Meoni už chtěl skončit
Meoni dokázal obhájit loňský triumf a převzal pomyslnou korunu pro nejlepšího motocyklistu dakarské rallye od předchozího dvojnásobného vítěze Richarda Saincta z Francie (1999 a 2000), jenž letos dojel na třetím místě.
Čtyřiačtyřicetiletý Meoni je teprve druhým italským šampionem po legendárním čtyřnásobném vítězi Dakaru Edim Oriolim. Meoni na stroji KTM nezačal soutěž příliš šťastně. Ve čtvrté evropské etapě skončil čtrnáctý, ale to bylo jeho poslední umístění mimo elitní desítku. V páté etapě do marocké Al-Rašídíji už dojel třetí a sedmou část Dakaru vyhrál. V mauritáském Zuarátu se díky sedmiminutovému náskoku posunul do vedení, které si stabilním výkonem udržel až do cíle.
Meoni se narodil 31. prosince 1957 v toskánském Castiglione Fiorentino a jako řada kluků se zamiloval do motorek. V roce 1995 vybojoval čtvrtou příčku a pravidelně jezdil mezi špičkou osamocených bojovníků s pouští. V lednu 1998 zápolil o celkové prvenství s Francouzem Stéphanem Peterhanselem, ale o půl hodiny prohrál a přenechal jezdci s yamahou rekordní šestou trofej.
Dakar 1999 měl pro Meoniho nepěkný závěr, v předposlední etapě musel odstoupit z druhé příčky. V roce 2000 skončil už ve čtvrté etapě. Loni sice v žádné etapě nezvítězil, přesto si vyrovnanou jízdou s přehledem zajistil titul. Tehdy ohlašoval konec kariéry, nicméně se do Dakaru vydal ještě jednou. Nasbíral dva etapové vavříny a manželce Eleně se synkem Giolem veze odměnu ve výši 100.000 eur za celkové vítězství.
Masuoka loni prohrál o dvě minuty
Ostřílený japonský řidič Hiroši Masuoka oplatil Němce Juttě Kleinschmidtové loňskou porážku a spolu s francouzským navigátorem Pascalem Maimonem dovezli další dakarskou výhru pro stáj Mitsubishi. Mezi automobily již jednou Japonec kraloval - vroce 1997 zvítězil Kenžiro Šinozuka s vozem téže značky.
Masuoka s Maimonem si na letošní Rallye Total Dakar počínali velmi suverénně. Jediný výpadek a čtyřicáté místo přišlove čtvrté etapě, od té doby neklesl vůz s číslem 201 pod pátou příčku. Během šestnácti etap nasbíral pět dílčích prvenství, auto jelo bez problémů a od marockého Varzázatu opanovalo čelo soutěže. V jedenácté etapě sice loňská "královna pouště" zdramatizovala závod výhrou o více než třicet minut, ale Masuoka si již vytoužený věnec vzít nenechal.
Posádka vítězného Mitsubishi slaví narozeniny takřka společně, oba dobrodruzi se narodili v březnu 1960 - Masuoka třináctého a Maimon sedmnáctého. Japonský jezdec debutoval v safari soutěžích jako devatenáctiletý, v roce 1985 a 1986 dojel třetí respektive druhý v závodu Australian Safari. Stříbrnou příčku obsadil také při Rallye Atlas '86.
Na Dakaru zaujal nejprve desátou příčkou v roce 1990, posléze dokázal dvakrát vyhrát kategorii automobilů T2. V letech 1995, 1997 a 1998 obsadil čtvrté místo, v ročnících 1996, 1999 a 2000 byl šestý. Ale velké chvíle usměvavého muže měly teprve přijít.
Loni měl Masuoka trochu smůlu a první vítězce v historii pouštního dobrodružství podlehl o pouhé dvě minuty, neboť jej v předposlední etapě zaskočil defekt. Kleinschmidtová se zachovala sportovně a uznala Masuokovy kvality. "Hiroši by si vítězství zasloužil. Na letošní rallye byl nejlepším jezdcem, o tom není pochyb," řekla vítězka. Její slova se naplnila i letos.
Rus není tak divoký jako jeho předchůdci
Řidič vítězného kamionu Vladimir Čagin začínal na Dakaru jako spolujezdec Viktora Moskovskicha, ruského vítěze z roku 1996. Do vlastní kabiny si přibral Semjona Jakubova a Sergeje Savostina, s nimiž dokázal předloni na kamazu zvítězit. Již tehdy předstihl stříbrného Karla Lopraise.
Dvaatřicetiletý Čagin jel letos bez zakolísání, v deváté etapě měl na kontě čtyři výhry v řadě za sebou a solidní náskok na Lopraise i Tomáše Tomečka. Také díky devítičlennému podpůrnémutýmu Čagin svůj odstup zvyšoval, přidal další tři vítězství a druhému Lopraisovi nadělil v cíli 263 minut.
Čagin se narodil 5. ledna 1970 a již odmala se točil kolem silných motorů. Premiérové vystoupení za volantem speciálního pouštního kamazu si vyzkoušel na Dakaru 1996, zkušenosti sbíral v Rallye Dubaj a koncem devadesátých let už patřil mezi nejlepší truckery. V roce 1999 o něm Josef Kalina prohlásil, že "narozdíl od prudkého Moskovskicha používá při závodění hlavu".
Ital Fabrizio Meoni v soutěži motocyklů na rallye Arras - Dakar sahá po druhém vítězství za sebou. |