Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Formule 1 míří na novou trať do Soči, piloti pojedou i pro Bianchiho

VE STÍNU OLYMPIJSKÝCH SYMBOLŮ. Piloti formule 1 budou v Soči svištět kolem obří pochodně na olympijský oheň nebo hokejové haly. | foto: Reuters

9 2014
Stáj Mercedes si může s předstihem zajistit poprvé v historii Pohár konstruktérů a Brit Lewis Hamilton bude útočit na deváté vítězství v sezoně, čímž by navýšil desetibodový náskok na týmového kolegu Nico Rosberga z Německa. Premiérová Velká cena Ruska vozů formule 1 na okruhu v olympijském Soči ale bude o víkendu více sledovaná z jiných důvodů.

Jedním z nich je stín těžké nehody Francouze Julese Bianchiho v nedělní Grand Prix v Suzuce, po které je v japonské nemocnici s vážným poraněním mozku. Dalším pak krize na Ukrajině, kvůli níž čelí ruský prezident Vladimír Putin mezinárodní kritice. Už v červenci se britský vicepremiér Nick Clegg nechal slyšet, že by se Rusku mělo pořádání Velké ceny F1 odebrat.

Promotér seriálu Bernie Ecclestone však kritiku odmítá a věří Putinovi, který dává světu najevo svou sílu také organizováním okázalých a drahých akcí. Velké ceny v Soči, kde v únoru sledoval olympijské hry, se také jako host osobně zúčastní. Závod se pojede v okolí parku u Černého moře, který byl součástí obří olympijské investice přesahující 50 miliard dolarů. „My jsme spokojeni, sponzoři jsou spokojeni, takže pojedeme,“ prohlásil rezolutně Ecclestone.

Charakteristika městského okruhu v Soči

Délka okruhu: 5853 metrů
Délka závodu: 53 okruhů - 309,732 km.
Počet pravých zatáček: 12
Počet levých zatáček: 6
Počet odjetých Velkých cen: 0

Možnost, že by se závod v Rusku nekonal, absolutně zavrhl. „O tom se mnou vůbec nikdo nehovořil. Sankce uvalené z celého světa na Rusko nás neohrozí a to, co děláme, není nelegální. Rusové nás pozvali, abychom přijeli, tak jsme tady. S politikou to nemá nic společného,“ uvedl britský podnikatel.

Napjatá atmosféra se dá očekávat v paddocku. I kvůli Bianchimu, který je stále v kritickém stavu. Organizátoři v Soči se po nehodě v Suzuce ocitli pod ještě větším tlakem na bezpečnostní zajištění závodu, zvlášť když ruští traťoví komisaři podobnou akci ještě nezažili. „Je jasné, že na ně bude velký tlak, ale prošli důkladnou přípravou,“ uvedl Ir Richard Cregan, bývalý ředitel okruhu v Abú Zabí, který úzce spolupracuje s ruským promotérem Sergejem Vorobjevem.

Bezpečnost se v Soči připravuje do nejmenších podrobností, osobně na vše dohlíží závodní ředitel FIA Charlie Whiting. „Dbá na každý detail a vše, co se před víkendem udělá, bude přesně podle pravidel, standardů a regulí FIA. Ale je pochopitelné, že po nehodě v Japonsku budou všichni nervózní a opatrní,“ řekl Cregan.

Týmy neměly moc času na rozjímání. Rychlý přesun z Japonska byl problematický, neboť některé lety byly kvůli očekávanému tajfunu zpožděny. V týmu Toro Rosso se na závod chystá i dvacetiletý ruský jezdec Daniil Kvjat, který by měl v Red Bullu příští sezonu nahradit čtyřnásobného mistra světa Němce Sebastiana Vettela.

I kvůli Kvjatovi se chystá na premiéru formulí v Soči takřka 60 tisíc fanoušků. V pátek budou mít možnost vidět dokonce dva domácí jezdce v akci, protože do prvního tréninku zasáhne v kokpitu sauberu Sergej Sirotkin. Devatenáctiletý Rus má před sebou debut v závodním víkendu stejně jako třiadvacetiletý Američan Alexander Rossi, kterého přihlásila do ruské Grand Prix stáj Marussia místo zraněného Bianchiho.

Všichni jsme s Julesem, vzkazují jezdci F1

S myšlenkami na vážně zraněného Francouze Julese Bianchiho jdou jezdci formule 1 do premiérové Velké ceny Ruska v Soči. Na nové trati v dějišti letošních zimních olympijských her chtějí startovat také se samolepkou s jeho číslem 17 a nápisem "Všichni jsme s Julesem".

A na startu by mělo být opět 22 vozů, stáj Marussia totiž přihlásila na Bianchiho místě do závodu rezervního jezdce Alexandra Rossiho. Třiadvacetiletý Američan bude v královské třídě debutovat po boku stejně starého Brita Maxe Chiltona.

"Bude to emocionálně hodně náročný závod. Pojedeme i pro něj. Myslíme na něho a modlíme se za něj," řekl na tiskové konferenci dvojnásobný mistr světa Španěl Fernando Alonso z Ferrari.

Pětadvacetiletý Bianchi je po těžké nehodě v nedělní Grand Prix v Suzuce stále hospitalizován v japonské nemocnici v kritickém stavu s vážným poraněním mozku.

ZRANĚNÝ JEZDEC CHYBÍ. Garáž přichystaná pro Julese Bianchiho se v Soči svého

ZRANĚNÝ JEZDEC CHYBÍ. Garáž přichystaná pro Julese Bianchiho se v Soči svého právoplatného obyvatele nedočká, pilot po nehodě v Japonsku bojuje o život. Jeho místo zaujme Američan Rossi.

"Byla to vážně katastrofa," uvedl k Bianchiho nárazu do jeřábu odklízejícího jiný havarovaný vůz úřadující čtyřnásobný šampion Němec Sebastian Vettel z Red Bullu. "Byl to nejhorší závod v mém životě," přidal Brazilec Felipe Massa z Williamsu, který se v Suzuce zlobil, že deštivý závod nebyl ukončen dříve, ale až po Bianchiho nehodě. Sám v roce 2009 utrpěl v Maďarsku těžké zranění hlavy po zásahu uvolněnou pružinou, tento incident si však nepamatuje.

Bianchiho zranění znovu otevřelo také debatu o zavedení uzavřených kokpitů a někteří jezdci jsou této myšlence nakloněni. "Mohla by to být jedna z možností," řekl Massa. Podle Alonsa by stálo za to takovou variantu minimálně vyzkoušet. "Je rok 2014, máme různé technologie, tak proč o tom nepřemýšlet? Všechny vážné nehody v motorsportu v nedávné minulosti vedly ke zraněním hlavy," uvedl Španěl.

Vettel přiznal, že má z tohoto návrhu smíšené pocity, neboť otevřený vůz k formuli 1 patří. "Ale jsou tu také pádné důvody pro to zabývat se v budoucnosti uzavřeným kokpitem," řekl.

Autoři: ,






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze