Podle informací listu Gazetta dello sport to vypadá, že možná ano. Ten opravdový, sofistikovaný doping prý funguje na principu elektromagnetického systému, který je zasazen uvnitř zadního ráfku.
„Motorek v trubce je zastaralá záležitost, skoro až řemeslnická práce. Tohle už je přežitek, doping pro chudé,“ říká nejmenovaný zdroj Gazetty, kterému pro naše účely můžeme přezdívat třeba pan X.
Nová technologie je údajně výrazně pokročilejší a desetkrát dražší, cyklistovi přitom může dodat mezi dvaceti a šedesáti watty výkonu navíc čili pár kilometrů v hodině dle závodníkovy váhy.
„Něco takového ale stojí 200 tisíc eur, je to umístěno v zadní části kola a na čekací listině jste třeba šest měsíců. Starý typ byl s motorkem, který otáčel klikami, ten nový je elektromagnetický,“ líčí pan X.
Ale i kdyby byl tento systém sebedokonalejší, je to tak výrazná částka, že by jezdci museli vyhrát dost cyklokrosových závodů, aby si alespoň jeden ráfek vůbec mohli dovolit. A že jejich spotřeba zrovna v cyklokrosu není úplně malá...
„Za sezonu cyklokrosaři vymění desítky, možná i stovky setů. Nedovedu si představit, že by se to tam objevovalo,“ říká Jakub Truksa, marketingový zástupce firmy Trek.
Motor v kole není elektrokolo
Motorek, který byl o víkendu objeven v kole belgické cyklokrosařky, se dá prý získat přes zprostředkovatele. A instalace? „Je to jednoduché, rám z uhlíkových vláken se rozevře, vloží se do něj motorek, pak se rám zase uzavře, opraví, přelakuje a voilá... Samozřejmě je tady riziko pádu, při kterém se rám může znovu otevřít. Pak už cyklistu nic nezachrání,“ popisuje pan X. „Ale s elektřinou můžete dělat víc zázraků než s chemií. Nehledě na to, že i pro zdraví je to méně škodlivé,“ připomněl třeba ne vždy dobře povedené krevní transfuze cyklistů.
Ovšem nelze zaměňovat klasické elektrokolo s motorkem poháněným baterií. U elektrokol hraje takový pohon primární roli, kdežto v případě Belgičanky šlo o doplňkovou záležitost. „Nevýhodou totiž je, že asistovaný pohon je závislý na velikosti baterie a motorku,“ přibližuje Truksa.
A takový motor váží okolo dvou kilogramů, samotná baterie pak další kilogram. Výdrž je třeba 60 minut s výkonem 200 wattů. Jenže přidat na kolo jen tak tři kilogramy, když jsou všechna na závodech vážena? Nemyslitelné.
„Motor van den Driesscheové byl údajně menší, tudíž méně výkonný. I baterie byla menší, takže lehčí. Motor tak přidával jen pár desítek wattů a vydržel jedno kolo. Po zbytek závodu by tak nejspíš závodila na regulérním kole,“ uvažuje Truksa.
To by vysvětlovalo, proč Belgičanka měnila skoro čisté kolo hned po prvním okruhu.
Froome: Pomůže víc kontrol
„Mé kolo bylo za poslední roky kontrolováno snad tucetkrát. Ale je dobře, že UCI bere tuhle hrozbu vážně, a snad to bude znamenat zvýšení počtu náhodných kontrol v celé cyklistice,“ řekl Chris Froome v Austrálii, kde se chystá na závod Herald Sun Tour.
Aféra otřásla i samotnými cyklokrosařkami. „Tenhle rok byl ženský cyklokros tak otevřený, že jsem mohla vyhrávat já, Sanne Cantová, Nikki Harrisová i další holky. Jak vidíte, je nás víc, kdo může vyhrát, tak proč má někdo potřebu podvádět?“ podivovala se Helen Wymanová.
Celou záležitost nechápe ani nejlepší cyklista historie Eddy Merckx, který by za mechanický doping zavedl doživotní trest. Merckx nicméně věří, že to není v profesionálním pelotonu běžná praxe, a odmítl spekulace, že by šlo jen o špičku ledovce. „Nemyslím si, že jsou ostatní tak hloupí, aby tohle dělali. Dá vám to padesát wattů nebo klidně i sto, a to už opravdu nemá nic společného s cyklistikou. To už můžete rovnou soupeřit s Rossim,“ odkazuje na motocyklového závodníka.
Sám Belgičan se přiznal, že elektrokolo v posledních letech využívá, ale jen na volnočasové projížďky. „Ale ne na závod, to bych nikdy neudělal. Pomáhá mi to do kopců a je to lepší i pro mé zdraví. Ale pro vrcholnou cyklistiku je to velmi špatné,“ přiznal a na otázku, jestli si připadá, že se díky elektropohonu vrátil do svých mladých let, odpověděl negativně. „Tehdy jsem byl rychlejší.“
Odborník: Baterie z vás mistra světa neuděláKaždoročně objíždí výstavy s cyklistickými novinkami, o elektrokolech toho ví spoustu. „Je to technologie, která funguje. Motorek může být v zadním náboji nebo ve středové trubce jako v případě Belgičanky van den Driesscheové,“ říká Jakub Truksa, marketingový zástupce firmy Trek. Kolik procent výkonu může motorek v kole přidat? Jaký je princip motorku u elektrokol? Kolik takový motorek s baterií váží? Váhový limit je podle UCI u kol stanoven na 6,8 kilogramu, přitom existují kola, která váží kolem pěti kilogramů, je to tak? To ale nahrává myšlenkám na mechanický doping, když potřebujete nahnat nějaké kilo a půl. |