Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Změňte zeměpis: Dakar teď leží v Jižní Americe. Aspoň ten motoristický

Stephane Peterhansel v osmé etapě Dakaru 2010 | foto: AP

28 2010
Na Nový rok startuje 33. ročník rallye Dakar, který se už potřetí pojede v Jižní Americe. Jenže ve stejném termínu se obdobný závod koná i v Africe. Existuje šance, že se slavný "Dakar" někdy vrátí na místo svého zrodu?

Jako by se na přelomu června a července hrál na travnatých kurtech v londýnském All England Clubu tenisový turnaj, ale přece to nebyl Wimbledon. Ten by se totiž ve stejném termínu konal na druhém konci světa v Austrálii.

V tenise je to bláznivá představa, ale motorismus podobnou schizofrenii prožívá. Tak třeba Tomáš Tomeček ve středu odstartuje se svou tatrovkou do závodu, který vede skrz Saharu a dle tradice končí u Růžového jezera v senegalském Dakaru.

Jenže "Dakar" to nebude! Ten už potřetí začne na Nový rok v Jižní Americe, kam se kvůli bezpečnosti přestěhoval. "Pojedu do Dakaru, ale nepojedu rallye Dakar," diví se čtyřicetiletý Tomeček.

Kamaz Čagina na Dakaru 2010Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010Martin Macík s kamionem Liaz na Dakaru 2010

Účastní se totiž závodu Africa Race, který vznikl po přestěhování slavné rallye na západ. Organizují ho někdejší dakarští závodníci a jejich cílem je ukázat, že Dakar prostě patří do Afriky. "Jede se teprve třetí ročník, takže je závod ještě trošku syrový. Musím být soběstačný, beru si s sebou dost jídla," tvrdí Tomeček.

Zatím je jediným českým závodníkem, který okusí staronové dobrodružství v Africe, 12 ostatních posádek míří do Jižní Ameriky. Dakaru i po přesunu zůstalo zvučné jméno, v Argentině a Chile je dál fenoménem a navíc je mnohdy těžší než dřív.

V Americe se totiž střídají terény, jeden den se jede po poušti, další v horách či po kamenitých cestách, kde držíte plynový pedál na podlaze. Oproti strohému africkému písku jsou tady k vidění nádherné scenerie a dojezdy etap lemují špalíry stovek tisíců lidí.

Pal Anders Ullevalseter v osmé etapě Dakaru 2010

"Dakar se v Jižní Americe neskutečně zrychlil. Je to úplně něco jiného než dřív, zůstal jen název," říká Miloslav Janáček, který zažil oba závody.

"Dakar je především město v Senegalu, proto bych závod vrátil do Afriky," pokračuje Janáček. "Tam měl ducha, bylo to skutečné dobrodružství. Atmosféra byla přátelštější i rodinnější, ve frontě na jídlo se dalo pokecat i s největší hvězdou. V Americe se dojede erzeta a hvězdy se rozprchnou po hotelích, protože bivaky jsou u velkých měst. Neříkám, který z těch Dakarů je lepší, ale závod bych vrátil domů."

Marcos (vpravo) a Alejandro Patronelliové v osmé etapě Dakaru 2010Leonid Novickij v osmé etapě Dakaru 2010Carlos Sainz  na trati Dakaru 2010Martin Kolomý, Tatra, Dakar 2010

Není jediný, kdo prožívá podobný sentiment, jenže Dakar se zpět v nejbližší době stěhovat nehodlá. Před třemi lety byl totiž kvůli hrozbám teroristických útoků celý ročník zrušen. Už dříve byli závodníci přepadáváni. A strach ze zločinu trvá.

"V Africe vám fandí, aby vám potom mohli něco sebrat. V Jižní Americe to sledují, protože moc jiné zábavy nemají," tvrdí Josef Macháček, jehož čeká už devátý Dakar.

A rovněž Tomeček hrozbu přepadení v Africe vnímá: "Ptal jsem se ředitele Africa Race Huberta Auriola (trojnásobný vítěz Dakaru) na bezpečnost. Řekl mi, že riziko k dakarské soutěži patří. Afrika prostě nebezpečná je. Gazíky s trojnožkami, na nichž jsou kulomety, jsou samozřejmostí. Jejich řidiči prostředí dokonale znají, my jsme jen vetřelci."

Nedostatek bezpečí však není jediný důvod, proč se Dakar nechce do Afriky vrátit. V novém prostředí našli pořadatelé skvělé zázemí, hlásí se hodně amatérských jezdců právě z amerického kontinentu.

Záběry vysílají televize a několik stovek novinářů je přímo na místě. Pro sponzory je to výtečná prezentace, proti čemuž je Africa Race jen malý a z mediálního hlediska nezajímavý závod, který má skromnou účast.

Proto bude zřejmě i v příštích letech platit, že motoristický Dakar je "trochu" jinde než ten zeměpisný.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze