdil WRC, teď se potřetí vrátí na slavný Dakar, jenže když si loni na okruhu sedl vedle Poláka, stejně coby protřelý závodník žasl. „Dlouho jsem nemohl říct ani slovo. Ne že bych se bál, ale vyřídilo mě, jak to auto vodí na trati. Takto vyždímat maximum se jen tak nevidí. V tom autě seděl poprvé a byl o třídu jinde. Místo v F1 by měl dostat. Je to kluk, který tam patří a ještě jednu šanci si zaslouží.“

Není sám, komu se při zmínce o Kubicovi spustí z úst salva pochvalných vět. Nico Rosberg je loňský šampion F1, na dráze závodil třeba proti Michaelu Schumacherovi i Fernandu Alonsovi, přesto tvrdí: „Lewis Hamilton a Robert Kubica jsou nejrychlejší piloti, se kterými jsem kdy bojoval. Tečka!“

Řízení jednou rukou

Třeba jsou to od Rosberga jen uctivá slova, ale možná ryze účelová. Motorsport obecně – a F1 obzvlášť – totiž není jen o umu kroutit volantem, ale rovněž o byznysu, vlivných lidech a mecenáších v pozadí, silných příbězích. A právě Rosberg se před pár týdny stal Kubicovým manažerem. Bezpochyby umí oslovit ty správné. Je dál svázán s Mercedesem, který dodává Williamsu motory, a za tým, jež o Kubicu usiluje, sám jezdil. A vše souvisí se vším.

Vždyť říká: „Věřím, že se Robertův návrat podaří. Byl by to skvělý příběh.“ Z marketingového pohledu není pochyb, že by Kubicův comeback byl trhákem. Williams, který před sezonou od bídy zachránilo angažování miliardářského synka Lance Strolla, by zase patřil mezi sledované.

„Neznám úplně zákulisí, ale F1 je tvrdá hra. Roli hraje reklamní přínos i handly mezi výrobci motorů a týmy. V takové míře to jinde v motorsportu není. Ale pro mě jako fanouška je Robert zajímavý pilot. Nedělal by ostudu. Jeho manévry a dravost by formuli moc prospěly,“ míní Prokop. „Veřejnost jeho příběh miluje. Takového srdcaře ve světě jen tak nenajdete.“

Robert Kubica před testovací jízdou na Hungaroringu

Můžete mít motoristické srdce, být závodní génius, jenže není pochyb, že Kubica má výrazný zdravotní limit. I Prokop popisuje, jak viděl, že jeho kamarád šoféruje speciál jednou rukou, druhou volant jen přidržuje. A je vážnou otázkou, zda vždy zvládne zkrotit monopost F1. O čemž třeba Rosberg (může si snad myslet manažer něco jiného?) nepochybuje, zatímco jiní už ano.

Právě Massa, jehož Kubica dost možná vystřídá, nedávno tvrdil: „Nejsem přesvědčený, že na některých okruzích se současným autem, které je po fyzické stránce mnohem náročnější, nebude mít problémy. Tomu nemůžete věřit.“

Prokop, jeden z přímých svědků Kubicova umu, se ale nad pochybami pousměje. Zvlášť u laiků a obyčejných „smrtelníků“, kteří se při řízení volantu drží jako klíště, je vyzáblá ruka něco nepředstavitelného. „Jenže já auta taky řídím jen jednou rukou. U toho dakarského či u starého WRC totiž máte 70 procent času ruku na řadicí páce a řadíte,“ přiznává Prokop.

Rallye jako skvělý test odolnosti

Právě to, že Kubica strávil po osudové nehodě čtyři roky ve WRC, kde vyhrál i 15 etap, považuje Prokop za nejlepší test jeho odolnosti. Lze pochopit, že Prokop coby kovaný soutěžák má „svou“ rallye za královskou disciplínu, přesto je v jeho argumentech kus pravdy.

U okruhových vozů včetně F1 je řazení pod volantem (lze ho mít i na jedné straně). „A tak druhá ruka slouží jen k balancu, což Robert zvládá. Největší problém přichází v krizových situacích, které v rallye nastávají hodně často.
Zato v F1 piloti s volantem tak nešavlují, nelítají po škarpách a neřeší tak velké průšvihy. O to může být jeho řízení snazší,“ vysvětluje Prokop.

Takže brání něco velkému comebacku? Nejspíš nic. A i Prokop doufá a dodává: „F1 by byla ochuzena, kdyby v ní Robert nebyl.“

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze