Co jsou to restriktory?
Co přesně se stalo? Ve světovém šampionátu gétéček je výkon motoru omezován omezovačem přívodu vzduchu, tzv. restriktory. Jejich správná funkce je předmětem všech kontrol a technických prohlídek. Kontrola se provádí tak, že u vozu s nastartovaným motorem dojde k utěsnění těchto restriktorů, např. pomocí míčků.
Motor, který tak ztratí přísun vzduchu, pak sám zhasne. Pakliže ve stanoveném časovém limitu motor nezhasne, znamená to, že nasává vzduch i někde mimo restriktory, což je v rozporu s pravidly. A přesně to se stalo při technické prohlídce vítězného Saleenu.
Žádnou výhodu jsme nezískali
Aby tým předešel spekulacím o obcházení technických předpisů, předal technickým komisařům i veškerá technická data z obou vozů a vyžádal si ještě druhou zkoušku, která proběhla o několik hodin později.
Ta již byla úspěšná a motor při ní předpisově zhasnul. V té chvíli ale už bylo rozhodnutí o diskvalifikaci vydáno.
"Komisaři FIA po vyhodnocení dat potvrdili, že jsme nezískali žádnou výhodu. Ale pravidla jsou jen pravidla," konstatoval smutně Karl Wendlinger. "V závodě jsme měli dvě kolize a to mohlo být příčinou. Jinak si to neumím vysvětlit, protože stejný test jsme úspěšně absolvovali před kvalifikací i před závodem. Jsem strašně zklamaný."
"Já jsem z toho znechucený," říká majitel týmu Karel Kubů. "Kdyby se tohle stalo jinému týmu, tak se to vezme jako běžná součást závodu. Komisařům jsme předali veškerá data z telemetrie, která jednoznačně dokazují, že jsme tím nezískali žádnou výhodu. Vždyť i na Top Speedu byl tento náš vůz pomalejší nežli druhé auto, pilotované Adamem Lackem."
Nečekané rozhodnutí po testech v Brně
Ještě minulý týden tým testoval na okruhu v Brně a připravoval se na odjezd do Portugalska. Po skončení testů však padlo nečekané rozhodnutí – dalšího závodu se tým nezúčastní.
"Je to odpověď na dění v šampionátu," vysvětluje rozhodnutí šéf týmu Karel Kubů. "Jednoznačně si stojíme za tím, že jsme žádná pravidla neporušili. Myslíme si, v kontextu posuzování ostatních týmů, že jsme byli poškozeni. Asi je to tím, že jim tam trošku zatápíme a to se asi někomu moc nehodí." dodal Kubů.
Že situace v tomto seriálu není zcela ideální, naznačují i někteří další účastníci. Zatímco některým týmům se komisaři věnují s nečekanou péčí, okolo jiných jen zpovzdálí obcházejí. Něco o tomto stavu naznačuje i stále klesající počet účastníků v jednotlivých závodech.
Do dalšího závodu s vozem Porsche
A co bude dál s českým týmem? Jestli se dva Saleeny v českých barvách ještě letos na startu mistrovských závodů objeví, není vůbec jisté. Pro závod v Paul Ricard tým zvažuje alespoň nasazení vozu Porsche, se kterým slavil úspěch v kategorii GT2 při loňském závodě v Brně.
"Stále ale máme zájem v příštím roce startovat v novém mistrovství světa GT," potvrzuje Kubů, "ale musí to být za rovných podmínek."