Giancarlo Fisichella vybojoval třetí pole position kariéry až v úplném závěru kvalifikace, kdy předvedl jediné konkurenceschopné kolo. Podobný závěr jako Ital neměl jeho týmový kolega Alonso, a bude se muset spokojit se startem ze čtvrté řady.
Michael Schumacher si sice vyjel čtvrtý čas, ale protože se v jeho stroji měnil před kvalifikací motor, ztratí na startovním roštu deset míst. Začne ze sedmé řady. Stejný posun čekal i druhé Ferrari Massy, ale Brazilec ani nenastoupil do druhé části kvalifikace.
Podle představ se nedařilo mclarenům, které čeká start ze třetí řady. O pár desetin rychlejší byl Montoya. Za nimi bude kromě Alonsa také Klien z týmu Red Bullu, který opětovně potvrdil vynikající výkonnost úvodu sezony.
U jezdců McLarenu, stejně jako u Alonsa, mohou být horší časy způsobeny strategií. Pokud chtějí na dráze vydržet déle než Fisichella nebo Button, museli by nabrat větší množství paliva, a s těžším autem by pak nemohli být stejně rychlí. Týmy však své taktické záměry tají, a jak to je ve skutečnosti, odkryje až samotný závod.
Jezdci se museli vypořádat s extrémními podmínkami. V průběhu kvalifikace byla naměřena teplota vzduchu 37°C a teplota povrchu trati 50°C. V kokpitu závodního stroje je samozřejmě ještě mnohem větší horko. Ne nadarmo přirovnávají jezdci závod v Malajsii jedenapůlhodinovému pobytu v sauně.
První část kvalifikace (15 minut, 6 jezdců nepostupuje, jezdí se s minimálním množstvím paliva)
Už před startem kvalifikace měli hned čtyři z jezdců, kteří si dělají choutky na body, jasno, že na startu budou posunuti o deset míst dozadu. David Coulthard přišel o motor hned po průjezdu cílem v Bahrajnu, Ferrari mělo problémy v malajském horku a vlhku a oba jezdci měnili motor v průběhu tréninků. Massa dokonce dvakrát.
Agregát nevydržel ani Barrichellovi z Hondy. Ale jeho problémy se netýkaly pouze motoru, takže pojede s náhradním vozem. Giancarlo Fisichella, Jacques Villeneuve, Christijan Albers a Yuji Ide mají rovněž motor, se kterým nejeli v Bahrajnu, ale protože tam nebyli klasifikováni, penalizace na startu se jich netýká.
Úvodní čtvrthodinka nového formátu kvalifikace měla jiný průběh, než tomu bylo před týdnem v Bahrajnu. Tam kvůli nehodě Räikkönena dostali všichni, kteří čekali na poslední minuty, možnost zajet pouze jediné rychlé kolo, na což doplatil například Ralf Schumacher. Takže v Malajsii si řada favoritů, jako například jezdci Renaultu, zajistila postupové časy už v úvodu, aby neriskovali ztrátu ve finálové tlačenici. V každé další části se časy anulují a postupující jezdí od nuly.
Tentokrát se překvapení nekonalo. Do další části kvalifikace nepostoupili svorně jezdci tří nejslabších týmů. Ide a Sató ze Super Aguri, Albers a Monteiro z Midlandu a Liuzzi se Speedem z Toro Rosso. Nejrychlejší čas zajel Montoya s McLarenem, zlepšení výkonnosti poprvé ukázali jezdci Toyoty.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 6 jezdců nepostupuje, jezdí se s minimálním množstvím paliva)
V polovině jízd dosáhl na nejrychlejší čas Ralf Schumacher z Toyoty, ale zbývajících osm minut se ho už netýkalo. V momentu průjezdu přes čáru označující konec kola se z jeho motoru vyvalil kouř a Němec zaparkoval na trávě vedle trati. Ještě s volantem v ruce přesprintoval cílovou rovinku a přeskočil boxovou zídku. Ralf Schumacher měl jasno, že na startovním roštu bude vzadu. Kvůli výměně motoru ztratí deset míst.
Felipe Massa ani do druhé části kvalifikace nenastoupil. Jezdec Ferrari musel stejně počítat se ztrátou deseti míst na startovním roštu, takže si naplánoval start z poslední řady s plnou nádrží, jaký tak úspěšně praktikoval v předchozím závodu Räikkönen. Kromě Brazilce nepostoupili Coulthard, Barrichello, Trulli, Villeneuve a Heidfeld. Coultharda a Barrichella navíc čeká ztráta 10 míst na roštu.
Nejrychlejší čas zajel Button před Fisichellou a Alonsem. Dvojitým postupem prokázali svou sílu jezdci Williamsu Webber a Rosberg. Ti se jako jediní dokázali prosadit mezi nejlepších šest i s pneumatikami Bridgestone.
Třetí část kvalifikace (20 minut, 10 jezdců, jezdí se s množstvím paliva pro závod)
Přestože z desátého místa postoupil, na trať nenastoupil Ralf Schumacher, protože po projetí nejrychlejšího kola došel dech jeho motoru.
Úvodní nejlepší časy patřily jezdcům Williamsu, kteří vytvořili v čele výsledkové listiny neprostupný dvojblok, ale v posledních minutách se rozjeli k letmým kolům hlavní favorité a rázem bylo vše jinak. Většina z nich, jako například Schumacher nebo Button nazula na závěrečná kola nové pneumatiky.
Alonso ani Räikkönen překvapivě do boje o pole position nepromluvili, takže se o kvalifikační vítězství utkali Button s Hondou a Fisichella s Renaultem. Slavit nakonec mohl Ital, který tak po dlouhé době vystoupil z Alonsova stínu.
Závod odstartuje v neděli v 8.00 českého času a iDNES ho bude sledovat v on-line reportáži.
Neoficiální pořadí na startu Velké ceny Malajsie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 1:33,840 |
2. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:33,986 |
3. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:34,626 |
4. | Mark Webber | Austrálie | Williams | 1:34,672 |
5. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 1:34,916 |
6. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1:34,983 |
7. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:35,747 |
8. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 1:34,586 |
9. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:34,702 |
10. | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | 1:34,752 |
11. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:34,783 |
12. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | 1:36,297 |
13. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 1:36,581 |
14. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1:34,668 |
15. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | 1:37,426 |
16. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | 1:37,819 |
17. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 1:39,011 |
18. | Judži Ide | Japonsko | Super Aguri | 1:40,720 |
19. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 1:34,586 |
20. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:34,614 |
21. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:34,683 |
22. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:35,091 |
Pozn. - M. Schumacher, R. Schumacher, Coulthard, Barrichello a Massa ztratili kvůli výměně motoru oproti výsledku kvalifikace 10 míst.