Loučení velkého pilota. Proč toho jezdecký génius Alonso nedokázal víc

Fernando Alonso ve voze stáje McLaren | foto: AP

17 2018
Když se ta zpráva poprvé objevila na veřejnosti, jezdil na motokárách na své trati nedaleko španělského Ovieda. Tam, kde už roky má i vlastní muzeum. I to je důkaz, že je Fernando Alonso žijící legendou.

V úterý vyslal vzkaz: „Po 17 krásných letech v F1 nastal čas na změnu. Po sezoně skončím. Potřebuji se pustit do nových dobrodružství.“

Není to po posledních protrápených letech překvapivé prohlášení, vždyť i Flavio Briatore, který Alonsa – podobně jako Michaela Schumachera – dovedl ke dvěma titulům mistra světa, říkal: „Nemělo pro něj žádný smysl jezdit na sedmém či osmém místě. Pilot ztrácí motivaci. Přijde mi zvláštní, že v F1 není místo pro tak talentovaného jezdce, jakým Fernando je.“

Ale je to v jeho 37 letech skutečně zvláštní? Není pochyb, že je Alonso výjimečnou figurou v dějinách F1. Právě on v roce 2005 utnul neotřesitelnou nadvládu Michaela Schumachera, a když o rok později přidal v Renaultu druhý titul, bez přehánění se o něm psalo jako o Schumacherově nástupci. Díky tehdejšímu zbarvení stáje dostal přezdívku Modrý Schumacher.

Pro Alonsa hrál věk. Bylo mu 25 let a dva měsíce, byl tehdy nejmladším mužem, který kdy vyhrál šampionát F1. A on to zvládl hned dvakrát. Co ale nikdo netušil, že to bude naposledy. Že místo jeho éry přijde vettelovsko-hamiltonovská.

Roky byl (a možná stále je) považován za nejlepšího jezdce v šampionátu. Vyhrával ankety odborníků i veřejnosti, mnozí ho stavěli na stejnou jezdeckou úroveň Schumachera, Senny či Prosta. A jen přidávali, že měl prostě smůlu na výběr týmů. Zak Brown, šéf McLarenu, jeho současného týmu, ho označil za legendu a velikána F1.

Alonso není jako Schumacher

Jenže teď, když se jeho kariéra ve formuli chýlí ke konci, se objevuje víc a víc svědectví, že Alonso je také komplikovaným chlapíkem, který si kvůli svému chování v řadě (těch špičkových) týmů zavřel dveře.

„Pokud jde o čistý talent, dal bych Michaela (Schumachera) a Fernanda na stejnou úroveň. S Michaelem jsme si byli velmi blízcí, zatímco s Fernandem jsem musel bojovat. Když si nasadí helmu, stane se jinou osobou. Tým dokáže rozdělit, což jsme mnohokrát viděli. Bez této vlastnosti by možná dokázal mnohem víc,“ uvedl v brazilské televizi bývalý pilot Felipe Massa.

303 velkých cen odjel Alonso v F1. Rekordmanem je Barrichello (323).

A Jody Scheckter, mistr světa z roku 1979, byl pro BBC ještě tvrdší a kritičtější: „Myslím, že ho veřejnost přeceňuje. Schumachera musíte považovat za nejlepšího jezdce všech dob, Alonso ale do této kategorie nespadá. Je jeden z nejlepších v současnosti. Jedním z jeho problémů ale je, že naštve týmy a lidi okolo sebe. A to není způsob, jak se vyhrávají šampionáty.“

V čem je tedy problém?

Alonso se nesmiřuje s rolí dvojky. Už po jeho prvním příchodu do McLarenu (2007) se leccos ukázalo. Měl být lídrem, jenže těžce nesl, že britský tým protežuje zázračného britského mladíka Hamiltona. Šli po sobě, dělali si naschvály, což je stálo titul, který jim vyfoukl Räikkönen.

Alonso byl navíc svědkem ve špionážní aféře, po které McLaren platil pokutu 100 milionů dolarů. A tak se po roce pakoval. Vzal si ho zpět Renault, tenkrát už slabý, kde pro změnu zažil senzační vítězství v Singapuru. O rok později se ukázalo jako „zfalšované“, neboť za ním stála úmyslná nehoda Nelsona Piqueta juniora, ke které se přiznal.

Fotogalerie

K dalšímu titulu byl nejblíž během pětiletky ve Ferrari, jenže hned třikrát skončil druhý. I tady se rozhádal, proto následoval druhý přestup do McLarenu, který se kvůli nefungujícím motorům Hondy ukázal jako krok vedle.

A který vyústil až v odchod z F1.

Novinář Stuart Codling z magazínu F1Racing na Twitteru napsal: „Alonso neztratil talent. Jen mu začali docházet lidi, kteří by s ním byli ochotni pracovat.“ A Chris Medland, další ze žurnalistů, přidal: „V určitých momentech tohoto roku byly volné sedačky v Mercedesu, Ferrari i Red Bullu. Ale Alonso nebyl vážným kandidátem ani na jedno z nich.“

Ostatně když před pár dny Daniel Ricciardo oznámil, že opouští Red Bull, aby po sezoně přestoupil do Renaultu, hned musel šéf rakouské stáje Chris Horner vysvětlovat, kým ho nahradí. Logicky nevyřkl žádná konkrétní jména adeptů, až na jedno. „Před Fernandem mám obrovský respekt. Je fantastický jezdec, ale kamkoliv přijde, rozpoutá chaos. On by nebyl pro náš tým nejrozumnější volbou.“

Kam Alonso zamíří dál

Když už se nestal se dvěma tituly nesmrtelným v F1, chce Alonso jezdecký um ukázat jinak. Letos byl klíčovým mužem při vítězství Toyoty ve slavné 24hodinovce Le Mans, a tak mu teď už zbývá jen výhra v 500 mil Indianapolis, aby po Grahamu Hillovi jako druhý člověk na světě získal motoristickou Trojkorunu (součástí je ještě výhra v Monaku).

Změna u McLarenu

Alonsa nahradí Sainz

Španěl za Španěla. Od čtvrtka je znám i jezdec, který Alonsa příští rok u McLarenu nahradí. Stane se jím Carlos Sainz ml. Stáj s 23letým pilotem podepsala dlouhodobou smlouvu. Sainz, syn bývalého mistra světa v rallye Carlose Sainze, jezdí v F1 od roku 2015. Jeho nejlepším výsledkem je čtvrtá pozice z loňské Velké ceny Singapuru.

Už v září odlétá do Ameriky na testy a Tomáš Enge, který závodil ve všech třech sériích, tipuje, že se to Alonsovi podaří. „Potřebuje změnu a hledá výzvy,“ míní Enge.

Mimochodem, když Enge v roce 2001 dojel svou první Velkou cenu F1, zůstal za ním z klasifikovaných jen jeden muž – Fernando Alonso.

I dnes se tomu Enge směje: „Že jsem ho porazil, se stalo bonusem, až když vyhrál titul mistra světa.“

Autor:

Nejčtenější

Kellnerová a spol. v Praze končí. Sen o titulu se rozplynul u české vlajky

Anna Kellnerová v pražském závodě Global Champions League

VIDEO Je po nadějích. Super Cup v rukách domácích Prague Lions neskončí. Tým s Annou Kellnerovou vypadl...

Trpišovský: Na příkladu Jablonce, nás i Plzně je vidět, že to prostě jde

Slávistický trenér Jindřich Trpišovský diriguje své hráče v utkání Evropské...

S úsměvem na tiskové konferenci vzpomínal, že jeho velkým fotbalovým snem bylo odtrénovat ligové...

Kyjev - Jablonec 0:1, odměna za skvělou půli, pak už to hosté ubránili

Jablonečtí fotbalisté oslavují střelce Martina Doležala a radují se z gólu v...

Jablonec v Evropské lize opět předváděl parádní fotbal, ale tentokrát za umělecký dojem získal i...

Přes tři čtvrtě miliardy v kase. Plzeň v Lize mistrů vydělala obří sumu

Plzeňští fotbalisté prožívají velkou radost, právě porazili v Lize mistrů AS...

VIDEO Přibližně 800 milionů korun vydělala fotbalová Plzeň díky podzimnímu účinkování v Lize mistrů. Je...

Česko - Finsko 4:3. Obrat dokonal dvěma úspěšnými nájezdy Kubalík

Čeští hokejisté s Jiřím Sekáčem uprostřed slaví snížení v utkání s Finskem.

Česká hokejová reprezentace zahájila druhý podnik Euro Hockey Tour této sezony výhrou. Přestože na...

Další z rubriky

Márquez ho pozval na tréninkový kemp. Největší zážitek, líčí talent Zuda

Štěpán Zuda

Je mu teprve třináct, na motorce ale uhání po okruhu dvousetkilometrovou rychlostí a do...

Peruánské písečné putování. Rallye Dakar přiláká na start 26 Čechů

Dakar, to je též velká samota.

Sedmdesát procent trasy po písku, poprvé v historii na území jediné země. Organizátoři 41. ročníku...

Jako Dick Francis. Takové přirovnání autora knih o rally potěšilo

Novela Rally All In byla literárním debutem Petra Poulíka.

Každý rok vydat jednu novelu z prostředí automobilových soutěží. Takový je plán bývalého mistra...

Najdete na iDNES.cz