Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obrovský talent z Belgie při debutu v GP2 s přehledem zničil konkurenci

Stoffel Vandoorne zvládl přestup z formule WSbR do GP2 výborně. | foto: Roman Klemm

6 2014
V zimě se vedení McLarenu rozhodovalo, kterého ze svých juniorů povýšit na jezdce formule 1. A zatímco Kevin Magnussen září v Grand Prix, tak na možná talentovanějšího Stoffela Vandoorna zbylo „jen“ místo ve farmě McLarenu, ART-GP2. Belgičan při debutu v GP2 potvrdil, že by si místo v F1 zasloužil také.

Dvaadvacetiletý Stoffel Vandoorne při svém debutu v GP2 v Bahrajnu nedal nikomu ze soupeřů šanci.

Po dvou vydatných březnových testech v Abů Zabí a Bahrajnu začala o víkendu pro 26 nadějných jezdců GP2 na okruhu Šakír sezona 2014. Technika vozů Dallara-Renault GP2/11 zůstala z finančních důvodů oproti posledním třem sezoými trnám beze změn.

Do jubilejní desáté sezony této třídy nastoupili jezdci 19 různých národností, devět z nich ve formuli GP2 právě debutovalo, sedm zde již dokázalo v minulosti vyhrát. Ohledně pravidel neskrývá čerstvá sezona příliš změn. Bernie Ecclestone dopřeje svým dorostencům o 5 minut (celkem tedy 45min) delší volný trénink v pátek dopoledne a při sobotním závodě je od letoška dle vzoru F1 předpisem použít  kompletní sadu obou pro daný víkend doporučených směsí pneumatik.

V kvalifikaci potvrdil Jonathan Palmer formu z testů

Za velmi větrných podmínek byl v pátek dopoledne nejrychlejším „zametačem“ klouzavé, pískem zaneřáděné dráhy, Mitch Evans. Zastupce frakce „nové generace GP2“ letos startuje za stáj s hlavičkou Russian Time, jejíž sportovní činnost přes zimu převzal tým iSport.

Chráněnec Marka Webbera byl o desetinu rychlejší, než debutující junior McLarenu, Stoffel Vandoorne z Belgie, kterého dělila další desetinka od kolegy debutanta/juniora Ferrari, Raffaele Marciella. Všech 26 trénujících se vešlo do 2,2 sekund, všichni tedy byli po testech dobře připraveni.

O postavení na startu se v pátek večer rozhodlo poprvé v historii GP2 za umělého osvětlení. Úvod na první sadě pneumatik nejlépe vyšel Němci Danielovi Abtovi (Hilmer) před Vandoornem (ART), Evansem (Russian Time), Nasrem (Carlin), Palmerem (DAMS), Hariantem (Caterham) a Marciellem (Racing Engineering). Všeobecně se ovšem očekávalo, že klesající teplota vzduchu a tratě nabídne koncem jízd lepší podmínky pro rychlé kolo. Celé pole proto po 15 minutách honičky zavítalo do boxů, aby přezulo na čerstvé pneumatiky. Poušť na pět minut ztichla, než se deset minut před koncem znovu všichni vrhli na uměle osvětlený pruh asfaltu. Jejich plány ovšem zhatil Rus Artem Markelov. Debutant přicházející z německého šampionátu F3 se chybou začátečníka postaral o přerušení kvalifikace: v první zatáčce šlápl příliž brzy na plyn, jeho Russian-Time-Dallara se otočila, přičemž její zhasl motor.  

Dráha byla znovu volná až sedm minut před koncem, což znamenalo, že jezdcům zbýval čas na dva pokusy. Hned první vyšel nejlépe zkušenému Palmerovi před senzačním Vandoornem. To mělo rozhodnout, neboť si jezdci v závěrečných minutách často stáli navzájem v cestě, což znemožnilo další zlepšení.

Jonathan Palmer, který s týmem DAMS ovládl testy v Abů Zabí, tedy vykročil do nové sezony ziskem pole-position. „Rozdíl mezi mnou a Vandoornem je minimální, Stoffel zde coby debutant odvedl vynikající právci. Věřím ale, že mi v závodech pomůže má zkušenost. Tenhle okruh skutečně „žere“ pneumatiky a myslím, že mám dobrý plán, jak si je rozvrhnout,“ komentoval Palmer po kvalifikaci sebevědomě.

Dobře při tom odhadl skutečnost, že v závodě rozhodne „černé zlato Pirelli“, výhodu svých zkušeností ovšem poněkud přecenil... Do druhé řady se kvalifikovali silně zlepšený Abt s Palmerovým týmovým kolegou Richelmim. Pátého času dosáhl Indonézan Rio Haryanto před Stephanem Colettim a zklamanými favority Evansem a Nasrem. Zvláště Brazilec si jistě po slibném debutu v dopoledním tréninku F1 (trojka Williamse skončila 13.) sliboval mnohem více.

Mělo ale přijít hůře: Felipe byl přesvědčen, že jeho poslední pokus zblokoval Cecotto, a proto Venezuelana na oplátka trefil. Komisaři jej za to potrestali posuntím na 11. startovní pozici.  První desítku tedy uzavírali Marciello, Arthur Pic a Lancaster. Prvních 25 kvalifikace se vtěsnalo do 1,7 sekundy. 

V sobotu Vandoorne stylem superhvězdy

Když se v sobotu našeho času pole seřadilo ke startu do své 10. sezony, působily prázdné tribuny okruhu Šakír poněkud urážlivě, F1 a GP2 si ale na podobné poměry už snad zvykly. Do měsíční krajiny Bahrajnu nejlépé vyrazili Vandoorne, Richelmi a Coletti, zatímco Palmer a Abt naprosto zaspali. Z prvního kola se „generace 2014“ vrátila v pořadí Vandoorne, Richelmi, Coletti, Harianto, Evans, Palmer a Nasr.

Ke své první vyjížďce se Safety Car dostal již ve třetím kole závodu: Jefferies se snažil kličkováním hájit na rovince pozici před Satoem, při tom se střetli a vůz jezdce ze Zimbabwe zůstal zdemolován vedle tratě.   O čtyři kola později se opět jelo naostro a Vandoorne stylem šampiona uhájil vedení. Velká část vozů ovšem hned zahnula do boxů, aby se zbavila pneumatik  měkké směsi.

Z vedoucí skupiny zůstal na trati nejdéle lídr Vandoorne, který sérií rekordních kol zvyšoval náskok. Když i on po 8 kolech vyměnil, měl 3 sekundy náskoku na  Palmera a Leala, kteří ze zastávek vytěžili dobrou prací mechaniků nejvíce. Za nimi bojovali v zábavné skupině o každý centimetr Harianto, Coletti, Evans, Richelmi, Pic a Cecotto. V polovině závodu, tedy po 16 kolech, měl belgický jezdec ART nezměněný náskok na duo Palmer-Leal.

Závěrečných 10 kol ovšem potvrdilo, že správnější strategií bylo vystartovat na tvrdé směsi a teprve závěrem závodu vyměnit na měkké gumy. Jezdci, kteří zvolili tuto strategii se najednou začali drát na bodovaná místa, zatímco někteří soupeři s ojetým obutím bezmocně klouzali krajinou. Japonec Izawa, Rakušan Binder a Brit Quaife-Hobbs se tak posunuli daleko kupředu a dokonce Švýcar Trummer, startující z boxů, se touto taktikou vyšvihl až na sedmou pozici.

Na špičce se ovšem Stoffel Vandoorne pohyboval ve vlastním světě. Neobyčejný talent jezdce ART povznesl jeho jízdu nad všechnu taktiku. Debutant z Belgie jednoduše rozdrtil zbytek pole a zaslouženě vyhrál. „Když jsou tví soupeři podobně rychlí, tak musíš odvést lepší práci něž oni. To se dnes podařilo mě i týmu,“ shrnul vítěz.

Tři kola před koncem se Leal dostal před zklamaného Palmera a Brit byl nakonec rád, že udržel třetí místo před rychle dotahujícím Colettim. Další pozice patřily jezdcům, kteří koncem závodu měli s čerstvým a měkkým obutím navrch: Pic, Izawa a Trummer si dojeli ve velmi zábavném závodě pro tučné body před Nasrem, Binderem a Quaife-Hobbsem.

Z velkého pole GP2 nemá valné naděje na kokpit F1 téměř nikdo.

Palmer po vítězství v nedělním sprintu na prvním místě tabulky

Osmé místo v sobotu zajistilo Felipe Nasrovi pole-position v něděli a Brazilec doufal, že konečně oslaví své první vítězství v GP2. Jeho úkol byl na první pohled jedoduchý: udržet ostatních 25 vozů 23 kol sprintu za sebou. Ti viděli situaci pochopitelně jinak – zvláště Trummer, Palmer, Leal a Quaife-Hobbs, kteří se na startu přehnali kolem něj! Koncem prvního kola si Jolyon Palmer vzpomněl, proč do Bahrajnu přijel a převzal na konci rovinky od Trummera vedení. Ve stejný čas musel sobotní vítěz Vandoorne po kolizi s De Jongem do boxů. 

Po pěti kolech se vedoucí kvintet ve složení Palmer, Trummer, Leal, Quaife-Hobbs a Nasr lehce odpoutal od pronásledovatelů. Kolem třetiny závodu bylo jasné, že se vítězem stane jeden z jezdců této skupiny. A neměl jím být Nasr: Brazilec totiž ztratil s ostatními čtyřmi kontakt a musel se bránit před Francouzi Picem a Richelmim.  Ani Quaife-Hobbs nedokázal dále držet tempo špičky.

Když se první tři vrhli na závěrečných pět kol, dělily je necelé dvě sekundy. Za nimi se za pomalým Quaife-Hobbsem tlačil sedmičlenný vláček bojující o body. 

V závěrečné fázi sprintu Jolyon Palmer zachoval chladnou hlavu, udržel Trummera, od kterého se nikdy nedokázal dostatečně odpoutat, za sebou a těsně vyhrál. Vyneslo mu to zárověň prvním místo v celkovém hodnocení. Pro Simona Trummera bylo druhé místo nejlepším výsledkem kariéry a Leal znovu udivil špičkovým výkonem.

Jezdci za nimi předvedli v Bahrajnu zábavný sport, jaký formule 1 jen těžko večer zopakuje: Nasr se  dokázal vypořádat s Quaifem-Hobbsem jako první. Dojel čtvrtý před Richelmim, který se také probojoval před Brita. Zbývající body urvali Evans a Binder.

"Po testech a po kvalifikaci mne poněkud překvapilo, že jsme včera nebyli schopni bojovat o vítězství. Dnes jsme to ale napravili," těšil se Palmer v cíli.

Výsledky sobotního závodu GP2:
1.Stoffel Vandoorne(Bel.)ART59m57s.411s
2.Julian Leal(Kol.)Carlin+1.551s
3.Jolyon Palmer(Brit.)DAMS+5.880s
4.Stefano Coletti(MC)Racing Engineering+6.317s
5.Arthur Pic(Fr.)Campos+15.100s
6.Takuya Izawa(Jap.)ART+21.729s
7.Simon Trummer(Švý.)Rapax+21.979s
8.Felipe Nasr(Bra.)Carlin+24.425s
9.Rene Binder(Rak.)Arden+24.861s
10.Adrian Quaife-Hobbs(Brit.)Rapax+26.194s
Výsledky nedělního sprintu:
1.Jolyon Palmer(Brit.)DAMS
2.Simon Trummer(Švý.)Rapax
3.Julian Leal(Kol.)Carlin
4.Felipe Nasr(Bra.)Carlin
5.Stephane Richelmi(Fr.)DAMS
6.Adran Quaife-Hobbs(Brit.)Rapax
7.Mitch Evans(NZ)Russian Time
8.Rene Binder(Rak.)Arden
Stav šampionátu GP2 po úvodním prvním víkendu:
1.Jonathan Palmer38 b.
2.Julian Leal28 b.
3.Stoffel Vandoorne25 b.
4.Simon Trummer18 b.
5.Felipe Nasr12 b.
Autoři:






Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze