„Je to něco, na čem jsme pracovali mnoho let,“ řekl Emilio Collins, výkonný viceprezident NBA zodpovědný za globální marketing. Tohle drobné logo otevírá nové finanční dimenze: byť Kia i basketbalová liga odmítly zveřejnit částku, mnohé se najednou mění.
Dresy jsou v zámořských ligách - v NBA, NFL amerických fotbalistů, baseballové MLB i hokejové NHL - až posvátným prostorem, který se na rozdíl od Evropy „nezapleveluje“ reklamními sděleními. Je vlastně až s podivem, že se tak děje v ryze byznysovém prostředí USA.
No a NBA dělá možná opatrný, přesto zřejmý krok vstříc změně. A třeba to může být zároveň katalyzátor změn obecných. MLB i NFL pro Wall Street Journal odmítly, že by něco podobného chystaly, zato v hokeji je teď (ne)zařazení log na dresy poměrně aktuální diskusí.
Představitelům NHL by logicky pomohlo, kdyby v této snaze nebyli pionýry, ale mohli na někoho navázat. Zatím hokej zůstal „jen“ u toho, že Adidas od léta 2017 bude za 1,7 miliardy korun oblékat všechny kluby, a tak dresům měly přibýt známé tři pruhy.
Z evropského pohledu se to zdá až jako malichernost, ale třeba NBA je tak striktní, že na nátělnících nelze vidět ani značku výrobce! Jediným „logem“ je tak znak ligy na zátylku, jinak jsou dresy vyhrazeny výlučně znaku daného klubu, číslu hráče a jeho jmenovce.
Co přijde dál? „Budeme pracovat s Utkáním hvězd a zvažovat všechny faktory. Můžeme to brát jako test,“ uvedl Collins. Zní to jako klasická „salámová metoda“, vždyť i nejvyšší představitel NBA, její komisionář Adam Silver, už loni prohlásil, že změny v tomto ohledu jsou „nevyhnutelné“.
A když letos při smečovací soutěži na Utkání hvězd dostali míčoví kouzelníci na dresy logo Spritu, chválil si: „Je fascinující, že to nepřitáhlo téměř ničí pozornost. Rozumím fanouškům, že nechtějí z dresů strakaté uniformy, ale zdá se rozumné, aby výměnou za relativně malá loga firem NBA získala nové sponzorské prostředky.“
Proslulým případem z Evropy je fotbalová Barcelona: její dlouhodobou pýchou byl fakt, že na hrudích hráčů bylo pouze logo UNICEF, jenže když kontrakt vypršel, získaly toto exkluzivní místo aerolinky Qatar Airways, ropní magnáti poslali za pět let 150 milionů eur... A vlastně se žádný velký poprask nekonal.
Fotbal nemá oproti velkým americkým sportům šanci živit se komerčními pauzami: těžko si představit, že by se zavedený sport takto změnil kvůli penězům. Naopak možnost prodat drobná loga za majlant - Sports Business Journal odhadl, že jen pro Los Angeles potenciál takového byznysu činí 10 milionů dolarů čistého ročně - se nabízí.
A tak automobilka Kia možná nechtěně „rozjede“ revoluci.