Černé renaulty v ohrožení. Možná opustí šampionát tahačů

  12:45
Její tahače jsou černé, tahle smuteční barva teď i nejlíp vystihuje náladu stáje. Židovická MKR Technology v evropském šampionátu nestačí nejlepším, vysilují ji půtky s konkurenční roudnickou Buggyrou a hlavně má pohřební myšlenky; nezavře továrna Renault Trucks truckracingový "krám"? Vážně to hrozí!

SNOUBENÍ KRÁSY A TAHAČŮ. Hostesky jsou nedílnou součástí podniků šampionátu tahačů. | foto: Karel Pešek, MAFRA

"Volvo převzalo koncem loňského roku kontrolu nad Renault Trucks. Naše fungování to ohrozit může," nemlží Karel Neffe, manažer týmu, za který jezdí Adam Lacko se Švýcarem Markusem Bösigerem.

Po víkendových závodech v Mostě se Lacko drží dál na šestém místě bez reálné možnosti obhájit bronz.

Jaká je tedy perspektiva stáje MKR, založené v roce 2010?
Budoucnost s Renaultem nevypadá růžově. Je otázka, jakým způsobem budeme pokračovat dál. Ve vedení je nová sorta lidí z Volva, které je vlastníkem. Lidi z Renault Trucks závody tahačů žijí, truckracing vybudovali, je to pro ně důležitá platforma. A hlavní, na které stavěli marketingové základy celé značky. Je to věc, bez které si nedokáží představit marketingové akce. Volvo jde jiným směrem, používá třeba jachtařský Ocean Race. Mají odlišné strategie. Otázka je, která zvítězí. Nebo zda každá značka půjde dál svým směrem.

Máte smlouvu na příští sezonu?
Zatím ne.

A pro jistotu tedy plán B?
Ano, máme. Bohužel ho nemůžu prozradit. Ale není v evropském šampionátu. Existují třeba cesty na dálkové soutěže. Anebo dělat motorsport pro někoho jiného. Víc bohužel nemůžu říct. Stejně to ví jedině náš majitel pan Kress, nikdo jiný to netuší.

Do kdy bude jasno?
Mělo být už v červnu, ale stále nic nevíme.

MKR Technology vytvořil v šampionátu tahačů konkurenci. Co by konec znamenal?
Byla by to obrovská škoda. I když nás frustruje, a hodně, náskok vozů MAN. Jsme profesionálové a nesmíme to na sobě nechat znát, musíme bojovat dál. Přesně víme, kde je chyba. V technologii. Oni používají Common-rail (systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty). Když ho vyvíjeli dva tři roky, taky stagnovali. Teď jsou lepší. Do budoucna po něm musíme sáhnout také, pak je můžeme předjet. Otázka ale je, jak to dopadne s Renault Trucks. I tak se snažíme malinko otevřít konkurenci.

A jakým způsobem?
Zkusili jsme navrhnout změnu pravidel. Dominance MAN je taková, že i kdybychom začali dělat Commonrail, bude rok dva trvat, než je budeme schopní porazit. Třeba se to nepovede nikdy. Pokud se teď neudělá nějaký krok, stane se šampionát nezajímavým. Tím krokem může být změna pravidel. Třeba hendikepovat jezdce na předních příčkách, jak se to dělá v ostatních evropských soutěžích v autech. Čím líp jedete, tím máte větší zátěž. Anebo limitovat výkon motoru a ubírat tak dlouho, až se propadnete dozadu. Zajímavé je, že všechny značky v paddocku táhnou za stejný konec. Je obrovská snaha od nás i přímo od MAN zkusit udělat šampionát zajímavější a přitáhnout zájem diváků. Jediný, kdo je zatím proti, je česká Buggyra, na důvod se musíte zeptat jich.

Takže vaše vztahy jsou dál hodně na nože?
Osobně ne, my jsme schopní se spolu bavit o různých věcech, ale o závodění asi moc ne. Máme na to razantně rozdílné pohledy.

Buggyra tvrdí, že to hrotíte hlavně mediálně...
Když počítám škody po závodě, které nám udělal David, jdou do závratných částek. Šlo o nefér zákroky a jury mu dává finanční tresty. Což je podle mě nesmysl. Boje jsou jak na okruhu, tak mimo něj, ale ne z naší strany a už vůbec ne mediální.

Jaké jsou vaše plány pro zbytek šampionátu?
Naše výsledky v hendikepu jsou lepší, skoro až výborné. Ale v hlavním závodě na MAN motorově nestačíme my ani zbytek českého osazenstva paddocku. Naši kluci jsou dobrá parta. Banda lidí, kteří mají cíl a žijí tím. Nejsou jen zaměstnanci, ale i rodina. Bojují!

Buggyra: Handrkování českých stájí lidi otravuje

Roudnická Buggyra je zpátky na pozici české truckerské jedničky, ještě ale prahne po bronzové pečeti v mistrovství Evropy tahačů. "Vnitřně je i 4. místo pořád úspěch, ale upřímně řečeno, všichni jsme trošičku egocentrici a pohár chceme," sní Jan Kalivoda, manažer privátní stáje, jež bojuje proti přesile továrních týmů.

Ač dvojnásobný mistr David Vršecký o víkendu v Mostě ovládl jeden ze čtyř závodů, v bronzovém honu na Němce Oestriecha ztratil. Nyní je 24 bodů zpět.

"Trochu jsme si to zkomplikovali. Ale loni jsme třeba v Jaramě udělali jen tři body, teď tam můžou stejně dopadnout ostatní. Čím víc jsou závody vyrovnané, tím je pro všechny riziko větší. Pořád jsme na dostřel," nehází Kalivoda bronz do žita. Zbývají tři poslední podniky.

Nejen medailová štvanice, ale i sváry s pár kilometrů vzdálenou MKR Technology zaměstnávají roudnickou stáj. "Některé spory jsou zbytečně vyhrocené určitou mediální politikou MKR," myslí si Kalivoda. "Jasně, kluci se na dráze perou, závodí, nedarují si nic. Ale ty situace se mediálně řeší víc, než je potřeba. A podle mě to fanoušky spíš otravuje, než aby je zajímalo handrkování, že se někdo drcne takhle nebo takhle. Na trati se to nějak odehraje, pak publikují něco jiného. Tomu nerozumím."

Je ovšem možné, že (severo)české boje utichnou nadobro. MKR totiž jezdí s tahači Renault a je nejisté, zda bude továrna v šampionátu pokračovat. "Čím pestřejší startovní pole, tím líp pro diváky. Byla by škoda, kdyby mistrovství opustili. Ale ta platforma je tak silná, že když někdo odejde, jiný přijde," nebojí se Kalivoda. "Loni měl Renault vůči nám navrch, letos jsme před nimi jednoznačně my."

Aby narušila hegemonii vozů MAN, navrhuje stáje MKR úpravu pravidel. Buggyra je proti. "Jednomu se nedaří, tak změníme pravidla? To je socialistické myšlení. Nedovedu si představit, že by se třeba ve formuli 1 dělo něco takového bez průzkumu, testů a strategie. Chtěli to už na rok 2014, to je nesmysl."

Pokud by MKR opravdu skončila, troufla by si Buggyra angažovat elitního pilota Lacka? S Vršeckým jsou letos často na kordy, to snad aby měli ve stanu klece. Kalivoda to nevidí tak divoce: "Dokážu si je spolu představit, vždyť Adam už za nás jezdil. David Vršecký s ním nemá žádný problém. Závodění je o komerčních zájmech, a jestli se Adam bude chtít na něčem domluvit, bránit se nebudeme."

Dva se perou, třetí se směje. Německé superMANy si to rozdávají o titul. "Ke dvěma, které mají Albacete a Hahn, přibyla další dvě stejně špičková auta. A jediný David je schopen se mezi MAN vklínit, to beru za velký krok a úspěch."

Jak to, že privátní stáj stačí fabrikám? "Jsme malý tým, nedisponujeme takovými rozpočty, ale pořád vymýšlíme, co zlepšit. Pokus - omyl. Z těch drobností pak vyplyne, že s nimi závodit můžeme," blaží šéfa Kalivodu.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Na vlně mistrovské euforie. Budějovický kapitán: Tahle parta si to moc zaslouží

26. dubna 2024  15:34

Sportovní hala je napěchovaná do posledního místa. Všichni stojí. Nervozita je znát snad na každé...

Bez videa na věčné časy? Švédský unikát: kluby odmítly VAR, šéf ustoupil

26. dubna 2024  15:14

Zní to spíš jako závan starých a pro někoho jistě i dobrých časů, než realita současného fotbalu....

Nosková do třetího kola v Madridu neprošla, prohrála s mladičkou Ruskou

26. dubna 2024  13:49,  aktualizováno  15:13

Linda Nosková do třetího kola antukového turnaje v Madridu neprošla. Devatenáctiletá Češka prohrála...

Berbrovi obhájci navrhli zproštění viny. Snažili se rozbít verzi státního zástupce

26. dubna 2024  13:29,  aktualizováno  14:25

Se třemi advokáty dorazil na závěrečné řeči k plzeňském okresního soudu bývalý místopředseda...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...