Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Závodník našel v kopcích novou motivaci

14 2000
P r a h a - Stálice závodů automobilů do vrchu, pražský jezdec Petr Vojáček, se nespokojuje s obhájením domácích i evropských pozic a pro příští rok přestupuje do jiné třídy. Letos čtvrtý v mistrovství Evropy a druhý v českém šampionátu s vozem Ford Escort Cosworth pojede novou třídu Sportproduction (SP), náhradu za drahé Superturismo. "Dařilo se mi, neměl jsem díky skvělým mechanikům jedinou závadu," libuje si po sezoně Vojáček. "Teď ale chci zkusit novou výzvu." Třídu SP charakterizují dvoulitrový objem motoru bez turbodmychadla a jedna poháněná náprava. "Budu muset zapomenout na návyky z aut s pohonem všech kol, ve kterých jsem jezdil deset let," ví třiačtyřicetiletý Vojáček.

Na domácí scéně závody do vrchu stagnují, kdežto v Evropě prožívají boom. "Je vidět, že jezdci u nás nemají tolik peněz," připouští Vojáček. "V Evropě je tomu naopak. Třeba v 'mojí' skupině A cestovních vozů jely letos tovární kity jako peugeot, renault nebo ford, pravidlem jsou starty BMW. Ke kopcům přecházejí závodníci z dražší rallye nebo z okruhů, kde je málo jezdců i závodů." Právě pro příští rok se chce Vojáček soustředit na mistrovství Evropy, kde letos ve skupině A třikrát vyhrál, dvakrát byl druhý a třikrát třetí. "Nejkrásnějším závodem bylo pro mě Al Fito ve Španělsku. Tam jsem v posledním podniku sezony dojel třetí absolutně, porazili mě pouze jezdci v plackách, jak říkáme rychlejším speciálům," vzpomněl Vojáček.

Jih Evropy a Španělsko i Portugalsko znamenají svátek. Osmdesát tisíc diváků lemuje silnici a otevírá před auty kordon. "Lidé se snaží dotknout se jedoucího auta. To je pro ně vrcholný zážitek," vysvětluje Vojáček. "V Al Fitu ale na to doplatili. Místní jezdec tam nezvládl mitsubishi Lancer a šest diváků těžce zranil."

Vojáčkovým nejhorším prožitkem roku byla zpráva o tragické smrti špičkového italského jezdce Fabia Dantiho, který na jaře zahynul při havárii v tréninku.

"Týden předtím jsme spolu byli na závodech v Portugalsku a zažívali legrácky," vzpomíná Vojáček. "Bylo vedro, na mém doprovodném autobuse stál bazének s vodou a v něm se koupala manažerka našeho týmu. Danti a jeho krajan Bormolini to zpozorovali a vylezli za ní. Jenže závistiví mechanici jim sebrali žebřík a nechali oba dlouho péct se v kombinézách. To jsem Fabia viděl naposled..."

Vojáček, jenž doma závodí za ASK Náměšť nad Oslavou, sestavil na příští sezonu tým Depart, za který budou dále startovat Jan Vávra, Michaela Votavová a Martin Rybníček, převážně s fordem. Kromě toho s letošním Vojáčkovým fordem skupiny A pojede mnohonásobný mistr republiky Jaromír Malý a do motokárového mistrovství zasáhne Vojáčkův syn Lukáš. "Na rok 2001 se připravuje homologace Fordu Focus. Chtěli bychom ho pak postavit do skupiny A," plánuje už Vojáček svou pětadvacátou závodní sezonu.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze