Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tragickou Bianchiho nehodu zavinila v Japonsku souhra několika okolností

PO NEHODĚ. Kolem havarovaného monopostu Julese Bianchiho se sbíhají záchranáři a snaží se vyprostit těšlo francouzského jezdce. | foto: Profimedia.cz

3 2014
Byla to nešťastná souhra několika okolností, k tragédii přispěla i příliš vysoká rychlost. Takové jsou závěry vyšetřování havárie francouzského pilota Julese Bianchiho při Velké ceně Japonska formule 1. Vyplývají z obsáhlé zprávy zvláštní komise FIA, která ji zveřejnila na kongresu v katarském Dauhá.

Pětadvacetiletý jezdec stáje Marussia podle expertů za rychle se zhoršujících podmínek na okruhu v Suzuce dostatečně nezareagoval na vyvěšení dvojitých žlutých vlajek, v kritickém místě byl navíc povrch více mokrý než na zbytku trati. Bianchi proto ztratil kontrolu nad vozem a vletěl do jeřábu, který odstraňoval jiný havarovaný monopost.

Co má zlepšit bezpečnost F1

Komise FIA navrhla několik opatření ke zlepšení bezpečnosti. Při vyvěšení dvojitých žlutých vlajek bude pro každou část okruhu stanovena nejvyšší povolená rychlost. Mezi startem závodu a setměním navíc napříště bude muset být minimálně čtyřhodinová doba, výjimku budou mít noční závody. Piloti zároveň budou muset absolvovat školení o správných bezpečnostních postupech.

Zhruba dvě vteřiny před nárazem navíc Bianchi podle analýzy dat zároveň šlápl na brzdy a aktivoval škrtící ventil, který by měl vypnout motor a zastavit přívod paliva. Oba systémy společně ale nefungovaly, jak by měly, a monopost nezpomalil tak, jak by mohl.

Bianchi při nehodě utrpěl vážné zranění mozku s poškozením nervových vláken. Sedm týdnů po havárii byl z nemocnice v Jokkaiči přepraven zpět do Francie. Přestože už není udržován v umělém spánku, zůstává v bezvědomí a jeho stav je nadále kritický, ale stabilizovaný.

Autoři: ,




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze