Německý suverén Vettel se může stát mistrem světa už v neděli v závodě na okruhu v Suzuce. Potřebuje vyhrát a doufat, že druhý jezdec šampionátu Fernando Alonso neskončí lépe než devátý. Ale pokud by se to jedničce Red Bullu nepovedlo, nemusí si zoufat. Závody v Indii, v Abú Zabí, Spojených Státech a Brazílii mu nabídnou další možnosti.
V letošní sezoně triumfoval Němec poosmé. Jeho nejbližší konkurent v průběžném hodnocení seriálu Alonso dojel na šestém místě a v celkovém pořadí má na Němce ztrátu už 77 bodů. O další titul mistra světa by tak Vettela mohla připravit pět závodů před koncem už jen shoda nešťastných náhod.
Závod jsme sledovali on-line |
Vettel vyhrál již třetí Velkou cenu Koreje, ale poprvé se mu to povedlo z pole position. V nedělním závodě se musel vypořádat se dvěma výjezdy zpomalovacího vozu, s rychle se opotřebovávajícími pneumatikami, ale zvládl to dokonale. I proto, že jeho soupeři měli jednoduše pomalejší vozy a jeho vedení nebylo za celou Velkou cenu ani na chvíli v ohrožení.
Druhé místo trochu nečekaně obsadil Kimi Räikkönen. Finský pilot totiž startoval až z deváté příčky. Nikdo se však za celý závod neposunul vpřed o tolik míst jako on. Vyšla mu strategie. Ke druhé zastávce v boxech byl povolán o něco dříve než jeho největší soupeři, což ho vyneslo o pár míst vzhůru a pomohly mu výjezdy zpomalovacího vozu, takže rozestupy mezi závodníky byly minimální.
V závodě vyrazil na dráhu safety car hned dvakrát. Poprvé to bylo kvůli roztrhané pneumatice na voze Sergia Péreze, podruhé kvůli zmatkům s výjezdem hasičského vozidla.
Požární auto vyrazilo hasit hořící a silně čoudící monopost Red Bull Marka Webbera, namísto obslužné asfaltky vedle okruhu si však jeho řidič vybral závodní trať. Zjevil se na rovince přímo před překvapeným Sebastianem Vettelem. Bylo velké štěstí, že německý pilot ani jezdci za ním nezazmatkovali a poslušně se seřadili za zmateně kličkujícím "safety truckem", jak bylo vozidlo ihned přejmenováno komentátorem britské televize.
Start pomohl jezdcům Lotusu
Vettel nedal nikomu šanci už na startu, hned všem soupeřům poodjel a začal svůj náskok zvyšovat. Výkonnostní rozdíl mezi ním a soupeři možná nebyl tak značný jako před čtrnácti dny v Singapuru, přesto ani na chvíli nebylo jeho první místo v ohrožení. Ve 12. kole byl poprvé v boxech a pohodlně se vrátil na vedoucí příčku. Za mistrem světa se však děly zajímavé věci.
Smyk ve třetí zatáčce zhatil naděje Felipeho Massy z Ferrari a Brazilec se propadl až na konec pole. Jeho kolega Alonso ztratil na startu jedno místo a dlouho se nemohl z šesté pozice posunout kupředu. Byl to nejhorší start jezdců Ferrari v sezoně. Přišly o svou nejsilnější zbraň a rázem neměli ani na stupně vítězů.
Váhavě začal také na roštu devátý Kimi Räikkönen, tomu však pomohla právě chyba Felipeho Massy. Brazilec při smyku zpomalil pár soupeřů včetně Alonsa a Fin se s volnou tratí před sebou dostal vpřed. Ve čtvrtém kole se v nájezdu na cílovou rovinku protáhl před Daniela Ricciarda ze stáje Toro Rosso a vydal se za šestým Fernandem Alonsem.
A dařilo se nejen Räikkönenovi, jeho týmový kolega Romain Grosjean si dokázal poradit přímo na trati s Lewisem Hamiltonem, který skončil v kvalifikaci na druhém místě. Francouz šel hned po startu před něj.
Úvodní zastávky v boxech pořadí v čele nezměnily. Jen Räikkönen se propadl zpět za Alonsa a navíc si musel hlídat záda. Jeho sedmé místo ohrožoval Mark Webber v rychlém voze Red Bull. Australana, který kvůli trestu ze Singapuru startoval až z třinácté příčky, však čekal v Jongamu zcela jiný příběh než boj s Räikkönenem.
V polovině závodu poškodil Nico Rosberg z Mercedesu při pokusu o předjetí týmového kolegy Lewise Hamiltona přední přítlačné křídlo. Drhlo o zem, až z něj létaly jiskry, a Němec musel na výměnu. V boxech ztratil cenné vteřiny, protože mechanikům se dlouho nedařilo poškozený spoiler sundat z předku jeho vozidla.
Větší problémy však měli v McLarenu. Sergio Pérez probrzdil na konci rovinky pravou přední pneumatiku tak razantně, že povolila a pláty černé gumy se rozlétly po trati. Kvůli jejich odklízení musel na trať poprvé safety car. Všichni jezdci, kteří ještě nebyli v boxech, do nich rychle zamířili a na trochu zmatečné situaci vydělal nejvíce Räikkönen, který se posunul na třetí místo, hned za vedoucí dvojici Vettel, Grosjean.
Francouz však dlouho na druhé příčce nepobyl. Po restartu závodu trochu podcenil týmového kolegu Kimiho Räikkönena, který se na rovince protáhl před něj. Grosjean se zuřivě bránil, strhl volant do strany, ale natlačit parťáka z Lotusu na bariéru si nedovolil. Nebylo divu, že ho předjetí naštvalo. Ve zbytku závodu ukazoval, že je v Koreji o něco rychlejší než Fin, nebylo mu to však nic platné a skončil třetí.
Räikkönenovi pomohl v ubránění pozice i druhý výjezd safety car. Zpomalovací vůz musel vzápětí po návratu do boxů zase na trať, protože požárnické auto tak spěchalo k hořícímu Red Bullu Marka Webbera, až to vzalo přes závodní trať. Co si musel Vettel myslet, když před sebou uviděl mohutný terenní vůz? Obával se, že přišel o vedení?
Možná by však musel safety car na dráhu i bez popletených hasičů, protože plameny šlehající z poškozeného stroje Red Bullu byly opravdu vysoké a černý dům opravdu hustý. Viditelnost na koncí cílové rovinky byla špatná. Režiséři přenosu několikrát opakovali záběry, kdy Mark Webber flegmaticky vystupoval z vozu. Mezi šlehajícími plameny a v hustém dýmu pomalu, jakoby přijel na piknik, vytáhl volant z kokpitu a pomalu kráčel od svého vozu.
Mark Webber ve formuli 1 končí. Odchází bez vysněného titulu, v roli otloukánka mistrovského týmu, a tak nějakou tu trochu kouře neřeší. A možná byl dokonce rád, že nemusel sledovat další vítězný triumf nenáviděného týmového kolegy Sebastiana Vettela.
Ale závod v Koreji měl i jiné hrdiny. V závěru závodu potvrdil svou extratřídu Nico Hülkenberg, který vybojoval pro stáj Sauber nejlepší výsledek v sezoně. Německý jezdec za sebou nemá silné sponzory, a tak se musí prezentovat jen a jen tím, co umí za volantem. S pomalejším Sauberem a ojetými gumami hájil patnáct kol pozici před Lewisem Hamiltonem, který patří mezi nejšikovnější závodníky formule 1. A když se už jednou Brit před svého soupeře dostal, Hülkenberg mu vzápětí manévr vrátil. Pokud Lotus ještě nenašel náhradu za Räikkönena, tady se mu nabízí nejlepší současná možnost. A v Red Bullu možná dumají nad tím, zda-li s angažováním Ricciarda, který podobný výkon za celou svou kariéru nepředvedl, udělali dobře.
Velká cena Japonska na náročném okruhu v Suzuce se jede už za týden.
1. | Vettel | Red Bull | 1h43:13.701 |
---|---|---|---|
2. | Räikkönen | Lotus | +4.200 |
3. | Grosjean | Lotus | +4.900 |
4. | Hülkenberg | Sauber | +24.100 |
5. | Hamilton | Mercedes | +25.200 |
6. | Alonso | Ferrari | +26.100 |
7. | Rosberg | Mercedes | +26.600 |
8. | Button | McLaren | +32.200 |
9. | Massa | Ferrari | +34.300 |
10. | Pérez | McLaren | +35.100 |
11. | Gutierrez | Sauber | +35.900 |
12. | Bottas | Williams | +47.000 |
13. | Maldonado | Williams | +50.000 |
14. | Pic | Caterham | +1:03.500 |
15. | van der Garde | Caterham | +1:04.500 |
16. | Bianchi | Marussia | +1:07.900 |
17. | Chilton | Marussia | +1:12.900 |
18. | Vergne | Toro Rosso | +2 kola |
19. | Ricciardo | Toro Rosso | +3 kola |
20. | Sutil | Force India | +5 kol |
1. | Vettel | 272 |
---|---|---|
2. | Alonso | 195 |
3. | Räikkönen | 167 |
4. | Hamilton | 161 |
5. | Webber | 130 |
6. | Rosberg | 122 |
7. | Massa | 89 |
8. | Grosjean | 72 |
9. | Button | 58 |
10. | Hülkenberg | 31 |
11. | Di Resta | 36 |
12. | Sutil | 26 |
13. | Pérez | 23 |
14. | Ricciardo | 18 |
15. | Vergne | 13 |
16. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 402 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 284 |
3. | Mercedes | 283 |
4. | Lotus-Renault | 239 |
5. | McLaren-Mercedes | 81 |
6. | Force India-Mercedes | 62 |
7. | Sauber-Ferrari | 31 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
9. | Williams-Renault | 1 |