Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová éra Ferrari: Vettel porazil v Malajsii mercedesy a plakal dojetím

VYTOUŽENÁ VÝHRA. Sebastian Vettel líbá trofej pro vítěze závodu v Malajsii. | foto: Reuters

29 2015
Po neslavném vstupu do sezony v Austrálii ukázala v Malajsii formule 1 svou sílu - v napínavém závodě porazil čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel favority z týmu Mercedes a na jeho tváři se objevily slzy radosti.

V čele celkového pořadí mistrovství světa zůstává na malajsijském Sepangu druhý v cíli Lewis Hamilton, ale hned za ním už je Sebastian Vettel. Třetí v cíli Nico Rosberg v neděli neměl ani na týmového kolegu, ani na znovuzrozeného Vettela.

Vettel mohl děkovat za vítězství zejména strategickému rozhodnutí stáje Ferrari - při výjezdu zpomalovacího vozu ve 4. kole zůstal na trati, zatímco Hamilton s Rosbergem jeli pro nové pneumatiky do boxů. V důsledku se museli probíjet přes pomalejšího soupeře, zatímco německý pilot si v čele vybudoval náskok, který udržoval až do cíle.

Fotogalerie

Hrdinou závodu se bezesporu stal druhý jezdec Ferrari Kimi Räikkönen, jehož smolná série pokračuje i v letošní sezoně - startoval až z jedenácté příčky, protože v druhé části kvalifikace se na dráhu spustil prudký déšť ve chvíli, kdy ještě nezajel letmé kolo.

Poté mu na startu prorazil mladík Felipe Nasr zadní pneumatiku a on musel do boxů. Kroužil s obrovskou ztrátou na posledním místě.

Zpomalovací vůz však hodně pomohl i Kimimu Räikkönenovi, díky jeho výjezdu se dotáhl na všechny soupeře a mohl začít jednoho po druhém předjíždět. V cíli z toho bylo skvělé čtvrté místo.

Sebastian Vettel se dočkal triumfu již ve ve druhém startu od příchodu do Ferrari a triumfem ve Velké ceně Malajsie formule 1 přerušil osm závodů trvající nadvládu stáje Mercedes. Naposledy nevyhrál vůz Mercedes při loňské Velké ceně Belgie, kterou ovládl Australan Daniel Ricciardo s vozem Red Bull, tehdy po vzájemné kolizi Hamiltona s Rosbergem.

Vettel také ukončil téměř dvouleté čekání slavné italské stáje na vítězství. Rudý vůz ovládl naposledy Velkou cenu Španělska v květnu 2013. Čtyřnásobný světový šampion Vettel se sám dočkal prvenství poprvé po více než roce a od série devíti vítězství na závěr mistrovské sezony 2013.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

Fernando Alonso, který byl podepsán pod dosud posledním vítězstvím Ferrari v mistrovství světa, se v premiéře za McLaren neprosadil. Ještě před polovinou závodu musel kvůli technickým potížím odstavit vůz v garáži. Podobně dopadl později i jeho týmový kolega Brit Jenson Button a stáj musí dál pracovat na spolehlivosti vozu a hlavně nových motorů Honda.

Nečekaný vítěz závodu Vettel na stupních vítězů zářil jako jihoasijské sluníčko. „Velká změna přes zimu, tým mi dal fantastické přivítání a vše začalo okamžitě šlapat jako hodinky. Jsem moc rád, že jsme porazil Mercedes přímo na dráze. Ukazuje to, že jsme odvedli skvělou práci.“

Vettel je dnes přesvědčen, že odchod z Red Bullu byl nejlepším možným krokem v jeho kariéře. „Minulý rok pro mě nebyl dobrý, i když jsme měli asi slušné auto, mně to nešlo. Ve Ferrari mi všechno od prvního momentu neuvěřitelně sedlo, auto je pro mě jako dělané a jsem dokonale šťastný. Udělal jsem správné rozhodnutí, nyní jsem vyhrál závod a chci s Ferrari vyhrát celý šampionát. Ačkoliv to bude samozřejmě ještě dlouhá cesta.“

Druhý v cíli Lewis Hamilton nemluvil tolik jako Vettel. Nezbývalo mu nic jiného než gratulovat soupeři k férovému vítězství. „Velká gratulace Ferrari a jeho inženýrům. Dal jsem do závodu, co jsem mohl, makal naplno, ale dnes bylo nejrychlejší Ferrari.“

Sebastian Vettel  - vítěz Velké ceny Malajsie.

Sebastian Vettel - vítěz Velké ceny Malajsie.

Úřadující mistr světa už plánuje odvetu: „Musíme se dát zpátky dohromady jako tým, zjistit, kde jsme ztráceli čas, zlepšit a v dalším závodě se vrátit zpět.“

Nico Rosberg byl jako vždy dobře naladěn a hovořil jako rozený mluvčí. „Hra začala, jdeme po vás Ferrari,“ laškoval na stupních vítězů třetí v cíli. „Byla to férová bitva a udělala nám všem radost. Odvedli jsme dobrou práci, byli jsme rychlí, ale Ferrari bylo bohužel ještě lepší.“

Německý závodník s finským kořeny však nezapomněl ani na sebe. „V příštím závodě se budu snažit, budu na ty dva (Hamiltona a Vettela) tlačit a pokusím se je porazit.“

Start závodu

V prvních metrech to pro Vettela nevypadalo tak dobře. Jezdci Mercedesu měli lepší odpich a Rosberg se dostal v první zatáčce na jeho úroveň. Závodník Ferrari však svého krajana zkušené vytlačil a druhou pozici vybojovanou v kvalifikaci udržel.

Räikkönena na startu soupeři zavřeli a kroužil na 12. místě. Ale pouze jediný okruh. V prvním nájezdu na cílovou rovinku mu jeden z nováčků, neopatrný Felipe Nasr se Sauberem, prořízl předním křídlem svého vozu zadní pneumatiku a Fin musel odjet celý okruh s defektem, než se dostal do boxů. Cáry gumy létaly kolem ráfku jeho kola a nabral zdánlivě nesmazatelnou ztrátu.

Fina zachránil švédský závodník Ericsson, který ve 4. kole nezvládl nájezd do první zatáčky, dostal smyk, zůstal viset ve štěrku a skončil. Jeho auto bylo tak blízko závodní dráhy, že vedení závodu raději povolalo z boxů safety car a Fin se díky němu dotáhl na konec vláčku závodníků.

Lewis Hamilton nevypadal po Velké ceně Malajsie zrovna spokojeně.

Lewis Hamilton nevypadal po Velké ceně Malajsie zrovna spokojeně.

Sebastian Vettel s trofejí pro vítěze závodu v Malajsii.

Sebastian Vettel s trofejí pro vítěze závodu v Malajsii.

Většina jezdců vyměnila za zpomalovacím vozem pneumatiky, ale Sebastian Vettel k mechanikům nezajel. Snažil se využít faktu, že Hamilton a Rosberg se kvůli zastávce dostali za pomalejšími vozy, které rovněž zůstaly na dráze. A to se nakonec ukázalo jako vítězná taktika. Když v jedenáctém kole předjel Hamilton druhého Hülkenberga s monopostem Force India, ztrácel deset vteřin. A o moc blíž se až do cíle neměl dostat.

Lze samozřejmě pochybovat o tom, zda-li Mercedes strategicky chyboval. Při loňské převaze by Hamilton s Rosbergem brzo Vettela dotáhli a předjeli. I kdyby byl Hamiltone jen o půl vteřiny na kolo rychlejší, po závěrečné zastávce před cílem by Němce předjel, s čímž tým najisto počítal. Rychlost rudých vozů však byla lepší než kdokoliv předpokládal. Také se mohla projevit menší chyba z kvalifikace. Mistrovský tým použil rychlejší a měkčí pneumatiky již v její první části, zatímco Ferrari gumy šetřilo, takže Hamilton musel část závodu odjet na pomalejší sadě než Vettel.

Sebastian Vettel se vrátil na trať ze své první zastávky v 18. kole a okamžitě zaujal podstatně lepšími časy, než měli jezdci Mercedesu na tvrdém obutí. Rozdíl byl dvě vteřiny na kolo. O čtyři kola později předjel Rosberga a o další dvě Hamiltona. Favorité závodu s ním nedokázali udržet krok a vzepřít se mu. Neměli šanci.

Stíhací jízda jezdců Ferrari

V té době, tedy v polovině závodu, byl již v první desítce Kimi Räkkönen, který přezul na měkké gumy ještě o něco dříve než Vettel a potom jen sledoval, jak za něj „padají“ jeden soupeř za druhým. Po další zastávce se sice propadl za dvojici Williamsu, ale na mladších gumách je neměl problém jít vpřed. Fin měl štěstí, že na malajsijském Sepangu se dá dobře předjíždět. Na některých okruzích seriálu, jako jsou například Madarsko nebo Monako, by mu nepomohl ani raketový pohon.

Z bodů se ve 34. kole propadli slibně jedoucí zástupci stáje Force India - jak Sergio Pérez tak Nico Hülkenberg byli potrestáni penalizací deseti vteřin zastavení v boxech za způsobení kolize se soupeři. Na výkony jezdců doplatil také poměrně rychlý Lotus - Pastor Maldonado kolidoval hned po startu a nakonec ze závodu odstoupil, Grosjean doplatil na střet právě s Pérezem a do cíle se dokázal vrátit pouze na jedenácté, tedy první nebodované místo.

Nadšení v týmu Ferrari - Sebastian Vettel slaví triumf ve Velké ceně Malajsie.

Nadšení v týmu Ferrari - Sebastian Vettel slaví triumf ve Velké ceně Malajsie.

Sebastian Vettel naposledy stavěl u mchaniků ve 38. kole a vrátil se na dráhu před Nikem Rosbergem, který teprve na poslední sadu pneumatik čekal. Taková byla jeho převaha. Poté jen mohl sledovat, jak o něco později měnil gumy i Lewis Hamilton. Bez boje se vrátil do vedení.

Po průjezdu cílem slavil čtyřnásobný mistr světa svůj první triumf s Ferrari hlasitým hýkáním, kterým je pověstný, a na stupních vítězů se na jeho tváři objevily slzy. Po Michaelu Schumacherovi je další německým jezdcem, který dokázal přinést maranellským vítězství.

Ještě hůře než před čtrnácti dny v Austrálii vypadali jezdci Red Bullu, který ještě nedávno formuli 1 vládl. Daniel Ricciardo a Daniil Kvjat prohráli dokonce se zástupci své juniorky, italské stáje Toro Rosso a na Sebastiana Vettela měli celý okruh ztráty. Budou padat hlavy?

Dalším závodem seriálu je Velká cena Číny. Jede se za 14 dní.

Velká cena Malajsie

2. závod mistrovství světa vozů formule 1 v Sepangu

1. Vettel (Něm./Ferrari) 1:41:05,793 (průměr: 184,225 km/h)
2. Hamilton (Brit./Mercedes) -8,569
3. Rosberg (Něm./Mercedes) -12,310
4. Räikkönen (Fin./Ferrari) -53,822
5. Bottas (Fin./Williams) -1:10,409
6. Massa (Braz./Williams) -1:13,586
7. Verstappen (Niz./Toro Rosso) -1:39,065
8. Sainz (Šp./Toro Rosso)
9. Kvjat (Rus./Red Bull)
10. Ricciardo (Austr./Red Bull) všichni -1 kolo.

Průběžné pořadí MS (po 2 z 19 závodů):

1. Hamilton 43 b., 2. Vettel 40, 3. Rosberg 33, 4. Massa 20, 5. Räikkönen 12, 6. Nasr (Braz./Sauber) 10, 7. Bottas 10, 8. Ricciardo 9, 9. Hülkenberg (Něm./Force India) 6, 10. Verstappen 6.

Pohár konstruktérů:
1. Mercedes 76, 2. Ferrari 52, 3. Williams 30, 4. Sauber 14, 5. Toro Rosso 12, 6. Red Bull 11, 7. Force India 7.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze