Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zápis do historie F1: Po kolizi mercedesů vyhrál osmnáctiletý Nizozemec

Max Verstappen slaví triumf na Velké ceně Španělska. | foto: AP

15 2016
Nico Rosberg vedl, Lewis Hamilton ho přejížděl, došlo ke srážce a oba uvízli v únikové zóně. Závod bez favoritů z Mercedesu přinesl napínavou podívanou a nečekaný triumf osmnáctiletého Nizozemce. Při Velké ceně Španělska se Max Verstappen stal nejmladším vítězem v historii formule 1.

Díky Maxi Verstappenovi zněla poprvé ve formuli 1 nizozemská hymna, přitom před pár dny to ještě vůbec nevypadalo, že by syn bývalého jezdce Benettonu Joseho Verstappena mohl vyhrát závod. Po předchozím závodě v Rusku se však vedení stáje Red Bull zbavilo přehnaně agilního Daniila Kvjata a ze stáje Toro Rosso přivedlo talentovaného Verstappena.

Fotogalerie

Verstappen je nyní nejen nejmladším pilotem F1 v historii, když debutoval během Grand Prix Austrálie 2015 ve věku 17 let a 166 dnů, ale také nejmladším vítězem. Tento post uzmul Sebastianu Vettelovi, který projel dnes cílem na třetím místě.

Cestu za vítězstvím neměl Verstappen snadnou. Po čtvrtém místě v kvalifikaci odstartoval průměrně a po startu dlouho držel třetí místo. Pomohla mu však strategie jeho týmu i Ferrari. Vedoucí duo Vettel - Ricciardo totiž zvolilo odlišnou taktiku. Australan i Němec jeli do boxů třikrát, což se nakonec ukázalo jako méně výhodná varianta a dvojice se propadla na třetí a čtvrté místo.

Max Verstappen bojoval v závěru závodu s ojetými pneumatikami a snažil se udržet na dráze před dotírajícím Kimim Räikkönenem. V souboji s nejstarším pilotem na startu si počínal jako skutečný mazák a nedal Finovi žádnou šanci. Slavil velké vítězství. „Je to úžasné, neopakovatelné, děkuji za příležitost a jsem stále ještě v šoku, že jsem dokázal vyhrát,“ rozplýval se na stupních vítězů. „Asi mi bude chvíli trvat, než všechny ty události posledních týdnů dokážu zpracovat.“

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Finský pilot Kimi Räikkönen opět nevyhrál, i když v závěru závodu byl jasně lepší než Verstappen. Předjíždění patří na katalánském okruhu mezi nejtěžší disciplíny a bez chyby soupeře je téměř nemožné. „Byl jsem rychlý, ale nikdy ne dostatečně blízko, abych Maxe předjel,“ popisoval bývalý mistr světa. Kvůli nedostatku přítlaku se nedalo jet v dostatečné blízkosti, ztrácel jsem přilnavost a vždy musel ubrat. Je to škoda, mohl jsem být lepší, ale vzhledem k výsledku kvalifikace to nedopadlo špatně a musíme být za výsledek rádi.“

Třetí Sebastian Vettel byl dlouho lepším z jezdců Ferrari, ale doplatil na taktické šachy se zastávkami v boxech. K poslední zastávce ho tým povolal již po osmi kolech na dráze, aby ho tak posunul před v té době vedoucího Daniela Ricciarda. To se sice podařilo, ale zároveň to znamenalo propad za Verstappena a Räikkönena.

„Rádi bychom byli o něco výš, škoda. Možná nám nevyšla strategie, ale alespoň jsme zkusili něco udělat, takže jsem rád, že jsme se nebáli a snažili. Samozřejmě bych byl radši vpředu já, ale moc gratuluji Maxovi, má před sebou velkou budoucnost a dnes večer ho určitě čeká velká party. Škoda, že můj nejlepší přítel Fernadno Alonso nedojel do cíle,“ dodal na závěr čtyřnásobný šampion formule .

Momentka z Velké ceny Španělska, zcela vpředu je Nico Rosberg, hned za ním je Lewis Hamilton.

Momentka z Velké ceny Španělska, zcela vpředu je Nico Rosberg, hned za ním je Lewis Hamilton.

Ještě o něco hůře dopadl Daniel Ricciardo, který po kolizi Mercedesu celý závod vedl. Sázka Red Bullu na tři zastávky v boxech však nevyšla a Australan spadl na čtvrtou příčku. V předposledním kole ho dokonce postihl defekt pneumatiky, ale před pátým Bottasem měl tak velký náskok, že ani ztráta čtyřiceti vteřin ho v konečném výsledku o čtvrtou příčku nepřipravila. Na nových gumách byl výrazně rychlejší než mladý Fin s williamsem a snadno si s ním po návratu na trať poradil.

Po startu přišla pohroma Mercedesu

V Barceloně zároveň skončila vítězná série Nica Rosberga a týmu Mercedes. Německý suverén šampionátu odstoupil hned v prvním kole po kolizi s britským týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, který rovněž nemohl pokračovat.

Rosberg vyhrál předchozích sedm závodů. Třemi triumfy zakončil minulou sezonu a letos usiloval už o páté vítězství, kterým mohl vyrovnat rekordní vstup do mistrovství světa Michaela Schumachera z roku 2004 a Nigela Mansella v sezoně 1992.

Ke vzájemné kolizi došlo několik stovek metrů po startu. Hamilton se po odjezdu z pole position nechal Rosbergem v první zatáčce zvnějšku předjet. Když se pokusil o návrat do čela, Rosberg mu „zavřel“ při pravé straně vozovky prostor na manévr. Brit se ocitl na trávě, ztratil kontrolu nad monopostem a po smyku strhl mimo trať i před ním jedoucího soupeře.

Max Verstappen na okruhu Velké ceny Španělska

Max Verstappen na okruhu Velké ceny Španělska

Daniel Ricciardo na trati Velké ceny Španělska

Daniel Ricciardo na trati Velké ceny Španělska

Jezdci Mercedesu spolu po střetu nemluvili, ale vzteklé gesto Lewise Hamiltona, který hodil volant daleko od monopostu, bylo jasným znamením, že se jejich vztah kolizí nijak nevylepšil. Pro tým je smutné, že cílem neprojel ani jeden jeho jezdec, ale horší to je pro Hamiltona, který potřebuje každý závod, aby stahoval náskok celkově vedoucího Rosberga.

Prakticky okamžitě se uskutečnila schůzka vedení stáje s piloty, po níž týmový šéf Toto Wolff prohlásil, že nelze jednoznačně svalit vinu na jednoho či druhého jezdce. To předseda týmové dozorčí rady Niki Lauda měl za jednoznačného viníka Hamiltona. Předjížděcí manévr v této fázi závodu byl podle něj nesmyslný.

Všichni ostatní jezdci odstartovali bez problémů, snad jen Kimi Räikkönen na páté příčce měl špatný odpich a ztratil. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel naopak začal skvěle, předjel Verstappena a útočil na Ricciarda, ale další manévr mu nevyšel, ztratil ideální stopu a toho využil Carlos Sainz s vozem Toro Rosso, který se výborně prodral vpřed z až osmé pozice na startovním roštu.

Bez favorizovaných mercedesů se v čele dlouho drželi piloti Red Bullu, kteří v sobotní kvalifikaci obsadili druhou řadu na startovním roštu před oběma ferrari. Vettela s Räikkönenem brzdil právě Sainz. Než se před něj v osmém, respektive v desátém kole dostali, nabrali ztrátu šesti vteřin v případě Vettela a devíti v případě Räikkönena. Na jezdce Red Bullu se později dotáhli, nicméně v případě povedeného startu celkově o trochu rychlejších vozů Ferrari by asi závod vypadal zcela jinak.

Pořadí se měnilo jen při zastávkách v boxech. Ty první absolvovala vedoucí trojice v přibližně stejný čas a nic se neměnilo. Jen lídr Ricciardo získal na Vettela o něco větší náskok a stejně tak Verstappen na Räikkönena. Bylo jasné, že pokud nezkusí odlišnou strategii, pilotům Ferrari se před soupeře z Red Bullu nepodaří dostat. Vedení obou týmů se tak rozhodlo pro změnu - Ricciardo pojede na tři zastávky, Verstappen na dvě (ty v té době vypadaly o něco pomaleji), Ferrari dalo „výhodu“ dvou výměn pneumatik Vettelovi.

Ricciardo zatočil do boxů ve 29. kole, Vettel o dva okruhy později a propadli se za dvojici Räikkönen, Verstappen. Ferrari bylo jasné, že tak svého jezdce dopředu nedostane, takže Vettel jel pro další sadu pneumatik již ve 39. kole. 27 okruhů před cílem. Byl to risk, ale vyplatilo se, na nových gumách získal Němec dost velký náskok na to, aby se posunul před Ricciarda.

Sebastian Vettel (vlevo) a Kimi Räikkönen na okruhu v Barceloně

Sebastian Vettel (vlevo) a Kimi Räikkönen na okruhu v Barceloně

Podobnou strategii bohužel Ferrari nepoužilo pro Kimiho Räikkönena, který se přetahoval s Maxem Verstappenem. Takže Fin zůstal za svým soupeřem. Jak se ukázalo při několika jeho pokusech o předjetí, v Barceloně nejsou zóny DRS stejnou pomocí jako na jiných okruzích a předjíždění podobně rychlých vozů není ani trochu snadné.

Skvělý den Red Bullu potvrdil Carlos Sainz z Tora Rossa šestým místem. Naopak Daniil Kvjat, který byl před závodem ponížen do italské B-stáje Dietricha Mateschitze, na nejlepší nestačil a skončil na posledním bodovaném místě za Jensonem Buttonem s vozem McLarenu. Výborný výkon předvedl Felipe Massa s vozem Williamsu, který se z osmnáctého místa na startu posunul na konečné osmé v cíli.

Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Monaka. Jede se 29. května.

Výsledky Velké ceny Španělska formule 1:
1.Max Verstappen(Red Bull/Renault)1h41:40.017 min.
2.Kimi Räikkönen(Ferrari)+0.616 vt.
3.Sebastian Vettel(Ferrari)+5.581
4.Daniel Ricciardo(Red Bull/Renault)+43.950
5.Valtteri Bottas(Williams/Mercedes)+45.271
6.Carlos Sainz(Toro Rosso/Ferrari)+1:01.395 min.
7.Sergio Pérez(Force India/Mercedes)+1:19.538 min.
8.Felipe Massa(Williams/Mercedes)+1:20.707 min.
9.Jenson Button(McLaren/Honda)+1 kolo
10.Daniil Kvjat(Toro Rosso/Ferrari)+1 kolo
11.Esteban Gutierrez(Haas/Ferrari)+1 kolo
12.Marcus Ericsson(Sauber/Ferrari)+1 kolo
13.Jolyon Palmer(Renault)+1 kolo
14.Kevin Magnussen(Renault)+1 kolo
15.Felipe Nasr(Sauber/Ferrari)+1 kolo
16.Pascal Wehrlein(Manor/Mercedes)+1 kolo
17.Rio Haryanto(Manor/Mercedes)+1 kolo
18.Romain Grosjean(Haas/Ferrari)DNF
19.Fernando Alonso(McLaren/Honda)DNF
20.Nico Hulkenberg(Force India/Mercedes)DNF
21.Lewis Hamilton(Mercedes)DNF
22.Nico Rosberg(Mercedes)DNF
Pořadí mistrovství světa jezdců (po 5 z 21 závodů):
1.Nico Rosberg100
2.Kimi Raikkonen61
3.Lewis Hamilton57
4.Sebastian Vettel48
5.Daniel Ricciardo48
6.Max Verstappen38
7.Felipe Massa36
8.Valtteri Bottas29
9.Daniil Kvyat22
10.Romain Grosjean22
11.Carlos Sainz12
12.Fernando Alonso8
13.Sergio Perez8
14.Kevin Magnussen6
15.Nico Hulkenberg6
16.Jenson Button3
17.Stoffel Vandoorne1
18.Jolyon Palmer0
19.Esteban Gutierrez0
20.Marcus Ericsson0
21.Pascal Wehrlein0
22.Felipe Nasr0
23.Rio Haryanto0
Pohár konstruktérů (po 5 z 21 závodů):
1.Mercedes157
2.Ferrari109
3.Red Bull/Renault94
4.Williams/Mercedes65
5.Toro Rosso/Ferrari26
6.Haas/Ferrari22
7.Force India/Mercedes14
8.McLaren/Honda12
9.Renault6
10.Sauber/Ferrari0
11.Manor/Mercedes0
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze