Aby bylo jasno, mluvil o autu.
Závodní sezona formule 1 odstartuje až koncem měsíce, ale v Barceloně se teď během prvních čtyřdenních testů odkrývají karty. Všech deset týmů představilo nové monoposty, které kvůli změně technických předpisů mají zásadně odlišný vzhled než v předchozích letech.
„Moc se mi líbí. S těmi širšími koly a nízko posazeným křídlem mají vzhled syrové formule,“ tvrdí Tomáš Richtr, český komentátor přenosů z F1.
Není v tomto tvrzení sám. Nadšeni jsou jezdci, šéfové týmů i mnozí fanoušci. Vzhledem k širším pneumatikám (vpředu o 60 milimetrů a vzadu o 80) i širší karosérii působí monoposty robustněji. Lépe na trati sedí, takže hned první dny v Barceloně ukázaly, že třeba na zdejším okruhu budou o dvě až tři sekundy rychlejší.
„Díky aerodynamickému výkonu bylo možné postavit nejrychlejší vozy F1 v historii. Ještě jsme neodjeli žádný závod, zůstaňme proto oběma nohama na zemi, ale já doufám, že jsme to my, kdo objevil svatý grál,“ uvedl šéf stáje Mercedes Toto Wolff. A Hamilton přidal: „Řekl bych, že co se detailů týká, je to možná ten nejpropracovanější vůz v historii.“
Nejspíš nepřehánějí.
A nejspíš ani nepředbíhají.
Návrat oranžové
Mají-li se z deseti nových monopostů vybrat dva, které vyvolaly největší rozruch, tak Mercedes W08 je kvůli technickému řešení jedním z nich.
„Když si porovnáte jeho auto s tím loňským, tak teď má menší zadnici. Mercedes dokázal do menšího prostoru vecpat systémy, které zcela zákonitě budou fungovat ještě efektivněji. Jejich vůz zeštíhlel, ale do výkonu šel ještě dál,“ všiml si komentátor Richtr.
Zkrátka, dominance stáje – což naznačily i první testy – může pokračovat i letos.
Druhý vůz, který vzbudil nadšení, je Toro Rosso. Tým, který patří do druhého sledu, zaujal novým zbarvením. „Pro fanoušky jsou barvy často rozhodujícím faktorem, jestli mají říct, že se jim auto líbí, nebo ne,“ říká Richtr.
Design zásadně změnil i McLaren. Vrátil se k oranžové barvě, která proslavila vozy v 60. letech v éře zakladatele Bruce McLarena. A šéf konkurenčního Red Bullu Christian Horner si hned rýpnul: „Kromě McLarenu vypadají všechny formule skvěle. Myslím si, že Ron (Dennis) musí zuřit.“
Dennis patřil mezi dlouholeté odpůrce oranžové, jenže poté, co byl loni „odejit“ z vedení McLarenu a vystřídal ho Zak Brown, se věci změnily. „On je Američan a je zvyklý na marketing – takže velké haló, že je tu nová barva. Kdákají o barvě, ale pak nejsou schopni postavit ani olejovou skříň,“ naráží Richtr na problémy, které stáj nyní potkaly v Barceloně. „Ať je ten McLaren klidně duhový, ale ať pořádně jezdí. Oranžová auto nezrychlí.“
Ploutev potřebujeme
Teď ale jedna smutná věc. Auta jsou oproti minulým létům bezesporu krásnější, jenže dokonalost jim hyzdí tzv. žraločí ploutev. Část mezi kokpitem a zadním křídlem – ta, na které je na fotografii Toro Rosso ocas býka. „Ta ploutev trestuhodně kazí dojem krásného sexy vozu. Trápí mě to. Je to, jako když krásný dárek zabalíte do ošklivé papírové krabice,“ říká Richtr.
Ploutev má za úkol „uklidnit“ rozvířený vzduch, což zlepšuje aerodynamiku auta. Z hlediska výkonu však přináší jen nepatrnou výhodu, i proto Christian Horner z Red Bullu už loni navrhoval její zákaz. „Kvůli estetice jsme žádali jejich odstranění, ale většina týmů to okamžitě odmítla. Auta vypadají skvěle, jen škoda, že se ploutev díky díře v pravidlech vrátila na scénu.“
Sám přiznává, že když se zeptá inženýrů z jeho stáje, slyší od nich: „Potřebujeme ji.“ Přesto věří, že za rok už bude formule 1 bez nich.
Letos však budou mít ještě „sexy bestie“ tuhle vadu na kráse.