Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Formule na sněhu. Nejrychlejší sněžný skútr ztrestá každou chybu

Jako jediní v Česku jsme projeli jeden z nejrychlejších a nejradikálnějších sněžných skútrů na světě. Uřídit Polaris RMK Khaos chce hodně cviku. A zapomenout na všechny návyky z motorek. Tady totiž funguje všechno jinak.
Toto je pravověrné sportovní náčiní, se kterým se dá vyrazit mimo cesty do...

Toto je pravověrné sportovní náčiní, se kterým se dá vyrazit mimo cesty do hlubokého sněhu a skákat mezi stromy. | foto: Polaris

Polaris RMK Khaos není žádný pracant, za kterým bude horská služba tahat sáně se zraněnými turisty. Toto je pravověrné sportovní náčiní, se kterým se dá vyrazit mimo cesty do hlubokého sněhu a skákat mezi stromy. Na druhou stranu je to náčiní pořádně zrádné a svému jezdci nedaruje nic zadarmo.

S výkonem na hranici 170 koní a hmotností pod 180 kilogramů je to ta nejšílenější věc, kterou můžete na sněhu krotit. Maximální rychlost se pohybuje kolem 190 kilometrů v hodině a pod zadkem jezdci řve poctivá dvouválcová dvoutaktní osmsetpadesátka, která motocyklovým nostalgikům připomene, že jakkoli jsou dnešní motorky dokonalé, se čtyřdobými motory nikdy nebudou takové, jaké byly „za starých časů“.

Hlavně být pořád v pohybu

Při stavbě takto ultimátního skútru podřídili v Polarisu všechno hmotnosti. Khaos nemá ani startér, ani baterii a startuje se šňůrou jako třeba závěsný motor motorového člunu nebo motorová pila. A ten dlouhý zadek, díky kterému Khaos vypadá jako obří vážka, není nosič na zavazadla, ale chladič. Dvouvrstvá kovová plotna je dochlazována odletujícím sněhem. 

To mimochodem vysvětluje tu rozměrnou zadní zástěrku. Ta tam skutečně není kvůli ohleduplnosti vůči jezdcům za vámi, ale proto, aby se na chladič dostalo co nejvíc sněhu. To však znamená, že abyste Khaos uchladili, musíte jet. Ideálně rychle a ideálně v hlubokém sněhu.

Samotný skútr má páteřový rám, ve kterém je osazen celý blok tvořený motorem a variátorem a oba      segmenty odpružení. 

Většina šasi je z hliníku, část komponentů je kvůli pevnosti a nižší hmotnosti karbonová. 

„Šasi je zároveň uděláno hodně bytelně, tak aby se nedalo jen tak lehce poškodit. Konstrukce funguje tak, že při nárazu by měly energii absorbovat ty nejméně drahé díly, v případě podvozku třeba ramena,“ vysvětluje specialista na sněhová vozidla z českého zastoupení Polarisu Ondřej Hrůza. A popisuje i novinky, které letošní model má oproti těm dřívějším. 

Změnila se geometrie, díky které jsou méně zatížené lyže a naopak pás má silnější záběr. O to těžší je však skútr ovládat, pokud to neumíte. „Pro typického zákazníka je to však posun dopředu. Pokud umí pracovat s přenášením hmotnosti a plynem, je pro něj skútr ovladatelnější, vyváženější a čitelnější. A lépe se s ním dostane z krizových situací,“ vysvětluje Hrůza.

Jedním dechem však dodává, že na to, že se jezdec občas vyválí i se skútrem, je Khaos stavěný. Kromě brutálního projevu je to další výhoda dvoutaktu – motoru nevadí, když chvíli běží „vzhůru nohama“. Že se s takovými nehodami počítá, napovídá i nápadný „chcípák“ – tedy tlačítko na nouzové vypnutí motoru. S trochou nadsázky má parametry v Česku známého tlačítka „tahem zapni, stiskem vypni“.

Jak s ním jezdit? To je skutečný chaos

Pokud si nováček, který má zažité motorkářské stereotypy, sedne na Khaose, může si být jistý, že skútr dostojí svému jménu. Principy ovládání jsou zvláštní směsicí návyků ze silniční a motokrosové motorky, žádný z nich však vlastně nefunguje tak, jak jezdec očekává. 

Když si po chvíli začnete na ovládání i zvláštní rozložení hmotnosti zvykat,...

Stroj se řídí nejvíc přenášením váhy, oproti motorce je však vratký. Chybí mu gyroskopický efekt, který u motorky vytvářejí točící se kola. Zároveň to není žádný drobek, se kterým může jezdec smýkat, jako je zvykem z motokrosu. S touto disciplínou má Khaos společné jedno – abyste ho uřídili, musíte stát.

K tomu si připočítejte lehký zmatek v ovládání. Plyn přidáváte pákou pravým palcem, v tom se skútr neliší od čtyřkolek. Brzda je však pochopitelně jen jedna – kotoučová, umístěná na řemenici pohonu – a páka je na levém řidítku, kde by motorkář čekal spojku. Pokud ze zvyku hmátne po pravé páce, hmátne do prázdna.

A do tohoto všeho si připočtěte brutální výkon. Když jedete ve stoje proti svahu a necitlivě přidáte plyn, máte co dělat, abyste řídítka udrželi, a v duchu děkujete, že jsou nad stupačkami třmeny, za které zapřete špičky nohou a část zátěže přenesete z rukou na lýtka. Ty stejné třmeny vám pak pomohou i s přenášením váhy při zatáčení. A samozřejmě při skocích.

Skútr Khaos je pořádně zrádný a svému jezdci nedaruje nic zadarmo.

Když si však po chvíli začnete na ovládání i zvláštní rozložení hmotnosti zvykat, začne být jízda na Khaosu neskutečně návyková. Začnete mít chuť zkoušet projet zatáčku jako profík po jedné lyži a nechat se z ní vytáhnout přidáním plynu. Zkoušíte dostat skútr do smyku při sjezdu z kopce. 

Zkoušíte zrychlit nad 80 kilometrů v hodině a přemýšlíte, jestli s touto bestií někdo skutečně jel těch 190, které papírově dokáže. Pak vás uklidní, že dost možná ne. Nebo aspoň není dotyčný poblíž. 

„Na těchto sportovních skútrech už mám najeté stovky motohodin. Ale ještě nikdy jsem si nedovolil jet s Khaosem rychleji než 130 kilometrů v hodině. I tak už je to o život,“ připouští Aleš Hrabčík, jeden z českých majitelů Khaosu a zároveň olomoucký prodejce značky.

I kdybyste chtěli pokoušet štěstí, vaše hříšné myšlenky rychle zkrotí únava. Skutečně – zátěž na tělo je větší, než se na první pohled zdá. Ostatně to potvrzuje i Aleš Hrabčík: „Když jedeme na víc dnů, tak první den má člověk pocit, že si se skútrem hraje. Další dny už si hraje skútr s ním.“

Napadla vás otázka: „K čemu je to vlastně dobré?“ Tak to Khaos není pro vás. Využijete jej možná jen pár dnů v roce a v Česku úplně minimálně. Na pořádný výjezd tu není dost sněhu ani dostatečná divočina, kde nebudete nikomu vadit. Čeští majitelé s Khaosy a jejich sesterskými modely nejčastěji vyrážejí směrem na jihovýchod do liduprázdných balkánských hor, kde není nouze o metrovou vrstvu sněhu, ve které se tyto stroje cítí nejlíp. Stavěné jsou na to i svou jednoduchostí.

Principy ovládání jsou zvláštní směsicí návyků ze silniční a motokrosové...

Na to, že je to vrcholový sportovní model, je to vlastně paradoxní. Ale jezdec by si skutečně měl zvládnout většinu věcí opravit sám a na místě. V tomto případě se zkrátka počítá s tím, že do metrových závějí si odtahovku nezavoláte a že pomoc může být vzdálená i hodiny daleko. 

Když se zahrabete, skútr si vykopete lopatou. Když vám praskne řemen od variátoru, vyměníte jej do deseti minut s minimem nářadí. Náhradní máte po ruce – místo na něj je přímo v motorovém prostoru. Elektroniky je ve skútru na dnešní poměry minimálně. V tomto je Polaris až fascinující. Takové principy byste čekali spíše u ruských strojů. Jenže tento je americký a funguje skvěle.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...