Jan Filipínský, náměstek Úrazové nemocnice v Brně, kde Šembera leží, tvrdí: "Těžko se říká, že stav je definitivní, ale naděje na změnu je nevelká."
Z těch slov mrazí. Vždyť Šembera letos prvním rokem jezdil světový šampionát silničních motocyklů, ale teď se vyboural při exhibici na pitbicích (malé motorky, které jedou až 130 km/h), když jen 30 metrů před cílem spadl hlavou na obrubník a pochroumal si páteř.
Byla to jeho chyba? A nepodcenili pořadatelé bezpečnostní prvky? A vůbec – proč se závodilo na parkovišti před obchodním domem, a ne na uzavřeném okruhu?
1. Zvládli vše pořadatelé?
Šembera se účastnil doprovodného klání, které bylo součástí závodu Supermoto. Kolem trati bylo rozmístěno celkem 180 balíků slámy, které brání jezdce i diváky, dále tu bylo 15 pořadatelských stanovišť, tři lékařské a jeden sanitní vůz. "Na bezpečnosti bych nikdy nešetřil. To raději nedám peníze za roztleskávačky," říká šéf pořádající agentury Jan Juřička, který organizuje závody už 13 let. A David Brabec, který trať stavěl i na ní závodil, přidává: "Víc zabezpečit nešla." Na budování se podíleli i jezdci, mohli ji připomínkovat a mohli se vyjadřovat i k umístění bariér se slámou. "Dvě jsme na jejich popud měnili," říká Juřička.
2. Proč balíky jezdce neuchránily?
Protože balíky slámy byly postaveny na obrubnících, ne před nimi. Sice by se zkrátila trať, ale Šemberu by nejspíš zachránily od nejhoršího. "Neexistují žádné předpisy, kde mají balíky stát," brání se Juřička. A stavitel Brabec říká: "Balíky jsme dávali tak, aby se k obrubníkům člověk nedostal. Víc udělat nešlo." K obrubníkům navíc neměli připomínky ani jezdci.
Kdo je Lukáš ŠemberaNarodil se 16. října 1992 v Brně. Před dvěma lety se dostal do prestižního seriálu pro nadějné jezdce Red Bull Rookies Cup, loni v Brně debutoval v MS, když dojel 17. Letos absolvoval světový šampionát ve třídě do 125 ccm kompletní, přesto zatím nezískal ani bod. Na motorkách jezdí i jeho bratr Michal. |
3. Za jak dlouho byl u Šembery lékař?
"Byl tam nejdéle do minuty, stál 80 metrů od události," říká Juřička.
4. Proč se nezávodilo na uzavřeném okruhu?
Supermoto, nový sport na pomezí motokrosu a silničních motorek, chce popularitu. I proto si vybírá místa u obchodních domů. "Je to o něco rizikovější, nejsou tam únikové zóny," říká Brabec. "Ale motoristický sport je rizikový i na normálním okruhu."
5. Jsou pitbiky nebezpečné?
Jako vše, co se týká motorismu. Nejde totiž o žádnou dětskou hračku (i když mají takovou velikost), ale frčí až 130 km/h. Šembera však nemusel jet naplno, vždyť šlo o exhibici, za kterou nebyly žádné peníze. Udělal však pravděpodobně chybu a měl velkou smůlu, že dopadl přesně na hlavu a přesně na obrubník. "Byl to zlomek vteřiny, který rozhodl o všem," míní Juřička.
6. Bude nehodu řešit policie?
Zatím ne, jen kdyby někdo na pořadatele podal trestní oznámení. "Každý sportovní podnik má svá pravidla a podmínky. A za to, co se na něm stane, nese zodpovědnost pořadatel," říká mluvčí brněnské policie Bohumil Malášek.
7. Jak jsou závodníci pojištěni?
Každý z jezdců má své pojištění. A pořadatel má pojištění proti škodám na třetích osobách, třeba když závodník zraní diváky. Navíc piloti před každým závodem podepisují prohlášení, že jedou na vlastní nebezpečí.
8. Jak se připravuje závodní trať?
Jan Vonka, který závodí i závody pořádá, popisuje: "Pokud jde o závod mistrovství republiky, tak asi rok dopředu přijede komise, která trať projede a řekne, která místa jsou nebezpečná. My se v nich snažíme riziko eliminovat, ale nikdy to nemůžeme dokázat úplně. Komise také řekne, kolik máme mít traťových komisařů, jak mají být jednotlivá stanoviště vybavena, jak má vypadat záchranný systém."
9. Kontroluje se, jestli pořadatel vše zajistil?
Tak napůl. "Nikdo z komise už nekontroluje, jestli sanitka, která u trati stojí, je jen převozní, nebo jestli je skutečně rychlá záchranná," říká například Vonka. Jenže v případě, že se nějaká tragédie stane, může pořadatel skončit před soudem. Letos třeba dostal Adolf Fešárek, který byl ředitelem rallye v Ostravě, osmnáctiměsíční podmínku za to, že loni v říjnu během závodu, kterému šéfuje, zahynul při nehodě divák. Velmi špatná je organizace a zabezpečení u tzv. hobby závodů. Pořadatelé totiž nemají peníze a závodníci techniku, která by je ochránila. I proto při těchto závodech dochází k vážným nehodám.
10. Budou teď závody bezpečnější?
Ne. Je to kruté, ale u motorismu nelze riziko zcela vyloučit nikdy. Přesto lze obecně říci, že oproti minulosti jsou dnešní závody – navzdory občasným tragédiím – bezpečnější. Okruhy mají delší únikové zóny, zlepšilo se vybavení, které chrání například motocyklové jezdce, odolnější jsou i vozy.