Když má vybrat zajímavou rychlostní zkoušku, přemítal, kterou by vlastně nabídl. „Všechny jsou zajímavé,“ poznamenal.
Vybral si Svatojánskou, jak nazval test, kterému pořadatelé oficiálně letos říkají Ján. Pojede se dnes jako druhá a čtvrtá rychlostní zkouška.
První vůz do ní odstartuje v 18.22 a ve 21.26 hodin. „Je velmi pěkná a jezdí se tu dlouhou dobu v různých obměnách,“ připomenul pilot. „Hezká byla, i když se startovala v Ličově.“
Teď posádky míří na start do Soběnova. „Tam to zase tak zajímavé nebude,“ usoudil. Doporučil úvod v rychlostní zkoušce. „Je dobře občas se podívat, jak auta startují.“
Před Bídou je úzká vracečka. „Tam si myslím, že to bude docela pěkné podívání,“ řekl. „Je tam rychlý příjezd.“ Ale ví, že zase tolik diváků se kolem cesty nevejde.
Další je skok za Malčí. „Ještě předtím je tam esíčko přes křižovatku,“ upozornil. „To je také dobré místo. Ale u třídy N je třeba vybírat místa, kde je to na srdce.“ Tam se pozná, který jezdec si věří, jak věří rozpisu a zda dokáže svůj vůz podržet pod plynem.
Nakopnutá auta
Na prvním skoku jsou balíky slámy, a tím se jízda přes něj změnila. „To není ono,“ usoudil Štajf. „Tam se pojede pomalu.“ Druhý skok, to už je klasika.
V další obci se odbočuje na šotolinový úsek. I tam je vracečka, kterou Štajf doporučil. „A potom celá šotolina, ta bude určitě zajímavá.“ Letos je úsek 'více houpavý'. „Jsou tam takové muldy, nerovnosti, to loni nebylo,“ připomněl. „Bude to nakopávat auta a o krizové situace asi nebude žádná nouze.“
Klasika ve Svatém Janu Okolo objektů ve Svatém Janu je vždy rušno. Pro diváky zde bývá dobrý servis, nenudí se ani při čekání na auta. „I když tam přijde hodně lidí, každý si své místečko najde.“ Test celkově je dobrý. „Je to hodně rychlá zkouška,“ poznamenal Štajf.
„Jede se většinou na dobrém asfaltu.“ Když chce na testu zajet dobrý čas, musí mít perfektně napsaný rozpis. „Tím, že je silnice relativně široká, musí jezdec dobře najet stopu do zatáček,“ dodal.
„Je to těžká zkouška, ale krásná je hlavně při druhém průjezdu, kdy se pojede za tmy.“ Ale že by Ján rozhodoval, to si nemyslí.
Jezdci se soustředí na delší sobotní etapu, ve které se pojedou i pověstné Malonty nebo Kohout. Ale také dnes pojedou dvakrát 23,58 kilometru dlouhou Zátoň. „První etapa je na rozpinkání,“ říkal Štajf.
Lituje, že se letos nejede Tiskovka ve vojenském prostoru. „Pořadatelé ji nahradili delší Zátoní,“ podotkl. „Ale kdyby se při Zátoni něco přihodilo a pořadatelé ji museli zrušit, hodně závodních kilometrů by ubylo,“ upozornil.
„Přitom nám záleží na každém kilometru.“ Kolikrát si vůbec při soutěži pilot říká: Sakra, tohle neubrzdím? „Nevím jak kdo, ale mně, když se snažím o opravdu dobrý výsledek, se takové věci stanou,“ připouští Štajf.
Třeba na poslední soutěži v Púchově měl kritický moment čtyřikrát pětkrát. A v Krumlově? „Doufám, že to mockrát nebude. Všechny podobné situace jsou ošemetné.“ Na jihu Čech míval v minulosti vždy tři čtyři kritické chvíle.