Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Monako jako šance. Naruší městský okruh hegemonii Mercedesu v F1?

Sebastian Vettel z Red Bullu během třetího měřeného tréninku před Velkou cenou Monaka. | foto: AP

21 2014
Jednu z prvních větších možností narušit hegemonii stáje Mercedes mají o víkendu ostatní piloti formule 1. Velká cena Monaka totiž neskýtá prakticky žádnou příležitost k předjíždění a pokud by se podařilo odsunout Brita Lewise Hamiltona či Němce Nico Rosberga z první řady na startu, mohl by poprvé v letošní sezoně slavit vítězství jiný monopost.

Podle papírových předpokladů by se mohly v monackém knížectví po bídném začátku ukázat v popředí vozy Red Bull.

Úvodní závod sezony v Austrálii vyhrál Rosberg, pak byl při vítězství Hamiltona čtyřikrát druhý. Pět úvodních závodů mistrovství světa za sebou ovládly vozy jedné stáje naposledy v roce 2004, kdy se to povedlo Ferrari. Jeho série tehdy skončila právě v Monaku.

Okruh v Monte Carlu

Délka okruhu: 3,340 km.

Délka závodu: 78 kol = 260,520 km.

Počet pravých zatáček: 11

Počet levých zatáček: 8

Počet Velkých cen: 71

Nejvíce vítězství: Ayrton Senna (Braz.) 6 - McLaren 15

Nejvíce pole position: Ayrton Senna 5 - McLaren 11

Nejrychlejší kolo v závodu: Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004: 1:14,439 = 161,528 km/h.

Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2011: 1:13,556 = 163,467 km/h.

Nejrychlejší závod: Jenson Button (Brit./Brawn GP), 2009: 1:40:44,282 = 155,166 km/h.

Vítězové předchozích závodů: 2009 - Jenson Button (Brit./Brawn GP), 2010 - Mark Webber (Austr./Red Bull), 2011 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull), 2012 - Mark Webber (Austr./Red Bull), Nico Rosberg (Něm./Mercedes).

Monoposty Williams v roce 1992 a 1996 také dominovaly prvním pěti Velkým cenám a poprvé nevyhrály v úzkých ulicích Monte Carla. Šest závodů na úvod MS naposledy vyhrál McLaren v roce 1988.

Hamilton je v čele šampionátu poté, co triumfoval čtyřikrát za sebou. Když se stejný kousek někomu povedl v minulosti, vždy se stal mistrem světa. Brit má na svém kontě už 100 bodů, Rosberg je o tři body za ním. Pak zeje velká propast, třetí Fernando Alonso z Ferrari má 49 bodů a čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel z Německa ještě o čtyři body méně. Red Bull si naposledy prožil šest závodů bez vítězství v roce 2009.

"Myslím si, že právě Monte Carlo bude jednou z mála příležitostí letos přibrzdit rozlet mercedesů, zvlášť Red Bullu by okruh mohl v kvalifikaci sedět," podotkl Alonso. "Vozy Red Bull jsou zejména v zatáčkách velmi rychlé, tudíž budou velmi silné. V Monte Carlo nejsou žádné delší rovinky, kde by Mercedes získával," uvedl bývalý dvojnásobný mistr světa, který v Monaku vyhrál dvakrát - jednou v týmu Renault a jednou v barvách McLarenu.

Může se stát první jezdcem, jenž slavný závod vyhraje pro tři stáje. Vůz Ferrari naposledy zvítězil v Monaku v roce 2001, kdy ho řídil Němec Michael Schumacher.

Že výkon nových turbo motorů nebude hrát velkou roli, připustil i šéf Mercedesu Toto Wolff. "Takže ostatní mají šanci," řekl Rakušan. "Monako je vždy jiný závod a nevidím žádný tým, který by tady měl mít jasnou převahu. Jako každý rok to tady bude jiné," uvedl Wolff.

Ten názor nezastává Rosberg, který bude v Monaku obhajovat vítězství. Loni vyhrál, jak jinak, z pole position. Navíc ve městě zná každý roh a každou ulici, vždyť tam chodil do školy. "Bude to můj domácí závod a já budu mít velkou výhodu. Proto budu chtít vyhrát více než jinde," uvedl.

V Monaku bydlí i Hamilton, který v ulicích města vyhrál v roce 2008, kdy se stal mistrem světa ve voze McLaren. "Nikdy jsem si nemyslel, že vyhraji čtyři závody za sebou, rozhodně to nechci přerušovat," prohlásil.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze