V neděli ráno se nad Montrealem stáhly dešťové mraky a spustil se déšť. V jednu hodinu odpoledne byla trať pod vodou. Start Velké ceny Kanady formule 1 proběhl za safety car. Ti, co se chystali, jak se posunou v první zatáčce vpřed, měli smůlu. Letmý start výrazné změny pořadí nepřipouští.
Závodit se začalo až po čtvrtém kole, kdy se zpomalovací vůz vrátil do boxů. V prvních zatáčkách útočil druhý Fernando Alonso na Sebastiana Vettela, téměř se dostal na jeho úroveň, ale vítěz kvalifikace svou pozici uhájil. A poté začal rychle všem včetně lídra Ferrari ujíždět.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
V Kanadě možná neměl být Vettel podle propočtů nejrychlejší, ale na mokru jakoby dokázal projíždět zatáčky lépe než ostatní. Na Alonsa získával i dvě vteřiny na kolo.
Mezitím začal déšť opět zesilovat. A Lewis Hamilton začal závodit. Bohužel na mokru neměly jeho divoké manévry úspěch. Ctižádostivý Brit zaútočil v 5. kole na čtvrtého Marka Webbera, ale ten se nedal a po vzájemné kolizi se oba jezdci propadli. Hamilton spadl na osmé místo za Michaela Schumachera.
Ale ani tam si nedal pokoj, po útoku na sedminásobného šampiona spadl o další příčku za svého týmového kolegu Jensona Buttona. A pokračoval v útočení.
Button chyboval v poslední zatáčce, při výjezdu na cílovou rovinku byl pomalý, a toho chtěl jeho týmový kolega využít. Měl však smůlu. Jenson Button Hamiltonovo auto ve sprškách vody vůbec neviděl. Přibližně uprostřed rovinky křižoval trať doleva směrem k boxové zídce, zatímco Hamilton se ho snažil z levé strany předjet. Byl by se tam i vešel, ale to by si musel kolega všimnout. Nestalo se a srazili se.
Hamilton dokonce obrousil levou stranou svého vozu o boxovou zídku, s uraženým zavěšením se poté pokoušel objet celé kolo a dojet k mechanikům, ale nepovedlo se. Zůstal stát uprostřed trati a kvůli němu musel opět vyjel safety car. Button se po opravě vrátil na chvostu desítky nejlepších.
Aby toho pro mistra světa sezony 2009 nebylo málo, byl Button potrestán za nedodržení rychlosti za safety car další zastávkou boxů. Musel absolvovat potupnou pomalou jízdu kolem svých mechaniků a klesl na hranici patnáctky nejlepších.
To bylo ve 13. kole, ale už v osmnáctém začal déšť opět sílit. Přesto většina týmů věřila tomu, že pršet přestane a řada jezdců včetně Barrichella, Vettela, Schumachera nebo Buttona přezouvala na pneumatiky do přechodných podmínek. Byla to chyba a už o čtyři, pět kol později zatáčeli k mechanikům znovu a brali si zpátky sady pneumatik do extrémních podmínek.
Ve 25. kole začaly po dráze proudit potoky vody a sportovní komisaři v čele se závodním ředitelem Charliem Whitingem rozhodli, že závod bude zastaven. Ale asi nikdo z nich netušil, že to bude na dvě hodiny.
Kamuj Kobajaši ze Sauberu a oba jezdci Renaulti vyčkávali na dráze na gumách do mokra, a to se jim vyplatilo. Kobajaši čekal na startovním roštu na neuvěřitelném druhém místě, Nick Heidfeld byl čtvrtý, Vitalij Petrov pátý. Stejně tak si pomohl Paul di Resta ze stáje Force India na šestou příčku. Nakonec jim to však nebylo nic platné. V bleskovém sprintu na konci závodu nikdo z nich nestačil...
Po dlouhém čekání se vozy vrátily na trať, ale za safety car. Teprve ve 35. kole se opět závodilo. To už na dráhu chvílemi svítilo i slunce. Všichni jezdci začali okamžitě zajíždět do boxů, aby přezuli na pneumatiky do přechodných podmínek. Vody na trati už nebylo moc.
Pneumatiky s jemnějším vzorkem dostalo i Ferrari dvojnásobného mistra světa Alonsa. Jenže si je užívalo jediné kolo. Agilní a velmi rychlý Jenson Button ťukl do Alonsova vozu zezadu, rozhodil ho a nešťastný Španěl zůstal podlahou svého vozu viset na obrubníku. Auto bylo nepojízdné a musel skončit.
Na trať zase jednou vyrazil zpomalovací vůz a někteří piloti si to poté namířili do boxů pro nové pneumatiky. Mezi nimi byl i Jenson Button, který se v té chvíli pohyboval na 14. místě.
Od 40. kola se opět závodilo a nejvíce zaujal výkon Michaela Schumachera, který na pomalu osychající dráze našel nejlepší fazónu. Po pár pokusech předjel Marka Webbera s vozem Red Bull, tedy s nejrychlejším vozem sezony, po něm se vychutnal Nicka Heidfelda na nepříliš konkurenceschopném Renaultu a poté se již blížil ke dvojici Kobajaši, Massa na druhém a třetím místě.
V 52. kole se přiblížil na dostřel, když Massa předvedl další ukázkově nepovedený pokus o předjetí pomalého Kobajašiho. Japonec ho vytlačil k vnějšímu okraji táhlé zatáčky a toho zkušený Schumacher číhající v závětří využil. Vnitřkem dlouhé zatáčky se protáhl jak před Kobajašiho, tak před Massu. Na druhé místo. Možná nejlepší moment sedminásobného šampiona od jeho návratu do formule 1.
Poté do děje vstoupil další výjezd safety car. Už pátý v závodě. Pomalý Japonec Kobajaši padal polem jako kámen. Po Schumacherovi si ho podali i Mark Webber a Jenson Button. Podobně rychle se s ním chtěl vypořádat i Nick Heidfeld, ale jeho Renault nebyl dost rychlý.
Zkušený Němec lehce zezadu vrazil do vozu Kobajašiho a poškodil si přední přítlačné křídlo. To se mu vzápětí vzpříčilo a dostalo se pod předek vozu. Heidfeld ho doslova rozdrtil koly na padrť a trosky se rozlétly po celém okolí. Se skákajícím strojem Renault skončil v únikové zóně.
Zpomalovací vůz se naposledy vrátil do boxů deset kol před cílem. Pro Vettelovi pronásledovatele znamenal šanci na jeho dostižení. Mladý Němec totiž přišel o tučný náskok třinácti vteřin, který si předtím pracně vyjel.
Po chvíli bylo jasné, že v téměř již zcela suché jízdní stopě Schumacher náhle nestačí. Nejstarší jezdec mistrovství sice pár kole odolával Webberovi, ale když se za ním objevil Button, po pár zatáčkách podlehl. Později se před něj dostal na rovince i Australan a na bývalého šampiona zase jednou zbylo neslavné čtvrté místo.
Jenson Button zakončil svou neuvěřitelnou stíhací jízdu tím nejlepším možným způsobem - vítězstvím. Za tři kola dorazil vedoucího Vettela. Ale moc času na předjetí mu nezbývalo. Bylo to jediné kolo.
Úřadující šampion dostal zprávy od týmu, že ho Button může předjet a zrychlil. Vettel jel na hranici možností svého vozu a smýkal zádí v každé zatáčce jen těsně od svodidel. Button v kontrastu k jeho stylu projížděl těsně za ním ve zcela čisté závodní stopě.
Zbývalo pár zatáček do cíle, když to lídr šampionátu v jedné ze zatáček přehnal a poslal svůj Red Bull mimo dráhu. Jezdec McLarenu se posunul na zcela zasloužené první msíto.
Závod symbolicky uzavřel další souboj přímo na cílové rovince. Felipe Massa se v poslední zatáčce okruhu vyvezl těsně za šestým Kamujem Kobajašim a kolem šachovnicového praporu prosvištěli vedle sebe. Massa byl v cíli dříve o pár centimetrů.
Dalším závodem sezony formule 1 je za 14 dní Velká cena Evropy ve Valencii.
Výsledky Velké ceny Kanady F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Jenson Button | McLaren | 1h23:50.995 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 2.709 |
3. | Mark Webber | Red Bull | + 13.828 |
4. | Michael Schumacher | Mercedes | + 14.219 |
5. | Vitalij Petrov | Renault | + 20.395 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | + 33.225 |
7. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 33.270 |
8. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 35.964 |
9. | Rubens Barrichello | Williams | + 45.100 |
10. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 47.000 |
11. | Nico Rosberg | Mercedes | + 50.400 |
12. | Pedro de la Rosa | Sauber | + 1:03.600 |
13. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | +1 kolo |
14. | Narain Karthikeyan | Hispania | +1 kolo |
15. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | +1 kolo |
16. | Timo Glock | Virgin | +1 kolo |
17. | Jarno Trulli | Lotus | +1 kolo |
18. | Paul di Resta | Force India | +3 kola |
19. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 62 kol |
20. | Nick Heidfeld | Renault | DNF - 57 kol |
21. | Adrian Sutil | Force India | DNF - 50 kol |
22. | Fernando Alonso | Ferrari | DNF - 44 kol |
23. | Heikki Kovalainen | Lotus | DNF - 36 kol |
24. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 8 kol |
Mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 161 |
2 | Jenson Button | McLaren | 101 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 94 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 85 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 69 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 32 |
7 | Vitalij Petrov | Renault | 31 |
8 | Nick Heidfeld | Renault | 29 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 26 |
10 | Nico Rosberg | Mercedes | 26 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 25 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 8 |
13 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 8 |
14 | Rubens Barrichello | Williams | 4 |
15 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 4 |
16 | Sergio Pérez | Sauber | 2 |
17 | Paul di Resta | Force India | 2 |
18 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |