Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Velkou cenu Monaku ovládl Vettel. Räikkönen vedení neudržel

VÝHLED Z JACHET. Sebastian Vettel na trati Velké ceny Monaka | foto: AP

28 2017
Velká cena Monaka formule 1 naplnila předzávodní předpoklady, že s letošními většími a silnějšími vozy nepůjde v křivolakých uličkách předjíždět. Nedokázal to žádný z jezdců. Vítěz kvalifikace Kimi Räikkönen přišel o vedení během výměn pneumatik, kdy tým Ferrari vybral pro jeho týmového kolegu Sebastiana Vettela lepší strategii.

Sebastian Vettel navýšil díky triumfu vedení v celkovém pořadí šampionátu formule 1. Jeho jediný sok Lewis Hamilton z týmu Mercedes startoval po nepovedené kvalifikaci ze třinácté příčky a během zastávek v boxech se posunul na sedmou příčku. Lépe to nešlo, ačkoliv byl mnohem rychlejší, na dráze nikoho předjet nedokázal.

Fotogalerie

Tým Ferrari zvolil pro Vettela lepší strategii. Kimi Räikkönen jel do boxů dříve, ale po návratu na dráhu se musel prát s pomalejšími jezdci a na tvrdších gumách byl celkově pomalejší, zatímco Vettel, kterému se vpředu uvolnila dráha, zajížděl v té chvíli svá nejrychlejší kola. Opravdu šlo o náhodu? Opravdu tým Ferrari nepočítal s tím, že tentokrát nebude časnější zastávka v boxech výhodou? ptají se po závodě komentátoři motorsportu po celém světě. Týmem řízený posun v pořadí by dával smysl, boj Vettela s Hamiltonem v čele šampionátu je opravdu těsný.

Třetí místo obsadil Daniel Ricciardo, který startoval až z páté příčky. Jeho týmu Red Bull však skvěle vyšla strategie. Ricciardo, stejně jako Vettel, počkal na dráze delší dobu a poté se posunul před týmového kolegu Maxe Verstappena i Valtteriho Bottase ze stáje Mercedes.

Na pozdní zastávce nejvíce vydělal Lewis Hamilton, který vydržel na dráze nejdéle ze všech favoritů, postupně se posouval až na šestou příčku a výměnou pneumatik ztratil jedinou pozici. Předtím na startu získal jediné místo, kdy se posunul na dvanáctou příčku a poté jen vyčkával.

Diváci sledují na jachtách Velkou cenu Monaka formule 1.

Diváci sledují na jachtách Velkou cenu Monaka formule 1.

Sebastian Vettel projíždí cílem Velké ceny Monaka jako první.

Sebastian Vettel projíždí cílem Velké ceny Monaka jako první.

Sebastian Vettel zvýšil náskok v čele mistrovství světa na 25 bodů. Lewis Hamilton tak již ztrácí celé jedno vítězství. Přesně tolik bodů se totiž v F1 uděluje za první místo.

„Je to neuvěřitelné, byl to hodně intenzivní závod. Kimi skvěle odstartoval, neměl jsem šanci a musel jsem být trpělivý. Poté jsem začal stahovat a poté bylo auto najednou perfektní a dostal jsem šanci získat vítězství. Najel jsem nějaký čas a po zastávkách jsem byl na prvním místě.“

„Nebyl to plán, že zůstanu na dráze o něco déle. Plán byl poodjet, čekat na příležitost a rozhodovali jsme se, teprve když zajel Valtteri do boxů. Byl jsem rychlý, tak jsme to drželi na dráze. Sám jsem byl překvapen, že jsem se vrátil na prvním místě,“ vysvětloval šťastný vítěz.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Jedno je jisté, pokud Ferrari posunula Sebastiana Vettela na první místo záměrně, Kimi Räikkönen o tom plánu nevěděl. Po vystoupení z kokpitu i během předávání cen pro vítěze, byl viditelně rozhozený. Působil velmi naštvaně a zdálo se, že letošní Velkou cenou Monaka utrpěl i jeho dlouhodobě velmi přátelský vztah se Sebastianem Vettelem. Fin měl po celou dobu ruce v bok a díval se nezúčastněně někam daleko mimo dráhu.

„Je to těžké, takhle se to někdy občas stane. Je to škoda, je to jeden ze dní, kdy se dalo dosáhnout lepšího výsledku. Ale je to stále druhé místo, žádná tragedie, příště musíme odvést lepší práci,“ krátce sdělil Räikkönen předtím, než se decentně vytratil z rozhovorů po vyhlašování vítězů.

Třetí Daniel Ricciardo byl spokojený, vzhledem k okolnostem vytěžil ze závodu maximum. „Měl jsem pár kol pouze pro sebe, Max a Valtteri zastavili o něco dříve a dostal jsem nečekanou šanci na posun vpřed, kterou jsem využil. Měl jsem štěstí, že to takhle vyšlo. Při safety car jsem to trochu přehnal, o svodidla jsem opravdu zavadil a měl jsem asi štěstí, že se autu nic nestalo.“

Nešlo to ani po startu

V minulosti se občas stávalo i v Monaku, že v první zatáčce se měnilo pořadí. Přece jen stačí jen mírné zaváhání na startu, ztráta pár metrů a pozice je pryč. Ale letos ne. Všichni jezdci na předních příčkách začali bezchybně, Kimi Räikkönen šel pohodlně do vedení, Sebastian Vettel se úspěšně bránil před agilním Valtterim Bottasem.

Mimo první desítku se pořadí po startu měnilo. Lewis Hamilton se posunul o jednu příčku vpřed, naopak dvě místa ztratil Daniil Kvjat. To bylo vše.

Kimi Räikkönen (vpředu) na trati Velké ceny Monaka
Kimi Räikkönen (vpředu) na trati Velké ceny Monaka

Poté následovalo nezábavné kroužení. Jezdci Ferrari byli o něco rychlejší než Valtteri Bottas a mírně Finovi poodjížděli. Jejich náskok brzo dělal více než šest vteřin. To platilo pouze do třicátého kola, kdy poslední muž závodu Jenson Button vedoucí tandem téměř dvě kola nepouštěl před sebe, poté uhnul, ale pustil je vpřed spolu s Bottasem, který jezdce Ferrari mezitím dojel. Nicméně do zastávek v boxech ještě stihli Räikkönen s Bottasem opět nějaký náskok najet.

Jenson Button byl možná smolařem víkendu, s velkou pompou se vrátil na jeden závod do Týmu McLaren do kokpitu Fernanda Alonsa, který dal přednost účasti ve slavném závodě 500 mil Indianapolis, ale na slušné umístění nedostal šanci. V kvalifikaci se dokázal propracovat do desítky nejlepších, ale tým před kvalifikací vyměnil na jeho voze hned několik komponentů, což podle pravidel znamenalo ztrátu 15 pozic na startovním roštu. Brit nakonec začal závod z boxů, a protože se jelo v Monaku, na posun vpřed nemohl ani pomýšlet.

Ve 33. kole začaly jediné zastávky v boxech. Jako první se vydal k mechanikům Max Verstappen z Red Bullu a následoval ho Valtteri Bottas, protože Mercedes měl strach o jeho třetí pozici. Bylo to zbytečné, tentokrát získali výhodu jezdci, kteří měnili gumy později. Minimální opotřebování na městském okruhu dovolovalo jezdcům zajíždět i na třicet kol sjetých pneumatikách konkurenceschopná kola a toho dokázali naplno využít zejména Sebastian Vettel a Daniel Ricciardo.

Australský pilot Red Bullu se posunul díky pár okruhům na dráze navíc na třetí místo před Bottase a Verstappena, který hned hlasitě hlásil do vysílačky svou nespokojenost. Proč stavěl týmový kolega ve výhodnější čas než já? Proč jsem se propadl za něj? V Red Bullu podle všeho nikdo netušil, že pozdější zastávka bude o tolik výhodnější.

MLASK. Sebastian Vettel líbá trofej pro vítěze Velké ceny Monaka.

MLASK. Sebastian Vettel líbá trofej pro vítěze Velké ceny Monaka.

Sebastian Vettel kráčí na pódium jako vítěz Velké ceny Monaka.

Sebastian Vettel kráčí na pódium jako vítěz Velké ceny Monaka.

Ale nejvíce nespokojený mohl být Kimi Räikkönen, který stavěl o pět kol dříve. Nazul studené, tvrdší pneumatiky, a když se k tomu přidali jezdci o kolo zpět, kteří ho trochu zbrzdili, bylo jasno. Sebastian Vettel šel do vedení.

Jako poslední měnil pneumatiky Lewis Hamilton a Mercedes si v jeho případě počínal skvěle. Ztratil pouze jedno místo a sedmou pozicí získal vzhledem k okolnostem ještě slušné body. Sice byl v posledních okruzích před cílem výrazně rychlejší než Carlos Sainz před ním, ale měl smůlu. V Monaku se letos nepředjíždělo.

Jediným momentem celého závodu, který diváky zvedl ze sedaček, byla nehoda Pascala Wehrleina s vozem Sauber. Němec čelil v zatáčce před tunelem útoku Jensona Buttona. Jezdec McLarenu byl na vnitřku zatáčky, najel předním kolem před zadní svého soupeře a jeho vůz po nárazu vyletěl do vzduchu. Zůstal stát bizarně na boku opřený o bariéru, Wehrlein měl přilbu přímo na hrazení a nemohl se dostat ven. Z kokpitu vylezl, až když traťoví maršálové otočili auto zpátky na čtyři kola. Konec to byl i pro Buttona, který při nárazu zlomil zavěšení.

Na dráhu vyjel safety car, rozestupy mezi jezdci se ztratily, ale nic to neznamenalo. Nikdo nikoho nepředjel. Na přerušení doplatili další tři jezdci, Ericsson boural na vychladlých gumách ještě za safety carem a Vandoorne s Pérezem, kteří oba byli na bodech, se srazili krátce po restartu závodu. Pro oba to znamenalo konec. Belgičan měl celkem smůlu, jel si pro letošní první body týmu McLaren.

Dalším závodem šampionátu formule 1 je Velká cena Kanady v Montrealu, jede se za čtrnáct dní.

Výsledky Velké ceny Monaka F1:
1.Sebastian Vettel(Ferrari)1h44:44.340 min.
2.Kimi Raikkonen(Ferrari)+3.145 sek.
3.Daniel Ricciardo(Red Bull)+3.745
4.Valtteri Bottas(Mercedes)+5.517
5.Max Verstappen(Red Bull)+6.199
6.Carlos Sainz(Toro Rosso)+12.038
7.Lewis Hamilton(Mercedes)+15.801
8.Romain Grosjean(Haas)+18.150
9.Felipe Massa(Williams)+19.445
10.Kevin Magnussen(Haas)+21.443
11.Jolyon Palmer(Renault)+22.737
12.Esteban Ocon(Force India)+23.725
13.Sergio Perez(Force India)+39.089
14.Daniil Kvyat(Toro Rosso)+ 7 kol
15.Lance Stroll(Williams)+7 kol
16.Stoffel Vandoorne(McLaren)DNF - 66 kol
17.Marcus Ericsson(Sauber)DNF - 63 kol
18.Jenson Button(McLaren)DNF - 57 kol
19.Pascal Wehrlein(Sauber)DNF - 57 kol
20.Nico Hulkenberg(Renault)DNF - 15 kol
Pořadí šampionátu jezdců:
1Sebastian Vettel129
2.Lewis Hamilton104
3.Valtteri Bottas75
4.Kimi Raikkonen67
5.Daniel Ricciardo52
6.Max Verstappen45
7.Sergio Perez34
8.Carlos Sainz25
9.Felipe Massa20
10.Esteban Ocon19
11.Nico Hulkenberg14
12.Romain Grosjean9
13.Kevin Magnussen5
14.Pascal Wehrlein4
15.Daniil Kvyat4
16.Jolyon Palmer0
17.Lance Stroll0
18.Marcus Ericsson0
19.Fernando Alonso0
20.Antonio Giovinazzi0
21.Stoffel Vandoorne0
Pohár konstruktérů:
1.Ferrari196
2.Mercedes179
3.Red Bull/Renault97
4.Force India/Mercedes53
5.Toro Rosso29
6.Williams/Mercedes20
7.Renault14
8.Haas/Ferrari14
9.Sauber/Ferrari4
10.McLaren/Honda0
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze