Úřadující mistr světa měnil pneumatiky jen v sedmnáctém kole, zatímco druhý Alonso zastavil v boxech dvakrát a třetí Button dokonce třikrát. V posledních kolech se oba soupeři nalepili na jezdce Red Bullu, který na ojetých gumách nestačil, a zdálo se, že je jen otázkou času, kdy půjdou Ferrari a McLaren vpřed.
Velká cena Monaka vrcholila unikátním soubojem tří mistrů světa ze tří různých týmů o nejcennější vítězství v motoristickém sportu. Vedoucí Vettel jel v té chvíli 56 kol na jedné sadě pneumatik.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Ale šest kol před cílem byl po hromadné havárii Adriana Sutila, Vitalije Petrova a Jaimeho Alguersuariho závod zastaven. Monoposty se seřadily v cílové rovince a mechanici jim dali čerstvé pneumatiky. Po restartu závodu už Fernando Alonso i Jenson Button věděli, že jim taktika nevyšla a německý mladík získá další vítězství.
Suverén posledních měsíců závodů Grand prix vyhrál v Monaku poprvé v kariéře a položil udělal další důležitý krok ke svému druhému titulu mistra světa. Už málokdo věří, že by s tak skvělým autem, jaké mu Adrian Newey postavil, mohl přijít o náskok v čele tabulky.
Vettel má 143 bodů, druhý Hamilton 85. I kdyby suverénní Němec dvakrát nebodoval a Hamilton dvakrát vyhrál, stejně bude dál v čele. Button na něj ztrácí ještě o devět bodů víc než Hamilton. Podobně suverénní je postavení stáje Red Bull v Poháru konstruktérů.
Největší soupeř Vettela v celkovém pořadí Lewis Hamilton, dokončil závod po smolné kvalifikaci a penalizaci za způsobení kolize na šestém místě a úřadující šampion mu dál bodově uniká.
Mark Webber s druhým vozem Red Bull se po nepovedeném začátku závodu stihl do cíle vyšplhat jen na čtvrté místo, pátý nečekaně skončil Japonec Kobajaši s vozem Sauberu.
Bodovali také sedmý Adrian Sutil ze stáje Force India, osmý Nick Heidfeld z Renaultu a desátý Sébastien Buemi s vozem Toro Rosso. Devátý Rubens Barrichello získal první body sezony pro tradiční tým Williams.
Předjíždělo se hned po startu
Už start naznačil, že Velká cena Monaka by v letošním roce mohla nabídnout zajímavou podívanou. Cílová "rovinka" před první zatáčkou St. Devote není příliš dlouhá, přesto se celkem zásadně měnilo pořadí. Nejlépe vyrazil Alonso, který předjel Webbera a tlačil se i před druhého Buttona. Neúspěšně. Závod začínal třetí za vítězem kvalifikace Vettelem a již zmiňovaným Buttonem.
Michael Schumacher před startem hovořil o útoku na stupně vítězů, pátým místem na startu vyrovnal svůj nejlepší kvalifikační výsledek po návratu do formule 1. Ale rozjížděl se znatelně pomaleji než jeho soupeři a ztratil pět míst. Začínal desátý a moc mu nepomohlo ani to, že ještě v prvním kole se ve vlásence protáhl před Hamiltona.
Naopak skvěle vyrazil vpřed Nico Rosberg s druhým Mercedesem. Šel na páté místo za Marka Webbera. To bylo však od jezdců německé stáje vše. Oba byli tragicky pomalí a okamžitě se za nimi začaly tvořit dlouhé fronty rychlejších závodníků. Když je začali soupeři předjíždět, jeli ve 13., respektive v 16. kole oba do boxů pro nové pneumatiky. A to byla chyba.
Ostatní jezdci ze středu pole zvolili strategii velmi pozdní zastávky téměř v polovině závodu a Schumacher s Rosbergem za nimi ztratili spoustu času. Byli bez šancí na body a dojížděli v druhé desítce. A Schumacher ani nedojel, ve 35. kole zastavil Schumacher s porouchaným vozem na trati.
V prvních kolech to vypadalo, že Vettel rychle Buttonovi ujede, ale jezdec McLarenu brzo tempo lídra šampionátu zachytil a vezl se s minimálním odstupem na druhé příčce. Z jezdců v čele měnil gumy jako první Button, v 16. kole. Vettel ho následoval v sedmáctém, a protože mechanici Red Bullu nebyli tak rychlí jako jejich kolegové od McLarenu, mistr světa sezony 2009 proklouzl do vedení. V tom samém roce se s vozem Brawn také radoval ze svého jediného triumfu v ulicích Monte Carla.
Pokud v Red Bullu přezutí Vettela nezvládli ideální, Webberovi zpackali zastávku totálně. Australský pilot ztratil více než deset vteřin a spadl ze čtvrtého na na 14. místo. Trvalo mu celý závod, než se dostal zpátky na pozici, ze které v Monaku začínal.
Boj přerušila havárie Massy
Ve 33. kole měnil Button pneumatiky už podruhé a spadl na třetí místo za Alonsa. Vzápětí vjel na trať poprvé safety car, čehož využil Fernando Alonso ke své druhé a poslední zastávce, spadl za Buttona a Vettel už na ojetých gumách stále vedl. Druhý Button navíc věděl, že bude muset k mechanikům ještě jednou, aby splnil povinnost nasazení obou typů pneumatik v závodě.
Zpomalovací vůz Bernda Maylandera vyjel na dráhu kvůli havárii Felipeho Massa. Dvojka stáje Ferrari bránila místo před Lewisem Hamiltonem, v tunelu se dostala z ideální stopy a na kluzkém asfaltu dostala smyk. Brazilec zabořil za výjezdem z tunelu Ferrari do svodidel a v nejrychlejším místě zablokoval trať. Na jeho odvážnou jízdu doplatil i Hamilton, protože za předchozí souboj s Massou ve vlásence byl potrestán průjezdem boxy.
Ve 49. kole zamířil k závěrečné výměně pneumatik Jenson Button, čímž bylo zaděláno na nervózní finále závodu - Button se vrátil na dráhu 19 vteřin za vedoucí dvojicí, ale byl téměř o dvě sekundy na kolo rychlejší. Patnáct kol před cílem dorazil Alonsa a musel vyčkávat, Španěl se snažil předjet Vettela a Button si myslel, že má dost času. Ale neměl...
Adrian Sutil ze stáje Force India, který jel na podobně ojetých gumách jako Vettel, udělal chybu v zatáčce Tabac a opřel se o svodidla. Lewis Hamilton, který jel kolem bazénu za ním, musel zpomalit, což nepostřehl Jaime Alguersuari ze stáje Toro Rosso a vrazil zezadu do stříbrného McLarenu. Před výborně jedoucím Vitalijem Petrovem se tak najednou postavila uprostřed trati zeď a byl z toho velký náraz. Bojující skupinku právě předjížděla o celé kolo vedoucí trojice jezdců, a téměř zázrakem se Vettel, Alonso i Button havárii vyhnuli.
Petrovovův Renault zablokoval trať
Rus Petrov zůstal uvězněný na trati ve svém stroji, museli k němu dorazit záchranáři a pomoct mu ven. Po vyšetřeních v nemocnici se naštěstí ukázalo, že je v pořádku. Španěl Alguersuari s nabouraným autem skončil, Sutil i Hamilton pokračovali v závodě. Jejich mechanici totiž dostali téměř 20 minut na to, aby jejich auta opravili.
Kvůli nabouranému Renaultu Petrova musel být totiž závod zastaven. Všechny vozy byly shromážděny v cílové rovince a inženýři jim kromě nezbytných oprav vyměnily pneumatiky. Sebastian Vettel měl tak v podstatě zajištěno, že až do cíle se před něj nikdo nedostane.
K šachovnicovému praporu zbývalo šest kol a první z nich za safety car. Vedoucí trojice dojela bez zbytečných riskantních manévrů pěkně v řadě do cíle. Věci se však děly za nimi a to hlavně zásluhou Lewise Hamiltona, který dobře věděl, že každý bod je dobrý pro to, aby si udržel alespoň nějakou šanci bojovat s Vettelem o titul.
Hned po tom, co zatočil safety car do boxů, zaútočil na Venezuelana Maldonada z týmu Williams, který si po výborném výkonu jel pro první body kariéry formule 1, a čumákem vozu ho v zatáčce poslal do svodidel. K překvapení všech nebyl za způsobení kolize nijak potrestán a závod pokračoval. FIA si už nedovolila poslat na trať znovu safety car, jeřábem pořadatelé stroj Williamsu rychle vyzvedli z dráhy.
Kolo před cílem předjel Mark Webber Japonce Kobajašiho a vrátil se alespoň na čtvrté místo, na kterém závod začínal. Přesto byl jako obhájce monackého triumfu hodně zklamaný. Statečně bojujícího Kobajašiho se Sauberem dorazil ještě před cílem i Hamilton, umístění si však už zlepšit nedokázal.
Dalším závodem sezony formule 1 je Velká cena Kanady. Jede se za 14 dní v Montrealu.
Výsledky Velké ceny Monaka F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 2h09:38.373 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 1.138 |
3. | Jenson Button | McLaren | + 2.378 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 23.100 |
5. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 26.900 |
6. | Lewis Hamilton | McLaren | + 27.200 |
7. | Adrian Sutil | Force India | + 1 kolo |
8. | Nick Heidfeld | Renault | + 1 kolo |
9. | Rubens Barrichello | Williams | + 1 kolo |
10. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1 kolo |
11. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 kolo |
12. | Paul di Resta | Force India | + 2 kola |
13. | Jarno Trulli | Lotus | + 2 kola |
14. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 kola |
15. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | + 2 kola |
16. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | + 3 kola |
17. | Narain Karthikeyan | Hispania | + 3 kola |
18. | Pastor Maldonado | Williams | + 5 kol |
19. | Vitalij Petrov | Renault | DNF - 68 kol |
20. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | DNF - 68 kol |
21. | Felipe Massa | Ferrari | DNF - 33 kol |
22. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 33 kol |
23. | Timo Glock | Virgin | DNF - 31 kol |
24. | Sergio Pérez | Sauber | DNS |
Mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 143 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 85 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 79 |
4 | Jenson Button | McLaren | 76 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 69 |
6 | Nick Heidfeld | Renault | 29 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 26 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 24 |
9 | Vitalij Petrov | Renault | 21 |
10 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 19 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes | 14 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 8 |
13 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 7 |
14 | Sergio Pérez | Sauber | 2 |
15 | Rubens Barrichello | Williams | 2 |
16 | Paul di Resta | Force India | 2 |
17 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |