Okruh Catalunya potvrdil pověst trati, kde je předjíždění velmi obtížné. A tým Mercedes potvrdil, že trať Velké ceny Španělska mu nebývale sedí. Jak na ni dominoval v zimních testech, vládl i v květnovém závodě. Třetí Vettel ztratil na vítězného Rosberga tři čtvrtě minuty, což je z pohledu předchozích závodů nezvykle velký odstup.
Nico Rosberg vyhrál poprvé v sezoně a doufá, že tím jeho úspěchy nekončí. „Bylo skvělé vyhrát závod z pole position. Jelo se mi bezchybně, děkuji týmu, auto bylo dokonalé. Rozhodl start, který se mi povedl hodně dobře. To se mi dlouho nestalo,“ radoval se na stupních vítězů Nico Rosberg. „Těším se na večer s týmem, jak to oslavíme a potom se chystáme na závod do Monaka.“
Lewis Hamilton sice pokazil start a musel se propracovávat vpřed z třetí příčky. Protože se v Barceloně nedá předjíždět, musel zvolit alternativní strategii zastávek v boxech a povedlo se. Ačkoliv byl u mechaniků třikrát, zatímco Vettel jen dvakrát, zcela jasně ho porazil a udržel vedení v celkovém pořadí mistrovství světa. Obhájce titulu a loňský vítěz závodu Hamilton prohrál letos teprve podruhé, v Malajsii ho porazil právě Vettel.
Britský závodník vypadal na pódiu celkem nespokojeně. Přece jen druhé místo není to, co si před cestou do Španělska představoval. Ale na druhou stranu dobře ví, že mohlo být hůř. „Nico odvedl výbornou práci, jel dobře a je pozitivní pro tým, že vyhrál. Byl to pro mě těžký víkend, na startu mi prokluzovala kola a ztratil jsem. Tím se rozhodlo o vítězství. Těším se do Monaka, i když tam to bude samozřejmě také obtížné.“
On-line reportážZávod jsme sledovali v podrobné reportáži |
Sebastian Vettel se usmíval na všechny straně. Dobře ví, že na španělském okruhu na soupeře z Mercedesu nikdo neměl. „Dobře jsem odstartoval, předjel jsem Lewise, pokryli jsme ho i během první zastávky. Ale oni poté přepnuli na strategii tří zastávek a už jsme nestačili. Lewis byl hodně rychlý.“
Do poloviny závodu to vypadalo, že by Ferrari mohlo Mercedesu konkurovat, potom se však poměry sil výrazně přesunuly na stranu německé automobilky. „Pokusili jsme se o všechno, co šlo. Ale samozřejmě, objevily se nějaké problémy. Jako závodní jezdec si musíte vždy na něco stěžovat, obzvlášť, když jste Němec,“ pobavil na závěr čtyřnásobný mistr světa.
Německý zástupce stáje Ferrari musel být spokojený se třetí příčkou, na víc neměl. Jeho týmový kolega Kimi Räikkönen bojoval po nepovedené kvalifikaci po celý závod s jezdci Williamsu a nakonec stačil jen na pátou příčku za bezchybným krajanem Valterim Bottasem.
Na okruhu Catalunya zvítězil v posledních devíti letech pokaždé jiný pilot. Rosberg triumfoval v šampionátu poprvé od listopadového závodu v Brazílii a celkově podeváté v kariéře. V pořadí MS snížil Hamiltonův náskok na 20 bodů.
Jediné drama? Start
Hamiltonovi se na startu protočila kola a neměl šanci se ubránit Vettelovi, který stejně jako první Rosberg začal závod bezchybně. Zezadu se výborně tlačil Kimi Räikkönen, kterému mechanici v kvalifikaci při ohřívání spálili gumy, a musel proto startovat až sedmý. Okmažitě se však natlačil na jezdce Toro Rosso před sebou a netrvalo ani jedno kolo, aby se v sérii zatáček dostal na páté místo. Tedy na pozici, kterou si měl dovézt až do cíle.
Výborně se podařil úvod závodu také Brazilci Felipemu Massovi, který s williamsem byl na startu devátý, ale v pátém okruhu už jezdil na šesté pozici. Mohl na tom být ještě lépe, ale po startu, kdy se tlačil dopředu na úrovni Kimiho Räikkönena, ho vytlačil jeden z jezdců Tora Rossa z trati. Probíjel se tak vpřed nadvakrát. Také on držel získanou šestou příčku za finskými piloty Valtterim Bottasem v dalším williamsu a Räikkönenem až do cíle.
Na tlačenici doplatil tým Lotus, jehož jezdci se v rychlých vozech s motory Mercedes tlačili vpřed. Pohrkaný Pastor Maldonado totiž trefil auto kolegy Romaina Grosjeana a oba se propadly. Francouz se nakonec dokázal na body propracovat, ale Maldonado s poškozeným zadním křídlem před cílem odstoupil.
Hamiltonovi nevyšla ani první zastávka v boxech, při níž měli mechanici potíže se zadním kolem. Naopak Vettelovu týmu trvala výměna pneumatik pouze 2,3 sekundy a díky tomu se vrátil na trať daleko před Britem. Ten však Němce dojel a od dvacátého kola na něj bezprostředně útočil.
To hrálo do not Rosbergovi, který měl v čele volnou cestu a zvyšoval náskok. Hamilton musel sáhnout k jiné strategii a zajel ve 33. kole nečekaně znovu do boxů pro nové pneumatiky. O třináct okruhů později vyměnil obutí také Rosberg a vrátil se těsně za něj. Dokonce se začal obávat o vítězství a vyptával se inženýrů do vysílačky, kde se tam Hamilton vzal.
V plánu však bylo, že Hamilton absolvuje ještě jeden pit stop, k čemuž došlo čtrnáct kol před koncem. Nakonec se tato taktika ukázala jako klíčová v boji o druhé místo, Hamilton se vrátil na trať s pohodlným náskokem před Vettelem, který bez potíží udržel až do cíle. Na Rosberga ale neměl šanci reálně zaútočit.
Ani domácí GP neznamenala obrat pro Fernanda Alonsa, který po příchodu do McLarenu stále čeká stejně jako celý tým na první bod. Závod absolvoval už tak handicapován kvůli zánětu v očích a nakonec se nedostal ani do jeho poloviny. Odstoupil kvůli spáleným brzdám. Při zastavení v boxech navíc auto neubrzdil a kolidoval s mechanikem se zvedákem. Dalším závodem je Velká cena Monaka, jede se za čtrnáct dní.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h41:12.555 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | +17.551 vt. |
3. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +45.342 vt. |
4. | Valtteri Bottas | (Williams) | +59.217 vt. |
5. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +1:00.002 min. |
6. | Felipe Massa | (Williams) | +1:21.314 min. |
7. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +1 kolo |
8. | Romain Grosjean | (Lotus) | +1 kolo |
9. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | +1 kolo |
10. | Daniil Kvjat | (Red Bull) | +1 kolo |
11. | Max Verstappen | (Toro Rosso) | + kolo |
12. | Felipe Nasr | (Sauber) | +1 kolo |
13. | Sergio Pérez | (Force India) | +1 kolo |
14. | Marcus Ericsson | (Sauber) | +1 kolo |
15. | Nico Hülkenberg | (Force India) | +1 kolo |
16. | Jenson Button | (McLaren) | +1 kolo |
17. | Will Stevens | (Marussia) | +3 kola |
18. | Roberto Merhi | (Marussia) | +4 kola |
19. | Pastor Maldonado | (Lotus) | DNF |
20. | Fernando Alonso | (McLaren) | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 111 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 91 |
3. | Sebastian Vettel | 80 |
4. | Kimi Raikkonen | 52 |
5. | Valtteri Bottas | 42 |
6. | Felipe Massa | 39 |
7. | Daniel Ricciardo | 25 |
8. | Romain Grosjean | 16 |
9. | Felipe Nasr | 14 |
10. | Carlos Sainz | 8 |
11. | Max Verstappen | 6 |
12. | Nico Hulkenberg | 6 |
13. | Sergio Perez | 5 |
14. | Marcus Ericsson | 5 |
15. | Daniil Kvyat | 5 |
16. | Fernando Alonso | 0 |
17. | Jenson Button | 0 |
18. | Roberto Merhi | 0 |
19. | Will Stevens | 0 |
20. | Pastor Maldonado | 0 |
1. | Mercedes | 202 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 132 |
3. | Williams/Mercedes | 81 |
4. | Red Bull/Renault | 30 |
5. | Sauber/Ferrari | 19 |
6. | Lotus/Mercedes | 16 |
7. | Toro Rosso/Renault | 14 |
8. | Force India/Mercedes | 11 |
9. | McLaren/Honda | 0 |
10. | Marussia/Ferrari | 0 |