Do posledních vteřin závodu musel Vettel bojovat o vítězství. Celou druhou polovinu Velké ceny musel každou zatáčku projíždět defenzivní stopou. Každou rovinku si musel pečlivě hlídat záda, protože stříbrný Mercedes Lewise Hamiltona z jeho zpětných zrcátek vůbec nemizel.
Stále jen třiadvacetiletý Němec se po zisku titulu mistra světa zklidnil. Jeho jízda je vyzrálejší a chyby nedělá. Vůbec žádné. Ačkoliv nestartoval z pole position, ačkoliv nezačínal závod v čele pole, ačkoliv tentokrát neměl nejrychlejší auto, zase vyhrál.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Jak by na tom Red Bull byl bez Vettela ukázal Mark Webber, který po vítězství v kvalifikaci najížděl do prvních zatáček Velké ceny Španělska jako třetí, a nakonec se nevešel ani na stupně vítězů. Porazil ho také po startu až desátý Jenson Button.
A to byli také jediní čtyři piloti, kteří dokončili závod v jednom kole. Už pátý Alonso ztratil na vítěznou dvojici celý okruh. Rychlé zatáčky okruhu v Barceloně dokonale ukázaly, jak obrovský náskok před konkurencí mají po aerodynamické stránce vozy týmů Red Bull a McLaren. Nestačí jim ani Ferrari.
Italská stáj je letos v krizi, v Turecku skončil Alonso třetí a zdálo se, že nejhorší je zažehnáho, ale v Katalánsku bylo vše při starém. Domácí hvězda a dvojnásobný mistr světa po startu vedl, ale zejména v druhé polovině závodu na tvrdší směsi pneumatik padal startovním polem jako kámen.
Brazilec Massa je s rudým strojem ještě horší. Když ho pár kol před cílem začali předjíždět jezdci Sauberu a Renaultu, radši udělal chybu a skončil v prašném kačírku vedle trati. Do cíle nedojel.
V celkovém pořadí šampionátu má Vettel už více než čtyřicetibodový náskok před Hamiltonem, Webber je o dalších deset bodů zpět a daleko není ani Button. I v celkovém pořadí týmů jsou Red Bull a McLaren o krok před soupeři.
Nejdramatičtější byl start
Díky dlouhé cílové rovince na okruhu v Barceloně byl start nebývale dramatický. Jezdci Red Bullu na prvním a druhém místě roštu neměli již tradičně ideální odpich a toho využil Fernando Alonso. Webber s Vettelem se prali o vedení a Alonso se vnitřkem v první zatáčce protáhl do vedení.
Vettel se udržel druhý, jeho týmový kolega Mark Webber z Austrálie, vítěz kvalifikace a obhájce loňského vítězství, padl na třetí příčku. Jezdcům McLarenu úvod vůbec nevyšel. Hamilton z třetího místa spadl na čtvrté, Button dokonce z pátého na desáté. Naopak start tradičně vyšel Němci Michaelu Schumacherovi, sedminásobný mistr světa se se svým Mercedesem posunul z desáté pozice na šestou před svého týmového kolegu Nika Rosberga. A tyto pozice si piloti Mercedesu udrželi až do cíle. Rosberg sice celý závod "stínoval" za Schumacherem, ale o předjížděcí manévr se ani nepokusil.
Fernando Alonso vydržel i po prvních zastávkách v boxech ve vedení. Nečekaně brzo, už v desátém kole, zajel boxů jako první trochu nečekaně vedoucí muž seriálu Vettel, po něm byli v depu také Webber a Alonso. Skvěle zastávku zvládl Hamilton a dostal se před Webbera na třetí místo.
Už ve dvacátém kole byl v boxech Vettel podruhé a jak se ukázalo, taktika Red Bullu slavila úspěch v podobě posunu na první místo závodu. Také Hamilton po další zastávce v boxech (ve dvaadvacátém kole) pro čerstvé pneumatiky uspěl a dostal se před Alonsa. Za lídrem byl sice pět vteřin, ale rychle odstup stáhl na minimum.
Fernando Alonso spadl až za Webbera a zezadu se mu blížil Jenson Button, který využil svého úspornějšího stylu jízdy a jeho strategie pouhých tří zastávek u mechaniků slavila úspěch. Ve 36. kole se prohnal kolem Webbera a Alonsa, jako by ani neexistovali. Na rozdíl od nich jel ještě na měkkých pneumatikách, a rychlostní rozdíl byl znatelný.
Poté Webber snadno Alonsovi odjel. Ten byl částečně konkurenceschopný na měkké sadě pneumatik, ale poslední dva úseky závodu jeli všichni jezdci z čela na tvrdé sadě a ta rudým strojům vůbec nesedla. Alonso ztrácel na jezdce před sebou, na soupeře, které držel po startu za sebou, až tři vteřiny na kolo.
V boji o vítězství nic nezměnila ani čtvrtá zastávka v boxech Vettela i Hamiltona osmnáct kol před cílem. Brit byl ale stále rychlejší a Němcovi nedal klid. Red Bull měl opět problémy se systémem sběru kynetické energie KERS, Vettelovi fungoval jen částečně, ale na okruhu v Barceloně nebylo pohyblivé zadní křídlo pro jezdce v závěsu tak velkou výhodou, jako například před čtrnácti dny v Turecku a Hamilton se nedokázal dostat alespoň na úroveň Vettela.
Cílem projel mistr světa sezony 2008 v těsném závěsu za Vettelem, jehož radost byla tentokrát oprávněná. Sám už možná nevěřil, že dokáže vedení ubránit až do cíle. Hamilton zrychloval, několikrát svého soka atakoval, ale nic to nebylo platné. Úřadující šampion nechyboval.
Zářil Nick Heidfeld
Za zmínku stojí boj o poslední bodovaná místa. Fantastický výkon předvedl Nick Heidfeld, kterému v sobotu dopoledne shořelo auto a nemohl se zúčastnit kvalifikace. Do závodu vstupoval z poslední příčky, přesto bodoval. V závěru závodu předjel více než pět soupeřů a připsal si osmé místo. Dorazil dokonce jezdce Mercedesu. Kdyby byl závod o kolo delší, podle všeho byl prolétl i kolem Rosberga se Schumacherem.
Německý náhradník za nešťastného Roberta Kubicu jasně porazil i týmového kolegu Petrova, kterému závod vůbec nevyšel. Startoval o osmnáct míst před Heidfeldem.
Devátým místem získal první body ve formuli 1 Sergio Pérez. Mladý Mexičan dojel v první desítce už na úvod sezony v Austrálii, ale vozy Sauberu neodpovídaly technickém předpisům a byl po závodě diskvalifikován.
Švýcarskému týmu se Velké cena Španělska povedla, bodoval i desátý Kamuj Kobajaši.
Šestý závod sezony 2011, Velká cena Monaka, se jede už za týden.
Výsledky Velké ceny Španělska F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h39:03.301 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | +0.630 |
3. | Jenson Button | McLaren | +35.697 |
4. | Mark Webber | Red Bull | +47.966 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | +1 kolo |
6. | Michael Schumacher | Mercedes | +1 kolo |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | +1 kolo |
8. | Nick Heidfeld | Renault | +1 kolo |
9. | Sergio Pérez | Sauber | +1 kolo |
10. | Kamuj Kobajaši | Sauber | +1 kolo |
11. | Vitalij Petrov | Renault | +1 kolo |
12. | Paul di Resta | Force India | +1 kolo |
13. | Adrian Sutil | Force India | +1 kolo |
14. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +1 kolo |
15. | Pastor Maldonado | Williams | +1 kolo |
16. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +2 kola |
17. | Rubens Barrichello | Williams | +2 kola |
18. | Jarno Trulli | Lotus | +2 kola |
19. | Timo Glock | Virgin | +3 kola |
20. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | +3 kola |
21. | Narain Karthikeyan | Hispania | +4 kola |
22. | Felipe Massa | Ferrari | DNF - 60 kol |
23. | Heikki Kovalainen | Lotus | DNF - 49 kol |
24. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | DNF - 29 kol |
Pořadí šampionátů jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 118 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 77 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 67 |
4 | Jenson Button | McLaren | 61 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 51 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 26 |
7 | Nick Heidfeld | Renault | 25 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 24 |
9 | Vitalij Petrov | Renault | 21 |
10 | Michael Schumacher | Mercedes | 14 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 9 |
12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 6 |
13 | Sergio Pérez | Sauber | 2 |
14 | Adrian Sutil | Force India | 2 |
15 | Paul di Resta | Force India | 2 |
16 | Rubens Barrichello | Williams | 0 |
17 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |