Na startu Velké ceny Belgie F1 stáli jezdci seřazeni po překvapivé kvalifikaci velmi nezvykle. První byl Fisichella z Force India, druhý Trulli s Toyotou, třetí Heidfeld z BMW, čtvrtý Barrichello z Brawnu.
Jenže do druhého kola projíždělo čelo závodu už v jiném pořadí. Barrichello zůstal stát na roštu, a než se rozjel, spadl na poslední příčku. Trulli ztratil pár míst, poté zezadu narazil do Heidfelda, nalomil si o jeho kolo přední křídlo, a musel do boxů. Monopost byl však poškozený víc a Ital později skončil v závodě úplně.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Vybavený systém obnovení brzdné energie KERS vyrazil jako blesk vpřed Kimi Räikkönen ze šesté příčky a ve druhé zatáčce byl již třetí. Do cíle prvního kola se stihl posunout na druhou pozici za Fisichellu.
Jenže to už byl na okruhu safety car - v druhé polovině startovního pole došlo k hromadné havárii. Francouz Grosjean dostal v levotočivé zatáčce smyk, vrazil do Brawnu Jensona Buttona, který vystrčil McLaren Hamiltona. Kolizi odnesl ještě Alguersuari z Toro Rosso. Všichni čtyři účastnící nehody nemohli dál pokračovat.
Mezi odpadlíky se v průběhu Velké ceny zařadila i jednička Renaultu Alonso. Vyřadilo ho levé kolo poškozené při kontaktu se soupeřem. Přitom do té doby úspěšně jezdil na třetím místě.
Fin Räikkönen kroužil za safety car na druhé příčce, ale jakmile zpomalovací vůz zamířil do boxů, vrhnul se na Fisichellu a na první rovince za Eau Rouge byl již ve vedení.
"Předjel mě jen díky systému KERS. Je to škoda, protože pak jsem byl celý závod rychlejší, ale na posun do vedení to nebylo," komentoval průběh na tiskové konferenci Fisichella.
Vůz Force India Giancarlo Fisichelly byl stejně rychlý, možná rychlejší než Ferrari Räikkönena, ale dostat se zpátky na první místo se mu nepodařilo. Možná i proto, že oba týmy zvolily shodnou strategii, takže vedoucí dvojice zajížděla k mechanikům pokaždé společně.
Ale ve Force India nikdo smutný nebyl. Vždyť indická stáj ještě nikdy nezískala ani bod. Druhé místo je pro ni zasloužené zadostučinění, jejich monopost byl v posledních závodech velmi rychlý.
Vítěz Räikkönen měl po dlouhé době důvod k úsměvu. Premiérově se v sezoně dostal na nejvyšší stupínek, vyhrál prvně od Velké ceny Španělska 2008. Bylo to možná na poslední chvíli - tým Ferrari už letos zastavil vývoj monopostu a soustředí se na auto sezony 2010.
Po nepovedené první polovině sezony zkompletoval finský rychlík během tří posledních závodů medailovou sbírku. Ve Spa-Francorchamps zvítězil už počtvrté od roku 2004.
Na třetí příčku se z osmého místa v úvodních okruzích probojoval Němec Vettel. Monopost týmu Red Bull byl ve Spa velmi rychlý, což potvrdil sám Vettel nejrychlejším kolem závodu. V celkovém pořadí šampionátu přeskočil týmového kolegu Webbera a na vedoucího Buttona ze stáje Brawn ztrácí už jen 17 bodů.
Pět závodů před koncem sezony je celkově druhý stále Rubens Barrichello, týmový kolega Buttona, který ve Spa po nezaviněné havárii v prvním kole nedojel. Ze ztráty stáhl však ve Spa pouze dva body, které získal za sedmé místo. Na to se probojoval po pokaženém startu. Poslední kola absolvoval s kouřícím motorem, jenž se s ním hned po průjezdu cílem rozloučil vysokými plameny.
Poslední evropská Velká cena sezony 2009 se jede za 14 dní v italské Monze.
Ferrari - ať žije KERS
Co stálo za čtvrtým vítězstvím Kimiho Räikkönena ve Spa? Nebylo to nic jiného než malý akumulátor pod kapotou, který sbírá zbytkovou energii vznikající při brzdění a prostřednictvím tlačíka na volantu ji posílá párkrát za okruh zpátky do kol.
Ferrari nemělo v Belgii nejrychlejší monopost. V závodě prokazatelně nestačilo na Red Bull, s nímž Vettel postupoval místo za místem vpřed, ale ve statistice nejrychlejších kol přemohli Räikkönena také oba jezdci BMW-Sauberu. A lepší by byl i Fisichella, kdyby nemusel téměř celý závod sledovat zadní křídlo Finova rudého stroje.
Jenže Räikkönen se před ním udržel. A to právě díky systému KERS, který ho na startu vystřelil vpřed a posunul ho na třetí místo. Stejně tak mu KERS po restartu závodu pomohl před do té doby vedoucího Fisichellu a stejně tak díky němu a přidané rychlosti na rovinkách udržel auto Force India za sebou až do cíle.
Ferrari se netají s tím, že vývoj monopostu F60 už zastavilo a soustředí se na stroj pro sezonu 2010. Jenže to neznamená, že by Räikkönen nemohl znovu vyhrát. V letošní nezvykle vyrovnané sezoně se může stát cokoliv - vždyť posledních šest Velkých cen slavil vítězství pokaždé někdo jiný. Räikkönen má na titul už jen teoretickou šanci, ale nic mu nebrání, aby ještě párkrát letos poslouchal finskou hymnu na nejvyšším stupínku.
Záměrně píšeme, že vyhrát by klidně mohl "Räikkönen" a nepíšeme "jezdec Ferrari". Poslední dva podniky F1 totiž tým z Maranella absolvoval s jediným pilotem. Luca Badoer nestačil ani ve Spa-Francorchamps. Cílem projel opět poslední, přičemž jeho odstup na předposledního Nakadžimu byl téměř stejně velký jako ztráta Nakadžimy na vítěze.
Díky Badoerovi tak Ferrari dosáhlo neobvyklého "úspěchu", když jeho jezdci ohraničili závodní pole při průjezdu cílem z obou stran. Bylo by překvapením, kdyby ještě při domácím podniku týmu v Monze seděl chráněnec Michaela Schumachera Badoer v druhém kokpitu.
Nabízí se několik dalších alternativ, z níž bylo v padoku Velké ceny Belgie stavěno na první místo angažování rodilého Římana Fisichelly, který po kokpitu Ferrari touží od svých prvních závodních krůčků. Tedy téměř třicet let. Zabránit ve splnění snu mu po skvělém výkonu v Belgii mohou snad jen výsledky zdravotních testů z USA, které by oznámily: "Felipe Massa je zdráv, a může závodit."
Force India - zasloužené body
Pokud sledujete formuli 1 pozorně, nemohlo pro vás být druhé místo týmu Force India zas tak velkým šokem. Snad jen jméno úspěšného jezdce mělo být jiné - místo Fisichelly měl uspět Němec Sutil, který po celou sezonu odvádí vynikající výkony a několikrát ho o premiérové body indického týmu připravila neslýchaná smůla.
Jenže ve Spa se mu moc nepovedla kvalifikace a po startu se zapletl do kolize. Musel do boxů k opravě a měl po nadějích. Naopak Fisichellovi vycházelo v Belgii vše, na co sáhl. Byl to právě on, kdo dokázal přetavit pro mnohé až neuvěřitelnou rychlost monopostu malého týmu v bodované umístění. Navíc slavil na stupních vítězů.
Fisichella vyhrál kvalifikaci, když tým přesně trefil potřebné množství paliva - dostal do nádrže přesně tolik, aby o pár setin odstavil na další příčky Trulliho a Heidfelda, kterým pak v závodě nebyla plnější nádrž vůbec nic platná.
Šestatřicetiletý Ital pak v závodě ztratil vedení, když se při restartu závodu kolem něj prohnal Kimi Räikkönen. Na studených gumách nemohl jeho manévru zabránit, a vrátit mu ho také nemohl. Ačkoliv bylo jasné, že stačí jediná Finova chyba a Fisichella vyhraje. Jenže Räikkönen není žádný zelenáč, a nedal svému jedinému konkurentovi v závodě šanci.
Pokud se Fisichellovi splní sen a za 14 dní v Monze pojede s vozem Ferrari, bylo jeho letošní rozloučení s týmem Force India hodné opravdového šampiona.
Red Bull - rychlost zůstává
V trénincích to vypadalo, že rakouský tým postihla stejná krize jako jeho konkurenta v boji o titul, tým BrawnGP. Jenže už pár hodin po kvalifikaci bylo jasné, že tomu tak není. Webber s Vettelem sice obsadili na startu až osmou a devátou příčku, jenže měli plnější nádrže než všichni jezdci před nimi.
Této výhody sice nedokázali kvůli chaotickému průběhu začátku závodu dostatečně využít, přesto alespoň Vettel vystoupal na stupně vítězů. Po restartu byl na začátku pátého kola sice až osmý, ale pravidelně se hlavně díky pozdějším zastávkám v boxech posunoval vpřed.
Nejdřív šel před Rosberga, Heidfelda a Glocka, poté i před Kubicu. V cíli mu na první místo nescházely ani čtyři vteřiny. Pokud by přišlo ještě jedno kolo tankování, mladý Němec by vyhrál. Takto si připsal alespoň šest bodů a nejrychlejší kolo závodu.
Zcela jiný závod prožil Mark Webber. Po startu byl sice pátý, ale tým Red Bull protáhl jeho první tankování, aby mohl na dráze vydržet déle, a to se mu stalo osudným. Byl vpuštěn do boxové uličky přímo do cesty BMW Nicka Heidfelda, a byl po zásluze potrestán průjezdem pit lane. Na body už se vrátit nestihl, i když mu chyběla jediná příčka.
Do konce letošní zamotané sezony zbývá ještě pět závodů, Vettel ztrácí na vedoucího Buttona 17 bodů, Webber 20,5. Vzhledem k současným výkonům lídra mistrovství není nemožné, aby se jeden z nich radoval z titulu. Chce to jen vyvarovat se chyb, které tým předvedl v Belgii. A také se modlit, aby vydržely nespolehlivé motory Renault.
BMW-Sauber - konečně úspěch
Sezona plná propadáků, která nakonec vedla k ohlášenému odchodu mnichovské automobilky z formule 1, přinesla týmu BMW-Sauber první úspěch. Sice Kubica v závěru přišel o stupně vítězů, ale Polák spolu s Heidfeldem získal ve Spa stejně bodů, jako za celý dosavadní průběh letošní sezony. Nebyla to náhoda, o čemž vypovídají i druhé a třetí nejrychlejší kolo závodu.
O nečekaném zrychlení vypovídala už úspěšná kvalifikace. Kubica potom vydělal na chaotickém startu. Postoupil z pátého místa na třetí, které držel až do závěrečných výměn pneumatik, při kterých ho předstihl nejrychlejší jezdec na dráze Sebastian Vettel. Tomu se ubránit nemohl.
Nick Heidfeld se naopak na startu propadl. Zezadu do něj vrazil Trulli, takže po návratu zpomalovacího auta do boxů začínal ze šesté příčky. Glock i Webber před ním měli potíže při zastávkách v boxech a kolem něj se prohnal Vettel. Výsledkem bylo páté místo za Kubicou.
BMW hledá pro svůj tým kupce, který bude ochotný zaplatit 100 milionů eur. Zatím neúspěšně, ale po výkonu při Velké ceně Belgie se to možná změní. Šéf Mario Theissen i Kubica s Heidfeldem mohou jen litovat, že se podobnou výkonnost nepodařilo ukázat dřív.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1h23:50,995 |
2. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +0,939 |
3. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +3,875 |
4. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +9,966 |
5. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +11,276 |
6. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +32,763 |
7. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +35,461 |
8. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +36,208 |
9. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +36,959 |
10. | Timo Glock | Německo | Toyota | +41,490 |
11. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +42,636 |
12. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +46,106 |
13. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +54,241 |
14. | Luca Badoer | Itálie | Ferrari | +1:38,177 |
15. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +17 kol |
16. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +22 kol |
17. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | +43 kol |
18. | Romain Grosjean | Francie | Renault | +43 kol |
19. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +43 kol |
20. | Jaime Alguersuari | Španělsko | Toro Rosso | +43 kol |
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 72 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 56 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 53 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 51,5 |
5 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 34 |
6 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 30,5 |
7 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 27 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 22,5 |
9 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
10 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 17 |
11 | Timo Glock | Německo | Toyota | 16 |
12 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 16 |
13 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 10 |
14 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 8 |
15 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 8 |
16 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
17 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Výsledky:
Pořadí MS jezdců (po 12 ze 17 GP):
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 128 |
2 | Red Bull | Rakousko | 104,5 |
3 | Ferrari | Itálie | 56 |
4 | McLaren | Velká Británie | 44 |
5 | Toyota | Japonsko | 38,5 |
6 | Williams | Velká Británie | 30,5 |
7 | BMW Sauber | Německo | 18 |
8 | Renault | Francie | 16 |
9 | Force India | Indie | 8 |
10 | Toro Rosso | Itálie | 5 |