Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Běh u sousedky, přešlap stínem. Když atletické regule (ne)platí

Veronica Campbellová-Brownová pádí rozběhem dvoustovky, jenže zatáčka má takovou odstředivou sílu, že Jamajčanku z její páté vynese do šesté dráhy. Olympijská vítězka pak běží jen pár metrů před Britkou Adeoyeovou a vůbec jí nepřijde, že je něco špatně. Britka překvapeně gestikuluje, diví se: „Čí to byla vina?“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a14n 22H20r90u83š90k42a 6313609423353

Proticinska propaganda. Atletiku sleduju 30 let a tohle je podle mne jedno z nejlepsich klani historie. Na kazde akci se toto deje uplne bezne pisalku z Lupy.

+3/−2
28.8.2015 16:00

M15i59c63h83a51l 36M15i26l85l56e30r 9266182249512

dobeh marathonu hned v prvni den byla vylozena fraska.

Na zavodniky necekala symbolicka (tradicni) cilova paska ( coz je vlastne kosmeticka chyba), ale mnohem podstatneji, nebyli v cili VUBEC zadni asistenti, kteri by je chytili, dali rucniky, vodu, pomohli jim z drahy  atd takze ruzni zavodnici si vubec nebyli jisti, ze zavod skoncil a nekteri probehli jeste do nasledujici zatacky.

 Vedle toho zustava otaznik nad spravnosti trasy v poslednim kilometru u stadionu. V oficialnim popisu trati se pise, ze zavodnici absolvuji poslednich 300metru zbyvajicich do cile, na draze. Tudiz meli vbehnout branou pobliz startovni cary patnactistovky. Jenze oni priblehli branou na opacne strane stadionu a do cile meli na draze jen 100metru. Kde byla chyba, v oficialni prirucce, nebo ve vyznaceni pristupu ke stadionu a otevreni nespravne brany? Pri marathonu koncicim na stadionu je obvykle, ze zavodnici probehnou kolem divaku alespon 300m a v nekterych pripadech 1 1/4 kolecka, tedy 500m. Pouha stovka na draze na zakonceni marathonu a neexistujici asistence v cili vypada na poradne opomenuti organizatoru a rekneme to naplno: nedostatek pece a respektu vuci marathoncum.

0/0
29.8.2015 6:58

D70u78š42a55n 90L77e43v67ý 7218385160560

Jasné vyšlápnutí ze svojí dráhy,jasná diskvalifikace.Ale rozhodčí to spláchli nesmyslným pravidlem IAAF.Velká Británie protest nepodala,na škodu věci,i když její závodnice postoupila,ovlivněná tím rozhodně byla.Jak rozhodčí okamžitě přišli na to,že ne?

A Campbell je z křišťálově čisté a neposkvrněné Jamajky,tak se není čemu divit.

+5/−2
28.8.2015 12:43

K28r73y20š26t97o53f 66H41l61a32v47á79č 9752639478772

takže za to, že neznáš pravidla, může taky Jamajka? 8-o

+1/−1
28.8.2015 15:18

M90i83c95h11a75l 41M29i63l88l14e50r 9576702909512

"Ale rozhodčí to spláchli nesmyslným pravidlem IAAF."

Neprotirecis si tak trochu?;-)

Jestlize to rozhodci narazili na existujici pravidlo IAAF, pak jejich rozhodnuti bylo podle pravidel. Proto tedy otazka zda pravidlo je nesmyslne nebo ne, je namet pro ciste teoretickou debatu treba u piva, ktera nijak nemuze zmenit fakta.

Tim spis, ze VB nepodala protest - v atletice jsou Anglani jsou znami tim, ze protestuji pri sebemensi prilezitosti a ze neprotestovali, ma asi jiny duvod.

+1/0
28.8.2015 20:09

M55i44c79h85a52l 75M39i31l71l51e82r 9896482419612

Vedle protireceni sam sobe je zrejma tva neznalost, ze rozhodci se musi ridit nejen literou pravidla, ale take posoudit jeho konecny UMYSL: zda se akce na stadionu a jejich rozhodnuti neprici umyslu pravidla.

0/0
28.8.2015 20:22

K79a37r39e64l 76V37a41c14h79u85t 9533562379923

No, hlavně by měli zrušit jakékoli budoucí závodění v mořském zálivu, pardon v otrávené špinavé odpadní stoce, poblíž Ria ... :-(  ... zrušit až do vyčištění a trvalého ozdravění zálivu!!!!!! ... Nějaké přešlapy, to jsou jen prkotiny! ;-D;-)

+1/0
28.8.2015 12:28

K12a19r69e69l 79V90a44c95h76u94t 9123602619333

Britka mohla (na rovince) klidně vybočit do prázdné sousední dráhy. Nemusela se jí lepit na záda! ;-)

0/−4
28.8.2015 12:29

M59i91l51o79š 31B36r34a23d27í15k 3246239237398

Máte pravdu, mohla ji prostě oběhnout, takže ty dráhy by se mohli zrušit, aspoň v Číně, stejně to rozhodčí nesledují. Pěkný je taky ten přešlap stínem.

+3/−2
28.8.2015 12:31

M98i10c97h28a12l 37K69o41l22á29ř 9670491260

Já dočetl jen po "Adeoyeovou". To se nedá ani přečíst.

+3/0
28.8.2015 12:15

M83a59r44t62i25n 75K18r54a86l 7443720343107

Przneni prijmeni je na idnes standardem.

+3/0
28.8.2015 14:19

P68a88v91e63l 54F66a77r15a 9957767954821

A proč máš "przněné" svoje jméno? ;-)

0/−2
28.8.2015 15:53

P57a33v63l28a 79S31k22l81e19n50á62ř81o52v98á 7479154842

Naopak, neskloňování ženských jmen je prznění češtiny. Takhle to vypadá zvláštně, ale dá se to přečíst v pohodě - "Adeojovou"

+1/−2
28.8.2015 16:44

M21i64c35h92a11l 68M79i49l57l74e11r 9706212869822

dalsi "mudrc", ktery nevi, ze prechylovani prijmeni a sklonovani jsou dva uplne samostatne, nezavisle ukony.

Na rozdil od tebe, nositelkam jmen Koci, Petru a Martinu je to jasne.

+1/0
28.8.2015 20:12

P47a78v66l52a 53S36k17l22e60n52á90ř28o36v19á 7219554292

Ty mudrci, skloňování s přechylováním velice úzce souvisí. Přechylujeme, abychom mohli skloňovat. Těch pár nesklonných českých příjmení to už nezmění.

+1/−2
28.8.2015 22:53

M72i29c84h21a70l 89M56i64l83l77e31r 9566202209962

;-Dpokud bychom prechylovali proto, abychom mohli sklonovat, ty "mudrci", pak by bylo neco hodne nedostatecneho v gramatice.

Pokud nevis, prechylovani se vubec nevyvinulo jako pomucka ke sklonovani, ale z potreby oznacit vlastnictvi.

Kdyz sedlak Novák mel manzelku Marii, dceru Annu a kravu Belku, pak vsechny byly Novákovy protoze mu patrily: Novákova Marie, Novákova Anna a Novákova Belka. V hovorove forme Novákovic Marie, Anna a Belka.

Zatimco u zvirat a neziveho majetku zustala v zenskem rode privlastnovaci kratka koncovka -ova, u lidi se koncovka -ova zmenila na prechylovaci -ová. Podle toho prikladu se pak vyvinuly prechylovaci formy pro prijmeni netvorici v prechyleni  -ová....tedy pro muzska prijmeni, ktera maji formu pridavnych jmen: Hlavaty, Stary, Cerny.....

Kdyz se pan Hlavatý ozenil s Helenou, nebyla z ni Helena Hlavatých ani Hlavatého Helena, jak se nekdy rika hovorove, ale Helena Hlavatá.

Pridavat prechylovaci koncovku k nekterym muzskym prijmenim koncicim na ů nebo í, se ukazalo vyslovnostne asi tak prakticke jako vidle do kapsy.  Proto manzelky panu Kočí, Martinů, Petrů a dalsich zustavaji neprechylena, ve stejne forme jako prijmeni manzelu.

0/0
29.8.2015 7:42

P62a79v43l72a 41S94k60l58e14n52á73ř50o20v49á 7539404462

Já o voze, vy o koze. Vy mluvíte o původu, já mluvím o funkci. Čeština je flexivní jazyk a dneska koncovka -á, -ová má funkci již čistě gramatickou. Proto se přechylují i jména cizího původu. Věta "Přijede Obama s Merkel" je nečeská zrůdnost. Jsou výjimky, kdy se cizí jména nepřechylují, ale to se týká např. oficiálního představování, jmenovek při zasedacím pořádku např. dotyčných státníků atd. Vizte Pravidla českého pravopisu.

0/0
29.8.2015 22:30

M28i81c97h90a12l 70M76i88l20l86e69r 9576852659492

miris bohuzel mimo a uvedla jsi spatny priklad.

 Kdyz se zenske prijmeni pri zachovani jeho originalu stane nesklonnym, zachazi se s nim stejne jak s nesklonnymi ceskymi prijmenimi.

"Prijel Obama s Merkel" je totez jako "Prijel Obama s Martinu, Petru a Koci." V cestine naprosto prijatelne a spravne pro nesklonna prijmeni. Nebo bys to radsi napsala "Prijel Obama s Martinuovou, Petruovou a Kociovou?"8-o8-o8-o

0/0
30.8.2015 3:45

M42i92c64h55a74l 48M24i34l21l70e80r 9686952489452

A jeste bych ti chtel podekovat, ze jsi naprosto 100% potvrdila, co jsem napsal v prispevku dole:

Na rozdil od jinych narodnosti, ktere bez ohledu na to zda jejich jazyk sklonuje nebo nesklonuje, respektuji original prijmeni a prani jeho nositele, ruzni Cesi proste davaji prednost nasilnemu uplatnovani mistniho pravidla pred lidskosti, osobnimi vztahy a respektem.

0/0
30.8.2015 4:38

M24i39c46h84a37l 38M21i16l60l18e66r 9826302179902

Nemam nic proti prechylovani ceskych prijmeni, ale zasadne proti nasilnemu prechylovani prijmeni cizinek.

Je to otazka respektu a slusnosti vuci nim. Zatimco Nemci, Anglicane, Srbove, Italove ....respektuji prechylene prijmeni pani Novakove a nikdy nerikaji "podle pravidel nasi reci to je Novak. Mate smulu, tak to tady u nas je, protoze my neprechylujeme", Cesi neprojevuji k osobam a jejich jmenum zadny respekt.

Pokud se Ceska s manzelem/ otcem /rodinou usadi v cizine dlouhodobe nebo natrvalo, je mozne, ze se ji po case uctive zeptaji zda si nechce zmenit prijmeni tak, aby bylo shodne se jmenem manzela/ otce/syna. Nektere to udelaji, jine ponechaji jak jsou zvykle. V kazdem pripade bude jejich rozhodnuti plne respektovano, protoze osoby tam maji prednost pred mistni gramatikou a zvyky.

Naopak Cesi pod zaminkou "takova jsou pravidla naseho jazyka, my si podle nich budeme delat s vasim prijmenim co chceme a vy si muzete leda stezovat na lamparne Hlavniho nadrazi, kdyz si myslite, ze vam to pomuze" automaticky przni jmena cizich dam.

Cesi proste davaji prednost nasilnemu uplatnovani pravidla pred osobni slusnosti a respektem.

0/0
29.8.2015 7:59

P10a27v85l33a 18S27k84l96e65n96á14ř57o85v30á 7319124792

Angličané neskloňují.

0/0
29.8.2015 22:32

M49i74c72h39a20l 11M38i21l30l86e13r 9466172649922

Srbove a Chorvati sklonuji a neprechyluji.

Nemci sklonuji a neprechyluji.

Je videt ze porad nejsi schopna pochopit, ze prechylovani je naprosto odlisna zalezitost a ze vybec neni treba prechylovat, aby se mohlo sklonovat.

Jestlize se neprechylena prijmeni cizinek stanou nesklonnymi, cestina s nimi bude zachazet stejne jako ceskymi nesklonnymi prijmenimi. S prijmenimi se pritom normalne vyuziji zajmena osobni i privlastnovaci podle potreby, krestni jmena - podle jejich formy bud sklonovana nebo nesklonna.

0/0
30.8.2015 3:40

M26i30c70h62a82l 72M40i28l39l41e80r 9866322809352

Suma sumarum: kdyz se chce, tak to jde. Cesi nejsou blbci a kdo chce, ten vi jak na to a ma v ruce gramaticke priklady.

0/0
30.8.2015 3:48

P85a39v16l85a 42S55k43l60e88n26á56ř22o87v40á 7809604572

Rusové skloňují a přechylují a nemají s tím problém, takže přechylování fakt není tak exotické, jak si myslíš. A pořád to považuju za užitečný nástroj, protože to pomůže určit pohlaví nositele jména a postavení ve větě, zvlášť při relativně volném českém slovosledu. S. Williams porazila V. Williams. Kdo koho porazil?

0/0
30.8.2015 10:10

P41a20v40l65a 58S67k29l17e19n55á43ř96o39v23á 7159394932

A navíc nechápu, proč když se v jiném jazyku dělá to a to, my bychom to měli dělat taky. Lotyši si třeba taky uzpůsobují cizí jména, když na konec původního příjmení přidají mužskou koncovku -s. Takže skutečně nechápu, proč rušit tradiční český jazykový nástroj, který má pořád svoji funkci. A jak jsem říkala, jsou situace, kdy ani čeština nepřechyluje, ale v běžných textech jsou přechýlená jména důležitá pro srozumitelnost a plynulost textu.

0/0
30.8.2015 10:15

L10u73k40á31š 32H47a82v69l81í45č35e59k 6528872573808

Tenhle článek je docela mazec. Vrchol novinařiny na iDnesu?

+6/0
28.8.2015 11:36

T32o54m 21L50o69š 7366703860770

absolutně tendenční článek.... autor by si měl naliskat Rv

+4/0
28.8.2015 10:33

R33o98b98e62r59t 12B50a82l92a39b16á29n 9362193722

Tento článek je pahýl.

+9/0
28.8.2015 9:55

D56a94v76i32d 93D57o65l66e84ž26e16l 9687926888348

Tento článek se vůbec nepovedl a jen ukazuje, že autor Filip Grim nezná pravidla a atletiku vůbec nesleduje. Jinak by takové bláboly nebyl schopen napsat.

+7/0
28.8.2015 9:34

K73a12r52e52l 97P47á82t16e31k 9424832766592

Vylučuje se za kdejaké vyšlápnutí z dráhy a pak pustěj temto masakr. Ti bafuňáři jsou "čistí", jak lilie:-P

+5/−2
28.8.2015 9:20

E58v50a 60S95m45í48t92k73o59v48á 5920309661428

"...nacházíme se na velmi netradičním atletickém místě, které nemá žádnou tradici".     

Není to definice v kruhu?  ;-D

+8/0
28.8.2015 9:06

J24a46n 52H43e56r93i67n64g 8144751837205

V tomhle pripade nemuze o ohybani pravidel byt rec, zas takova senzace to neni.

Jedna se o IAAF 163.4 podle ktereho je vysledek platny i pri dokonceni zavodu v jine lajne, pokud tim nedoslo ke zkraceni trati (original: ...no material advantage being gained...) a ten preslap nezabranoval/neomezil jine zavodniky. A ta britka je celkem za ni, takze ji neohrozila.

+22/−2
28.8.2015 8:31

P34e73t88r 54K89m19e80n16t 9182440646202

No neumin to posoudit ,ale jiz jsem videl preslapnout pri zavodu stafet jen jeden krok pres lajnu kde ani nebyl zadny zavodnik (byl ale o 20 metru zpet) a taky to skoncilo diskvalifikaci.... Tak to jako laik opravdu nechapu....

+2/0
28.8.2015 9:29

M32i54c94h60a24l 63B59o31l41e15k 8688690784976

A nepřešlápl dovnitř? To by si zkrátil dráhu.

+3/0
28.8.2015 9:42

J36a81n 91H92e46r83i22n34g 8244291837145

otazka je, jestli nahodou nebyl ten preslap smerem dovnitr = zkraceni drahy, ale vykrocit v zatackach smerem ven nebo na rovnych usecich kamkoliv by nemelo vest k dsq pokud tim neni ohrozen/omezen jiny zavodnik.

[IAAF Competition Rules, 2014-2015:

163.3 (a) In all races in lanes, each athlete shall keep within his allocated lane from start to finish.

Except as stated in 163.4 [...] if the athlete has violated the Rule, he shall be disqualified.

163.4 An athlete shall not be disqualified if

 (b) steps or runs outside his line in the straight, ..., or outside the outer line of his lane on the bend

with no material advantage gained thereby being gained and no other athlate being jostled or obstructed so as to impede his progress.

+2/0
28.8.2015 9:47

J58o82s49e60f 33S78t81e42f21l 5124977163500

Jenom ze bezela vdraze jine zavodnice.I kdyz byla pred ni,automaticky ta za ni zpomali,protoze nechape co se deje.Ta asi postoupila,ale pro mne je to poruseni pravidel.Kazda ma svuj pruh,a je mi jedno,jestli si ho zkratila nebo prodlouzila.A jestli nekomu branila v ceste.

+4/0
28.8.2015 10:08

L49u26k61á78š 29H15a29v75l90í82č97e24k 6248962793978

Z logiky věci i sportovního hlediska je rozhodnutí správné. Dráhu si nezkrátila, nikoho neomezila. Kdyby se britka cítila omezená, měla dát protest a ten by byl zřejmě vyhodnocen jako oprávněný. Takhle je všechno ok a v duchu sportu.

+9/0
28.8.2015 10:33

J96i40ř75í 76L19i15e76t81a79v80e88c 8863469863339

Otázka zní, jestli se přešlapem rozumí i stodvacetimetrový běh v jiné dráze. Ano, ta soupeřka neprotestovala, protože postoupila taky, ale kdyby podala protest s tím, že mohla běžet rychleji, tak by podle mého názoru k diskvalifikaci určitě došlo.

+3/0
28.8.2015 11:31

J82o84s52e95f 67S59t55e93f24l 5644387663100

Spravne,kdyby nepostoupila(dejme tomu o setinu vteriny),tak by urcite

pri protestu  cela vec vypadala jinak.A hlavne,kdyz uz pisete,v duchu sportu,kde je pak hranice..ted nevim,jestli pred dvema lety,nebo na OH v Londyne chteli diskvalifikovat Nemku v sedmiboji,protoze se v zaverecne osmistovce v prvnim kole,kde vsechny bezi ve svych pruzich,pretnula caru.Slo tenkrat o medaili,a trvalo dlouho,nez prisli na to,ze to byla jina zavodnice.V zavode,kde 2 dny bojujes se soiperkami a se sebou,a pak tohle.V zavode,kde se po prvnim kloe seradi za sebe,a kde rozhodue poslednich 200 metru,,A takovych pripadu je mraky.O chodcich ani nemluve.

0/0
28.8.2015 12:47

M50i46c18h81a11l 44M23i71l32l39e40r 9446482799972

prilis brzke pretnuti cary v osmistovce znamena, ze dotycny si zkratil trasu = DQ

0/0
28.8.2015 21:07

K47u25r41t 39P14l58a24t38t71i10g 4214478515455

US stafeta preslapla ale predavaci lajnu respektive predavali si kolik az za ni a to trochu rozdil.

+1/0
28.8.2015 9:59

M61i21l80a47n 75P40o43k72o16r85n11y 3720615608546

Já myslím, že to mohlo být tím, že nyní nikdo protest nepodal a tenkrát třeba ano.

0/0
28.8.2015 11:14

P21a61v28e78l 57S56t97u32p97k62a 9506363177450

Jako běžec mám vymezenu svoji dráhu od vnějšího okraje čáry vlevo po vnější okraj čáry vpravo. Nesmím šlápnout na vnitřní čáru, teoreticky mohu běžet po čáře vnější. Atletičtí rozhodčí připouští rozhodnutí "v duchu pravidel", i když to není zcela v souladu s "literou pravidel". Zásadní je, aby závodník nezískal výhodu. Pokud poběžím celé jedno kolo o jednu dráhu vně, tak si přidám vzdálenost 7 metrů. Provinil jsem se proti pravidlům, ale výhodu jsem tím rozhodně nezískal. Za takový prohřešek se diskvalifikace nedává. Naopak může se tolerovat i vyšlápnutí z dráhy směrem dovnitř, pokud jsem k tomu byl donucen nějakou vnější okolností (například jsem uhýbal padlému soupeři). Sice jsem si zkrátil dráhu, ale vypadl jsem z rytmu a zpomalil. Při karambolech na středních tratích (a obzvláště v hale) je takové vyšlápnutí mimo mantinel poměrně běžné.

Na závěr konstatuji, že žádný sport nemá tak složitá a obsáhlá pravidla, jako atletika. Pravidla se navíc často mění. Rozhodčí musí znát vše, tedy například běhy , vrhy i skoky. Například takové řešení plichty o první místo ve skoku do výšky by asi zvládl ze zdejších diskutérů málokdo. Při sledování televize zjišťuji, že mezery mají i komentátoři.

+6/0
28.8.2015 11:50

J80i89r95i 71B36e70c27v58a95r 7712499636

Souhlas. Kdysi jsem dělal zkoušky na rozhodčího a pravidla jsem se učil asi 14 dní. Jejich výklad je poměrně jasný -ale málokterý rozhodčí je zná dokonale. Mnohokrát jsem se v roli závodníka s neznalým rozhodčím hádal!

0/0
28.8.2015 12:16

M73i18c55h37a40l 96T62r82á60v47n91í68č92e87k 3628881818840

Je zajímavé, že nám ještě nebylo poskytnuto žádné video, které by potvrzovalo, že Vadlejch opravdu nepřešlápl. Horší je to s Campbellovou, ta prostě měla jít ven. Ale tohle je šampionát co šampionát, určitě to není o Číňanech.

+4/−5
28.8.2015 8:07

T35o14m36á36š 35P95a15p11á34k 5899378615659

Video Vadlejcha existuje a je na něm jasně vidět, že to byl přešlap. Žádný "stín" atd.

Bohužel pravda se do bulvárního článku nehodila...

+10/0
28.8.2015 9:22

T56o39m92á81š 88N76o70v31o53t72n33ý 6845437969379

Aha, tak to jsem nevěděl. Dá se na to někde podívat?

0/0
28.8.2015 9:25

P77e47t17r 38K76m20e46n45t 9372470826592

http://www.ceskatelevize.cz/sport/ms-v-atletice-2015/319954-sporny-preslap-vadlejch-vypadl-podobne-jako-pred-lety-jeho-trener/

Mam to dekuji vsem

+1/0
28.8.2015 9:32

T32o38m71á72š 55N97o80v45o38t10n16ý 6735217219629

Tak zrovna podle toho záběru bych to nechtěl rozhodovat. Myslel jsem, že existuje i nějaký záběr z jiného úhlu.

0/0
28.8.2015 11:02

M80a40r12t51i90n 97B77l33a86t82n97ý 3842551194934

Ještě lépe je to vidět tady: https://www.youtube.com/watch?v=2J4H-g19qM8

A dle mého názoru to přešlap opravdu nebyl, i když to bylo těsné.

0/0
28.8.2015 12:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze