Soudě podle událostí z posledních dnů jsou šéfové týmu formule 1 jako hráči pokeru, kteří usedají ke stolu s cinknutými kartami.
Čistotu chtějí špinaví
Skandál odstartovala nepovolená přítlačná křídla vozu Ferrari.
Po posledním závodě v Malajsii dostali sportovní komisaři udání od osmi týmů z jedenácti. Oficiální protest nakonec nebyl podán, přesto zaznělo: "Ferrari používá nedovolené křídlo!"
Nebouřilo se pouze samo Ferrari a dva s ním spřízněné týmy: Red Bull a Toro Rosso. Zato ostatní týmy soptily. "Vůbec se nám nelíbí, co Ferrari dělá," vztekal se kupříkladu Pat Symonds, technický šéf lídra šampionátu, Renaultu.
Symonds a další kritici tvrdili, že křídla u vozu Schumachera a jeho kolegy Felippe Massy jsou v rozporu s předpisy pohyblivá. Díky tomu jejich auta lépe snižují aerodynamický odpor, a jsou proto rychlejší. "Náš vůz byl před závodem zkontrolován orgány a prošel bez výhrad," hájil se Schumacher.
Špinavé triky ve formuli 1Praha (fis) - "Fair play? Kdo vcházíš, vzdej se nadějí." Lehce upravený nápis z Danteho pekla by mohl viset nad průčelím brány do říše formule 1. V ní se podvádělo, podvádí a zřejmě podvádět bude. Tady je pár příkladů špinavých triků. Širší vůz Hunta. Poprvé v historii se rozhodovalo u stolu o výsledku závodu v roce 1976. Tenkrát soupeřili o titul velcí rivalové Niki Lauda a James Hunt. McLaren zkusil dát Huntovi výhodu, když ho do jednoho závodu poslal se širším vozem. Na fígl se přišlo a Hunt byl diskvalifikován. Podvod, nebo křivda? Lotus přišel v roce 1982 s novátorským modelem vozu, na němž byl revoluční především podvozek. Motoristická federace FIA jej však obvinila z nefér způsobu boje a po dohadech ho nepustila do šampionátu, dokud se nevrátil k tradičnímu vozu. Palivo pro Schumachera. V Brazílii 1994 jásali první Schumacher a druhý Coulthard. Po několika hodinách byli diskvalifikováni za použití nedovoleného paliva. Podle mnohých expertů jasný podfuk byl ale nakonec smazán, jezdci uspěli s odvoláním. Ustup, Davide! Tento oblíbený švindl se jmenoval vzletně: Týmová strategie. V případě potřeby – a pokud to situace dovolila – nakázali šéfové týmů v průběhu závodu lepšímu ze dvou pilotů: "Zpomal a pusť kolegu před sebe!" Rozhodnutí přícházelo tehdy, když pomalejší jezdec potřeboval nutněji bodovat do celkového pořadí. Když před sebe pustil v roce 1998 Coulthard v Austrálii bez boje Häkkinena, noviny psaly: "Formule 1 je kšeft převlečený do závodní kombinézy a helmy." Dnes je týmová strategie zakázana. |
Marně. Podezření potvrdily detailní televizní záběry. Lidé od Ferrari podle všeho vědomě podváděli a byli odhaleni.
Tečka? Konec příběhu? Mohl by být, kdyby se křičící konkurence paradoxně neocitla téměř ve stejném maléru. Vypadá to, že na ochranu čistoty formule 1 vystoupili muži, kteří jsou sami politi špínou. Motivem jejich protestu tak nemusela být ušlechtilá obava o fair play jako spíš přízemní snaha ublížit soupeři.
Nešvindluješ? Jsi exot!
"Co dělalo v závodě křídlo Ferrari, bylo extrémní," prohlásil nedávno Peter Sauber, bývalý šéf stejnojmenné stáje. Vzápětí však dodal: "Kromě něj měla pohyblivá křídla také auta McLarenu, BMW a dalších aspoň tří týmů."
Sauber jako jeden z prvních nahlas vyslovil pochybnosti, jež se nad boxy F1 vznášely. Podle nich je bezmála za exota ten, kdo nešvindluje.
Stanice RTL tvrdí, že pravidla mohou porušovat Ferrari, McLaren, BMW, Honda, Toyota i mistrovský Renault. Čili nadpoloviční většina týmů v seriálu.
Všichni mají údajně problémy s přítlačnými křídly. Vyjma Renaultu, o němž jdou zvěsti, že používá nepovolené zařízení umožňující větší rychlost po startu.
"Renault měl sice na startu vždy dobré zrychlení, ale v Malajsii to od něj byl nečekaný extrém," připustil i legendární Niki Lauda, když komentoval senzační "odpich" Fernanda Alonsa.
Svět formule 1 je často líčen jako nelítostný boj. Ve hře je příliš mnoho peněz, velkým předpokladem úspěchu je navíc technika.
Touha pomoci si k triumfu zakázanou cestou je asi neodolatelně svůdná. A dosavadní výsledky současné aféry? Zítra vyjede do australského závodu Ferrari podle nařízení s upraveným předním křídlem. Zadní křídlo musely dát naopak do pořádku BMW a McLaren. Čili stáje, které na italský tým žalovaly...