Dakar byl snem, ale ten se jako rallye jenom tváří, už ví navigátor Tománek

  13:49
Karlstad (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Z rozpálené jihoamerické pouště Atacama se přesunul do drsného skandinávského mrazu a během několika dnů se musel vypořádat s více než šedesátistupňovým teplotním rozdílem. Navigátor Jan Tománek to ale bere s velkým klidem.

ÚSPĚŠNÝ TANDEM. Juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop (vpravo) a navigátor Jan Tománek. | foto: Zdeněk Sluka

Vždyť podobných změn, jako je přesun z dakarské rallye na Švédskou, zažil spoustu, a může proto rozdávat rady, jak je zvládnout. Ze všech českých jezdců i spolujezdců totiž nasbíral nejvíc startů v mistrovství světa v rallye.

"Změna nebyla tak hrozná, protože nenastala ze dne na den. Čtrnáct dní jsme strávili v Česku. Navíc mám zimu rád," poznamenal 38letý Tománek, který ve Švédsku dovedl Martina Prokopa ve Fordu Fiesta S2000 na dvanácté místo a na druhé mezi vozy kategorie S2000.

"Za dva týdny mě čeká to samé v opačném gardu, protože jedeme do Mexika," připomněl další světovou rallye, která ho čeká.

V historickém žebříčku spolujezdců v mistrovství světa jste třicátý, ze všech Čechů jste toho zažil nejvíc. Co to pro vás znamená?
Potěší to, ale to je tak všechno.

Pomalu se blížíte k hranici sta startů v mistrovství světa, což dosud dokázalo jen 16 navigátorů. Je to meta, které byste chtěl dosáhnout?
Bylo by to pěkné výročí, ale nikdy jsem s tím nepočítal.

Od debutu na Rallye Akropolis v roce 2001 jste závodil po celém světě. Kterou soutěž považujete za nejtěžší?
Finsko. Pro jezdce i navigátora je to jedinečný závod, něco takového prožiješ jednou v sezoně. Jedeš velkým průměrem přes horizonty, vidíš maximálně padesát metrů před sebe, vše se skrývá v lese. Na orientaci neexistuje těžší závod.

A jak vnímáte Švédskou rallye, kterou máte za sebou?
Je podobná. Jede se rychle, i když ne tolik jako ve Finsku. Ani tady není tolik údolíček a výjezdů do kopců. Navíc je to tady lehčí v tom, že před sebou vidíš stopu, kterou vyjela auta před tebou.

Švédská rallye není součástí šampionátu SWRC, v němž budete obhajovat bronz. Zahajujete za tři týdny v Mexiku. Těšíte se, až to začne?
Líbí se mi, že každý závod bude jiný a má své kouzlo. Švédsko se jede na hřebíkách, ve Finsku přes horizonty, Sardinie je krásná, Německo specifické. Výhodou je, že tady ve Švédsku jsme se mohli rozjet.
Auto známe z loňska a žádný závod pro nás není nový. Maximálně přibudou noví soupeři.

ČESKÉ ZASTOUPENÍ. Pilot Martin Prokop a spolujezdec Jan Tománek během Švédské rallye

Mezi nimi je i úřadující šampion IRC Juho Hänninen, který pojede s tovární škodovkou. Bude to těžší než loni?
Papírově jo, ale víc uvidíme až v průběhu sezonu. Okolností, které výsledek ovlivní, je hodně.

Švédsko není vaší první akcí sezony, už předtím jste po boku Michaela Hondy startoval na Dakaru. Jaké to bylo?
Jsem rád, že jsem to zažil, protože Dakar byl mým snem. Tím, že jsme dojeli do půlky závodu, jsme splnili naše předsevzetí, kterým bylo dostat se k oceánu. Navíc jako bonus jsem řídil, takže mám na sto procent splněno.

Dá se to přirovnat k nějaké soutěži, kde už jste startoval?
Nejblíž k tomu byl závod v Keni, kde jsme byli s Romanem Krestou dvakrát. To byly poslední závody ve starším podání, které existovaly.
Tohle bylo podobné krajinou, protože jako rallye se to jenom tváří.
Jedete deset tisíc kilometrů pouze na oči. Všude jste poprvé, o nějaké rychlosti to nebylo. Spíš o projetí, překonávání překážek, zdolávání dun, vyschlých řečišť, ohromných děr. Vedle toho jste museli každý den překonat obrovské vzdálenosti.

Mitsubishi Pajero, s nímž jste startoval, chystal Roman Kresta.Jak jej připravil?
Na sto procent. Do závady s převodovkou, s níž jsme se začali potýkat v páté etapě, jsme neměli žádné problémy. Úkol nachystat auto na náročnou soutěž splnil dokonale.

Kresta ěl před pár lety nakročeno k účasti v africkém Dakaru, jenže to nevyšlo. Nezáviděl vám, že jedete, zatímco on zůstal doma?
Určitě ne. Chtěli jsme, aby jel s námi, ale řekl, že nepojede.

Zmínil jste, že jste i řídil. Kolik jste toho odjel?
Dvě etapy. První erzetu a první etapu v otevřeném prostoru v Atacamě. V takových podmínkách jsem v životě nejel, a přestože jsme neměli natestováno, zvládli jsme to v pohodě.

Na to, že budete řídit, jste se dohodli v autě, nebo je to při takovém počtu kilometrů nutnost?
Nebyla to nutnost, ale naše domluva. Tuším, že tak to funguje třeba u Lopraisů. Mechanik řídí na spojovacích úsecích a Aleš se věnuje řízení jen na rychlostních zkouškách.

S Martinem Prokopem byste si to nechtěl vyměnit?
Ne. Tam to není o nějakém závodění, kdy musíš mít v rukou volant. Spíš jde o to nějakým způsobem trať projet, čímž ale nechci zjednodušit výkony a výsledky ostatních posádek.

V minulosti jste dvakrát startoval na Argentinské rallye, která patří do mistrovství světa. Pomohlo vám to?
Věděl jsem, kde jsme. Zrovna to vyšlo na erzetu, v níž jsem řídil já.

Hlavní profesí jste spolujezdec. Dá se na Dakaru mluvit o klasické práci navigátora?
Rovná se to tomu, co absolvujeme na spojovacích úsecích, kdy sleduješ pouze orientační body a odbočky. V klasické rallye je to zjednodušené tím, že jedete po normální cestě, zatímco na Dakaru v otevřeném prostoru. Když se dostaneš do pouště, orientace navigátora je nutná.
Můžeš se držet stop, které tam jsou, ale mnohdy vedou do míst, kde se dostaneš do velkých děr. Každý si hledá co nejjednodušší cestu, ale není to vždycky pravda. Musíš se orientovat, jinak se lehce ztratíš ze stopy. Musíš mít smysl, aby ses vrátil a domyslel si, cos minul a co neminul.

Co je tedy důležitější? Zkušenosti z klasické rallye, nebo orientační smysl?
Spíš to druhé. Tady mám rozpis, který si nachystáme při dvou tréninkových průjezdech erzety s tím, že pak čteš poznámky, které si napíšeš. Na Dakaru je to spíš o orientaci v prostoru.

Takže klasický rozpis nemáte?
Vůbec. Máš jenom roadbook, všude jedeš poprvé.

Dají se zkušenosti z Dakaru využít i v normální rallye?
Maximálně to, že tam sedíš celý den v autě. Ale to tady taky. Jenže tam čtrnáct dní v kuse.

Ale zvládl jste to.
Ze začátku jsem měl nutkání vysednout, ale postupem času se do toho dostaneš a nevnímáš, že jedeš každý den takovou hromadu kilometrů.

Africký Dakar by vás nelákal?
Pro nás nováčky bylo jednodušší, že jsme startovali v Argentině. První erzety byly klasické, které známe z rallye. Nové to bylo tím, že měřily 200, 300 či 400 kilometrů. Ujetými kilometry a praxí v autě bylo všechno jednodušší. Vstoupit do afrického Dakaru by zase bylo krokem do neznáma.

Vrátil byste se na Dakar znovu?
Bezprostředně po závodě bych řekl, že ne. Postupem času člověk zapomíná na špatné a vrací se mu obrázek z lepší strany. Takže uvidíme, co budoucnost přinese.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Stíhá maturitu i Paříž. Menšíkův kouč o cestě na vrchol i datové analýze

27. dubna 2024

Premium Madrid (Od naší zpravodajky) Kdybyste se v čase přenesli o rok zpátky, místo na prestižní turnaj do Madridu, kde mezi sebou...

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii s Olympiakosem

26. dubna 2024  23:44

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii v play off Evropské ligy s Olympiakosem...

Real Madrid vede po výhře v San Sebastianu španělskou ligu už o 14 bodů

26. dubna 2024  23:19

Fotbalisté Realu Madrid zvítězili 1:0 v San Sebastianu a mají v čele španělské ligy náskok už 14...

Rozhodlo osm minut hrůzy. Hokejoví junioři podlehli na MS Kanadě 0:6

26. dubna 2024  21:19,  aktualizováno  23:08

Čeští hokejisté do 18 let prohráli na mistrovství světa s Kanadou 0:6 a nenavázali na čtvrteční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...