Velká cena Singapuru formule 1 byla pro všechny jezdce formule 1 tradiční zkouškou odolnosti. V noci a v úmorně vlhkém vzduchu vydržel kroužit celé dvě hodiny na prvním místě vítěz kvalifikace Nico Rosberg s vozem Mercedes. Ale neměl to vůbec snadné, před cílem to dokonce vypadalo, že o první místo přijde.
Náskok Rosberga totiž stahoval bleskovou rychlostí Daniel Ricciardo, který měl na svém voze Red Bull novější a tedy méně opotřebované pneumatiky. V cíli mu chyběla necelá vteřina. Přesněji čtyři desetiny vteřiny. Nakonec třetí Lewis Hamilton se musel v průběhu závodu vypořádat s přehříváním brzd a na čas dokonce přišel o stupně vítězů, když ho předjel Kimi Räikkönen s Ferrari. Mercedes byl však opět strategicky lepší a dostal svého jezdce alespoň na třetí příčku.
„Byl to skvělý závod, pro mě dost dramatický. Na konci bylo auto hodně na hraně, stejně jako vždy v Singapuru. Jel jsem na krev, ale nakonec to vyšlo. Skvělý závod, jsem moc rád, že jsem vyhrál,“ popisoval Nico Rosberg.
„Děkuju všem divákům, že přišli a snad jsme je dobře bavili. Uvidíme se zase v Malajsii,“ dodal jezdec, který triumfoval v Singapuru poprvé, na stupních vítězů zde byl dosud pouze jednou v roce 2008, kdy skončil druhý.
Druhý v cíli Daniel Ricciardo potvrdil skvělou formu Red Bullu a útočil na vítězství. K tomu mu nakonec nechybělo ani půl vteřiny. Jak už ale je u Australana zvykem, přesto na stupních vítězů zářil svým velkým úsměvem na všechny strany.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Bylo to hodně těsné, stačilo málo. Mohl jsem vyhrát, ale nemůžu být nespokojený, druhé místo je parádní. Alespoň jsme udělali konec závodu zajímavým. Možná stačilo jedno kolo navíc...“ přemýšlel Daniel Ricciardo.
Nespokojený nebyl ani Lewis Hamilton, ve vyrovnaném souboji dokázal přetlačit Kimiho Räikkönena. Ačkoliv ztratil vedení v mistrovství světa, ztráta osmi bodů šest závodů před koncem sezony nic neznamená.
„Velká gratulace Nikovi Rosbergovi, měl fantastický víkend, dařilo se mu od prvního tréninku a triumf si zasloužil.“
„Já jsem rád za třetí místo, letos mi celkově Singapur moc nevyšel. V závodě mě zpomalovaly problémy s brzdami, hodně jsem s tím bojoval a nemohl jet naplno. Potom to bylo lepší, ale před koncem mi brzdy zase odcházely. Naštěstí to stačilo.“
Na výborném pátém místě se po většinu závodu držel takticky skvěle jedoucí Fernando Alonso. Za Španělem se vytvořil vláček jezdců, protože jeho McLarenu stále chybí rychlost. Ale předjíždění není disciplínou, kterou by singapurský okruh Yas Marina zrovna nabízel, takže se Alonso držel před soupeři s mnohem rychlejšími stroji. Nakonec však v průběhu zastávek v boxech, kterých bylo na rozpálené trati nepočítaně, propadl na sedmou příčku.
Kolem Alonsa se kromě Maxe Verstappena, který s vozem Red Bull pokazil start, prohnal také Sebastian Vettel. Po technických problémech v kvalifikaci musel startovat jako poslední a potvrdil, že Ferrari se na rovníkové trati daří. Přestože úzké uličky mezi svodidly nejsou pro předjíždění vůbec ideální, rychle postupoval vpřed a v cíli ztrácel jen půl minuty na vítěze. Možná právě on byl hrdinou závodu, vždyť skončil ze týmovým kolegou Räikkönenem, který si od startu polepšil pouze o jedinou příčku.
Bodovali také Sergio Pérez s vozem Force India, po dlouhé době Daniil Kvjat s monopostem Toro Rosso a po ještě delší Kevin Magnussen, který přidal cenný bod na konto týmu Renault. Ten potvrdil, že nemá tak slabé auto, ale sráží ho síla motoru. Ta totiž nepatří v Singapuru mezi rozhodující faktory.
Dramatický start
Nejzajímavější podívanou přinesl start do závodu. Carlos Sainz zkřížil se svým vozem Toro Rosso trať Němci Nico Hülkenbergovi a jeho monopost stáje Force India havaroval. Stroj indického týmu skončil v hrazení pod tribunou a pro Němce tak skončil závod dřív, než vůbec začal. Havárii odneslo také přední přítlačné křídlo mclarenu Jensona Buttona a na trati se okamžitě objevil zpomalovací vůz. Toho musel k zastávce v boxech využít také Valteri Bottas, který měl na svém williamsu proraženou pneumatiku. Obutí však nakonec měnili všichni piloti. Kvůli troskám na startovní a cílové rovince zavedl zpomalovací vůz všechna auta do boxové rovinky, čehož poškozené vozy využily k výměnám náhradních dílů.
Od třetího kola se v osvětlených ulicích singapurského přístavu opět začalo závodit. V čele se držel Rosberg a také za ním bylo pořadí stejné jako na startu. Oba jezdci Mercedesu měli od mechaniků pokyn, aby pracovali opatrně s přehřívajícími se brzdami. Rosberovi se to dařilo skvěle, ale Hamilton neustále zpomaloval. O pozici v nejlepší desítce v té chvíli přišel Carlos Sainz s vozem Toro Rosso, který musel kvůli vlajícímu kousku karbonu zajet k rychlé opravě do boxů.
K výměnám pneumatik zajížděli piloti od patnáctého okruhu, ale pořadí se neměnilo. Rosberg vedl stále před Ricciardem, třetí Hamilton byl viditelně pomalejší a čelil útokům Räikkönena. Fin se ve třiatřicátém kole dostal na třetí místo, když využil chyby svého soupeře v sedmé zatáčce. Mistr světa probrzdil a Ferrari se dostalo na jeho úroveň. Souboj trval dvě zatáčky a Fin šel zaslouženě vpřed. Třetí místo udržel i po následné zastávce v boxech.
Další výměna pneumatik se odehrála ve 46. okruhu. A vyšla mnohem lépe Mercedesu. Hamilton se díky ní vrátil před Räikkönena. Ferrari strategicky chybovalo - vedení týmu povolalo svou dvojku k mechanikům kolo po Hamiltonovi a tomu stačil jediný okruh na nových gumách, aby se dostal vpřed. Přitom se nabízela stejná varianta, jakou zvolil Rosberg - zůstat na dráze až do konce. Sice za cenu pomalejších časů, ale Räikkönen už několikrát prokázal, že dokáže s pneumatikami pracovat lépe než méně zkušení jezdci.
Právě ve stejné době se v Mercedesu rozhodovali, jestli povolají k výměně pneumatik Rosberga, jehož náskok před Ricciardem se dramaticky tenčil, až o dvě sekundy na kolo. Na rozdíl od Ferrari však ponechali Němce na dráze a v cíli se ukázalo, že to byla strategie vítězná. Hamilton nebyl v závěru rychlejší než Ricciardo, takže by měl Räikkönen velkou šanci třetí příčku udržet.
Další závod mistrovství světa se jede za 14 dní v malajsijském Sepangu.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h:55:48.950 min. |
---|---|---|---|
2. | Daniel Ricciardo | (Red Bull/Renault) | +0.488 vt. |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | +8.038 |
4. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +10.219 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | +27.694 |
6. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +1:11.197 min. |
7. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +1:29.198 min. |
8. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +1:51.062 min. |
9. | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Ferrari | +1:51.557 min. |
10. | Kevin Magnussen | Renault | +1:59.952 min. |
11. | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | +1 kolo |
12. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +1 kolo |
13. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
14. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Ferrari | +1 kolo |
15. | Jolyon Palmer | Renault | +1 kolo |
16. | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | +1 kolo |
17. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
18. | Esteban Ocon | Manor/Mercedes | +2 kola |
19. | Jenson Button | McLaren/Honda | DNF |
20. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | DNF |
21. | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | DNF |
22. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | DNS |
1. | Nico Rosberg | 273 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 265 |
3. | Daniel Ricciardo | 179 |
4. | Sebastian Vettel | 153 |
5. | Kimi Raikkonen | 148 |
6. | Max Verstappen | 129 |
7. | Valtteri Bottas | 70 |
8. | Sergio Perez | 66 |
9. | Nico Hulkenberg | 46 |
10. | Felipe Massa | 41 |
11. | Fernando Alonso | 36 |
12. | Carlos Sainz | 30 |
13. | Romain Grosjean | 28 |
14. | Daniil Kvyat | 25 |
15. | Jenson Button | 17 |
16. | Kevin Magnussen | 7 |
17. | Pascal Wehrlein | 1 |
18. | Stoffel Vandoorne | 1 |
19. | Esteban Gutierrez | 0 |
20. | Jolyon Palmer | 0 |
21. | Marcus Ericsson | 0 |
22. | Felipe Nasr | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
24. | Esteban Ocon | 0 |
1. | Mercedes | 538 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 316 |
3. | Ferrari | 301 |
4. | Force India/Mercedes | 112 |
5. | Williams/Mercedes | 111 |
6. | McLaren/Honda | 54 |
7. | Toro Rosso/Ferrari | 47 |
8. | Haas/Ferrari | 28 |
9. | Renault | 7 |
10. | Manor/Mercedes | 1 |
11. | Sauber/Ferrari | 0 |