Na jen něco přes tři kilometry dlouhém městském okruhu se nejel nezajímavý závod. Nico Rosberg sice po startu z pole position nedal nikomu šanci, ale za ním si nikdo nemohl být ničím jistý.
Závod jsme sledovali on-line |
Lewis Hamilton čekal od prvních metrů na zastávky v boxech, ke kterým míří jezdci v Monaku pouze jednou, ale nedočkal se. Po havárii Rusa Kvjata ve 25. kole zamířili všichni piloti ke svým mechanikům pro nové pneumatiky společně a ambiciózní britský závodník musel v uličce čekat na odbavení týmového kolegy, na což reagoval nespokojenými komentáři do vysílačky. V úzkých uličkách Monte Carla neměl šanci soka v téměř identickém voze předjet.
Třetí příčku držel v té době Kimi Räikkönen s vozem Ferrari, po návratu na dráhu se však střetl s pomalým monopostem Marussia a musel s defektem kola zpátky do pitlane. Propadl se na třinácté místo a na body již nedosáhl. I kvůli své jezdecké chybě, kdy těsně před cílem zapíchl čumák monopostu do svodidel a musel znovu za svými inženýry. Jediným pozitivem Velké ceny Monaka byl pro Fina fakt, že v závěru zajel nejrychlejší kolo závodu.
Bronzovou pozici tak získal Daniel Ricciardo. Australan v závěru dokonce dotíral na druhého Hamiltona, který měl blíže neidentifikované problémy s viděním. Vše však zvládl a důležité body za druhou příčku uhájil. Po druhém vítězství v sezoně, kterou zahájil triumfem v Melbourne, má Rosberg na kontě 122 bodů. Před Hamiltonem vede o čtyři body.
Rosberg v podstatě zopakoval scénář z loňského roku. V sobotu nejprve ve svém bydlišti zvládl nejlépe kvalifikaci a následně si z pole position dojel pro páté vítězství v kariéře. Tím se osmadvacetiletý Němec vyrovnal svému otci Kekemu, finskému mistru světa F1 z roku 1982.
V Poháru konstruktérů má Mercedes po pátém double za sebou 240 bodů, zatímco druhý Red Bull 99. Úvodních šest závodů v sezoně se povedlo jedné stáji ovládnout poprvé od roku 1988, kdy to dokázali legendární piloti Ayrton Senna a Alain Prost v barvách McLarenu.
Z přátelství nenávist?
Rosberg i Hamilton mají shodně z devíti sezon na kontě i 17 umístění na stupních vítězů, Nico však tuto bilanci v letošním životním ročníku může výrazně vylepšit. "Samozřejmě mám za sebou další výjimečný den. Lewis jel výborně a pořádně na mě tlačil. Udržel jsem ale chladnou hlavu a na konci trochu poodjel, protože jsem měl nové pneumatiky," uvedl Rosberg, který porazil svého týmového kolegu o více než devět sekund.
Piloti Mercedesu se znají od dětských závodů motokár, už tehdy byli týmovými kolegy a jsou přátelé. V Monaku to ale vůbec začalo vypadat, že se kamarádství může změnit v nenávist. Dusno vzniklo po sobotní kvalifikaci, v jejímž závěru Rosberg probrzdil zatáčku Mirabeau a vyjel z trati. Kvalifikace tím fakticky skončila, neboť bylo máváno žlutou vlajkou, takže Hamilton už neměl šanci dostat se před něj. Komisaři Rosbergův incident vyšetřovali, zda nešlo o úmysl, ale k žádnému trestu nesáhli.
Během závodu potkala Hamiltona komplikace, když si stěžoval, že špatně vidí. "Bylo to něco s krytem, nic vážného," uvedl mistr světa z roku 2008, kdy v Monaku vyhrál. "Máme za sebou dobrý den, pro tým je skvělé vybojovat další double. Jelo se mi výborně a cítil jsem se silný, ale tady je těžké předjíždět," dodal Hamilton.
Vettel měl zase smůlu
Sebastian Vettel s druhým vozem Red Bull měl smůlu. Brzo po startu musel se závadou elektriky do boxů. "No tak, hoši. Myslel jsem, že jsme vyzkoušeli všechno," posteskl si frustrovaný německý jezdec. Po dlouhé zastávce v boxech se vrátil na trať jako poslední, ale pak si stěžoval, že nemůže řadit, a v osmém kole pro něj závod definitivně skončil.
Podle Red Bullu šlo stejně jako v kvalifikaci o potíže s jednotkou rekuperace kinetické energie. "Jak se z tohohle dostanu? Loď tu nemám, ale budu se snažit zmizet co nejrychleji domů," uvedl Vettel po svém jubilejním 100. závodu za Red Bull. Pro úřadujícího mistra světa to je další letošní ztráta. Šance na obhajobu titulu se již přesunuly do oblasti teorie. V šampionátu klesl ze čtvrté na šestou příčku.
Fernando Alonso s druhým vozem Ferrari jel poklidný závod a projel cílem nikým neohrožován na čtvrtém místě. Za ním dokázal uhájit páté místo opět výborný Nico Hülkenberg ze stáje Force India, šestý skončil Jenson Button s McLarenem, sedmou příčkou bodoval výborný Felipe Massa pro Williams a osmým místem vrátil Lotus mezi bodující týmy Romain Grosjean.
Bujaré oslavy čekají tým Marussia. Francouzský pilot Jules Bianchi dokončil navzdory dvěma penalizacím závod jako devátý a získal první body pro stáj v její historii. Až za ním skončil Kevin Magnussen s druhým McLarenem, který doplatil na kolizi s Kimim Räikkönenem těsně před cílem.
Nejlepší start? Räikkönen
Nico Rosberg z prvního místa poodjel bezchybně, stejně tak druhý Lewis Hamilton. Třetí na startu Daniel Ricciardo měl však problémy. Odpich neměl ideální a ztratil hned dvě místa.
Sebastian Vettel s druhým vozem Red Bullu za sebou nechal Australana okamžitě a Kimi Räikkönen se před něj protlačil svou neústupností v první a druhé zatáčce. Fin využil výborné akcelerace vozu Ferrari a poskočil na třetí příčku. Stejně dobrý začátek mohl mít Fernando Alonso, ale ten v prvních metrech závodu byl právě za Ricciardem a nemohl rychlosti svého vozu využít.
Ferrari tak potvrdilo, že nastavit auto na start umí nejlépe ze všech týmů. Také v minulých letech Alonso s Massou díky svému stroji v prvních metrech pravidelně získávali. Snad vůbec poprvé této možnosti využil také Kimi Räikkönen. Nebýt jeho pozdějšího střetu s vozem Marussia a chybě ve vlásence, kdy se zasekl s vozem o svodidla u hotelu a pokazil závod nejen sobě, ale také Kevinu Magnussenovi, kterého se snažil předjet, byl by třetí.
Monte Carlo nikdy nepatřilo mezi nejoblíbenější okruhy Kimiho Räikkönena, a možná proto se právě zde dopustil jezdecké chyby, což u něj není příliš časté.
Hned čtyři bouračky
Více než Räikkönen však chybovali jiní jezdci. Hned v úvodním okruhu poničil svůj monopost Force India o svodidla Segio Pérez. To musel poprvé na trať zpomalovací vůz. Protože to však bylo krátce po začátku závodu, jeho průběh to příliš neovlivnilo.
Zničený vůz Sergia Pereze z Force India.
Další nehody přišly ve 25. kole, tedy těsně před plánovanými zastávkami v boxech. I proto ani ty průběh závodu významně neovlivnily. Alespoň na předních pozicích. Nejdříve boural Adrian Sutil a poté Rus Kvjat. Jeho auto už nebylo možné z dráhy bleskově odstranit a podruhé (a naposledy) v závodě vyrazil z boxů zpomalovací vůz. V tlačenici za ním došlo k již zmiňovanému střetu Ferrari Kimiho Räikkönena s monopostem Marussia.
Chytrým strategickým manévrem se v té době dostal na body Felipe Massa s vozem Williamsu. Zariskoval a byl jediným pilotem na dráze, který za safety car neměnil gumy. K mechanikům zajel podstatně později a do té doby si vyjel náskok, který ho do nejlepší desítky posunul natrvalo.
Šestnáct kol před cílem viděli diváci ve středomořském knížectví ještě jednu nehodu. Osmý Gutierrez, který jel pro první letošní body týmu Sauber, trefil v zatáčce Rascasse svodidla, prorazil si gumu a nezbývalo mu nic jiného než z nepojízdného auta na místě vystoupit. Vypadalo to na další výjezd safety car, ale traťoví komisaři byli tak rychlí, že se mohlo pokračovat v závodě.
V závěru závodu vypadli z bodovaných pozic další dva jezdci. Ale nebylo to kvůli haváriím. Ve voze Williams Valteriho Bottase i v Toro Rosso Jeana-Erica Vergneho odešel přehřátý motor. I díky tomu se mohl Jules Bianchi z týmu Marussia radovat z premiérových bodů kariéry formule 1.
Další závod mistrovství světa F1 se jede za 14 dní v Kanadě.
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1h49m27.661s |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +9.210s |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | +9.614s |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | +32.452s |
5. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | +1 kolo |
6. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +1 kolo |
7. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | +1 kolo |
8. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | +1 kolo |
9. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | +1 kolo |
10. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | +1 kolo |
11. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | +1 kolo |
12. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +1 kolo |
13. | Kamui Kobajaši | Caterham-Renault | +3 kola |
14. | Max Chilton | Marussia-Ferrari | +3 kola |
15. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | DNF-59 kol |
16. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | DNF-55 kol |
17. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Renault | DNF-50 kol |
18. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari | DNF-23 kol |
19. | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Renault | DNF-10 kol |
20. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | DNF-5 kol |
21. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | DNF-0 kol |
22. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | DNF-0 kol |
1. | Nico Rosberg | 122 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 118 |
3. | Fernando Alonso | 61 |
4. | Daniel Ricciardo | 54 |
5. | Nico Hulkenberg | 47 |
6. | Sebastian Vettel | 45 |
7. | Valtteri Bottas | 34 |
8. | Jenson Button | 31 |
9. | Kevin Magnussen | 21 |
10. | Sergio Perez | 20 |
11. | Felipe Massa | 18 |
12. | Kimi Raikkonen | 17 |
13. | Romain Grosjean | 8 |
14. | Jean-Eric Vergne | 4 |
15. | Daniil Kvyat | 4 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
1. | Mercedes | 240 |
---|---|---|
2. | Red Bull-Renault | 99 |
3. | Ferrari | 78 |
4. | Force India-Mercedes | 67 |
5. | McLaren-Mercedes | 52 |
6. | Williams-Mercedes | 52 |
7. | Lotus-Renault | 8 |
8. | Toro Rosso-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
11. | Caterham-Renault | 0 |