Jarní pracovní den, 12:00. Na ulicích hlavního města nastává rojení. Z tisíců kanceláří se hrnou ven hladoví úředníci. Začíná boj o drahocenná místa v zahradních restauracích.
Ožívá také Veslařský ostrov v Podolí. V loděnici Českého veslařského klubu se v poledne schází devět chlapů z různých koutů Prahy. Jedni přijíždějí silnými nablýskanými vozy z obchodních schůzek, další připlouvají motorovým člunem ze smíchovské loděnice Dukly, pár jich vyjde z pronajatých firemních kanceláří ve veslařské budově. A jeden dvoumetrový holohlavý obr se vynoří v montérkách z dílny v suterénu loděnice. Václav Chalupa se chystá na trénink.
"Musel jsem začít něco dělat. Ztrácel jsem sílu, rostlo mi břicho, váha ukazovala čím dál víc. Ale teď už je mi zase dobře," pochvaluje si legendární veslař. Jen rok vydržel na břehu, než ho začaly po skončení kariéry svrbět veslařské ruce.
Nikoli z nudy, práce má ve svém novém životě nad hlavu. Zaměstnává tři lidi, pro které úspěšně shání zakázky. Dokázal zvládnout i základy účetnictví, ale zároveň se sám zručně ohání s nářadím. Ve sklepě loděnice si pronajal dílnu na opravy lodí.
"Dáváme dohromady závodní veslařské lodě z celé republiky, ale třeba i šlapadla tady odvedle ze Žlutých lázní," vykládá Chalupa a obříma rukama přitom spravuje jakousi drobnost uvnitř trupu zčásti rozebraného skifu.
Varan sestavil zvučnou osmu
V téže budově má pronajaté kanceláře také obchodník a amatérský veslař Pavel Rozehnal, u vody zvaný Varan. Těžko říct, kde se vzala "ještěří" přezdívka. Fakt je, že peníze dokáže očividně dravě vydělat, ale zároveň si je umí hravě užít. A tak před časem koupil pro své zaměstnance zbrusu novou německou osmiveslici. Prodává se nejméně za milion korun. "Ani reprezentace neměla do loňska lepší loď," prohodí Rozehnal.
Tenhle tvrdý chlapík má pro veslaře slabost. V začátcích kariéry třeba sponzoroval aktuální světovou špičku tohoto sportu – Ondřeje Synka, zároveň spoustu vysloužilých závodníků zaměstnává. "Ale nejsem žádná charita. Veslaři mají z mého pohledu jedno obrovské společné plus: spolehlivost."
Práci nabízel po skončení kariéry rovněž Chalupovi, ale ten se (prozatím) zařídil trochu jinak. A tak se rozhodl získat Chalupu aspoň pro pravidelný "firemní tělocvik". Využil k tomu přirozeně společnou adresu. "Když jsem skončil, nejdřív jsem do veslování vůbec neměl chuť. To trvalo asi rok," líčí Chalupa.
Václav Chalupa se pilně připravuje na nedělní primátorky.
"Ale s Varanem se tady na břehu potkáváme, a tak přišla řeč i na jeho osmu veteránů. A v neděli mě s klukama čeká při primátorkách první závod." Sestava je to výstavní: s Rozehnalovými zaměstnanci takhle o poledních pauzách veslují vedle Chalupy i další někdejší světoví medailisté, například nynější Synkův trenér Milan Doleček nebo reprezentační šéftrenér Dušan Macháček.
"Stravenky mají dneska zaměstnanci všude. Myslím, že veslování s Vaškem Chalupou místo oběda je pro mé lidi velmi zajímavý benefit," usmívá se Varan Rozehnal.
Dost možná se tenhle originální "bonus k platu" v podobě tří vodáckých tréninků týdně namísto oběda promění už v neděli ráno po osmé hodině při primátorkách ve vítězné oslavy. Při pohledu na slavná jména na palubě se totiž na české vodě sotva najde silnější veteránská osma než "Chalupova" sestava Timbeum, pojmenovaná podle jedné z Rozehnalových firem.