Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Premiéru F1 v Ázerbájdžánu ovládl stylem start-cíl Nico Rosberg

Nico Rosberg slaví vítězství ve Velké ceně Evropy v Baku. Druhý dojel Sebastian Vettel, třetí Sergio Pérez. | foto: Reuters

19 2016
Zajímavý městský okruh v Baku nepřinesl tak dramatickou podívanou, jak se očekávalo. Lídr průběžného pořadí šampionátu F1 Nico Rosberg kraloval po kvalifikaci i závodu, jeho týmový kolega z Mercedesu a největší rival Lewis Hamilton dokončil po technických potížích na pátém místě.

Nico Rosberg slavil devatenáctou výhru v kariéře a navíc nemusel mít po celý závod strach, že by ho kdokoliv byť jen ohrozil. Pouze kontroloval první místo a když měl pocit, že se Sebastian Vettel za ním moc přiblížil, přidal a opět začal ujíždět.

Fotogalerie

„Děkuji všem v Baku, že nás takto úžasně přivítali. Je to krásné město a celý víkend byl opravdu výborný. „Dařilo se mi, auto jelo skvěle a na konci víkendu jsem byl opravdu ve skvělé jezdecké pohodě. Díky všem!“ jásal na pódiu pro vítěze Nico Rosberg.

Syn bývalého mistra světa Kekeho neuspěl v předchozích třech závodech, ale v Baku si připsal páté vítězství v sezoně a vede seriál o 24 bodů před týmovým kolegou Britem Lewisem Hamiltonem. Úřadujícímu mistru světa se nepovedla sobotní kvalifikace, v které boural a po startu z desátého místa a potížích s technikou v průběhu závodu se musel spokojit s pátou příčkou.

Hamilton se na trati v historickém centru Baku trápil. Značnou část závodu nemohl jet na plný výkon kvůli špatnému nastavení elektroniky. Trojnásobný mistr světa si dlouho nevěděl rady, jak systém přepnout, a tým mu podle nových pravidel nesměl při konverzaci vysílačkou poradit. I když se mu pak povedlo problém vyřešit, z pátého místa vpřed se za deset kol již posunout nedokázal.

Sebastian Vettel na třetím místě celkové klasifikace zaostává za Rosbergem po osmi závodech již o 45 bodů. V Baku nebyl hned po startu za lídrem závodu, ale s Danielem Ricciardem si tentokrát poměrně rychle poradil.

Pilot Ferrari nebyl v cíli nespokojený. Naopak si výsledek pochvaloval. Také on od startu do cíle viděl, že na monopost Mercedesu dnes jednoduše nemá. „Díky za to, že jsme se dostali do Baku. Trať je úžasná. Nevěděl jsem, co očekávat, ale je to opravdu těžký oříšek pro každého jezdce. Ta trať vás dokáže lehce nachytat, může být hodně chyb, náročná jízda ve dvou zcela odlišných sekcích, ale lidé nakonec byli smutni, jestli sázeli na safety car. Já ho také čekal, ale nějakým zázrakem to nikdy nebylo potřeba.“

Spokojen musel být celý tým Ferrari. „Naše auto se zlepšovalo během celého víkendu, v pátek to vůbec nebylo ono, ale postupně jsme se zlepšovali a nakonec to byl dobrý den, výborný závod a konečně jsme zase pobrali hodně bodů,“ dodal Vettel.

Třetí příčku vybojoval nečekaně skvělou jízdou Segio Pérez s vozem Force India. Mexičan sice havaroval v tréninku a po výměně převodovky ztratil pět příček na startovním roštu, ale i ze sedmého místa dokázal vybojovat stupně vítězů. Předjížděl jednoho soupeře za druhým a v posledním kole se prohnal i kolem Kimiho Räikkönena s vozem Ferrari.

Na pódiu skončil bývalý jezdec McLarenu letos již podruhé. Stejně slavil také po slavném závodě v ulicích Monaka. Zdá se, že má speciální recept, jak vyzrát na městské okruhy.

On-line

Závod jsme sledovali v podrobné on-line reportáži.

„Včera jsem myslel, když jsem ve třetím tréninku naboural do zdi, že jsem pokazil celý víkend. Ale kluci v týmu nakonec skvěle opravili aut, měl jsem skvělou kvalifikaci a dnes jsem se dokázal ze sedmého místa zase probojovat dopředu, skvělé bylo předjíždění do druhé zatáčky.“

„Věděl jsem, že mám pódium v kapse a že Kimi Räikkönen má penalizaci pěti vteřin, ale když jsem v posledním kole viděl, že tam je prostor bezpečně předjet a že nemusím doufat v penalizaci, tak jsem do toho šel a Kimiho předstihl.“

Při Velké ceně Evropy v exotické zemi z bývalého Sovětského svazu se na stupních vítězů slavilo v poměrně komorní atmosféře, protože moc diváků si na trať cestu nenašlo. Ale tak to bývá při premiéře nového sportu všude na světě.

Takže i Kimi Räikkönen, který z duše svou popularitu nenávidí, mohl být spokojen. Po čtvrté příčce nemusel oslavovat a mohl v poklidu odejít z okruhu. Jel výborně. Ze čtvrtého místa na startu se posunul vpřed, když tým Red Bull strategicky nezvládl jízdu Daniela Ricciarda a druhým povoláním do boxů ho připravil o lepší pozici.

Sebastian Vettel projíždí kousek kolem igelitového pytle během Velké ceny Evropy v Baku.

Sebastian Vettel projíždí kousek kolem igelitového pytle během Velké ceny Evropy v Baku.

Třetí místo se Räikkönen připravil sám, když přejel na dráze bílou čáru vjezdu do boxové uličky. To pravidla zakazují a sportovní komisaři ho potrestali pětivteřinovou penalizací. V závěru závodu kroužil Sergio Pérez pár vteřin za ním a finský jezdec už neměl dost výkonu, aby mu poodjel o více než pět vteřin. Takže se předjetí v posledním kole nijak zvlášť nebránil, v konečném pořadí by mu udržení třetí příčky na dráze nijak nepomohlo.

Start pořadí neměnil

Navzdory očekávání poklidný závod začal také stejně poklidným startem. Na náročné trati je za startovním roštem poměrně krátká rovinka, takže pořadí v čele se až na výjimky neměnilo. Rosberg udržel vedení, za ním byli Ricciardo, Vettel a Räikkönen, který sice byl pod tlakem soupeřů z Williamsu a Force India, ale pohodlně se ubránil.

O nemožnosti dostat se vpřed v prvních metrech svědčil i výkon Lewise Hamiltona, který by například ve Spa určitě nezůstal po startu z desátého místa desátý, ale v Baku tomu tak bylo. Po třetím kole však vedení závodu povolilo použití systému DRS a britský pilot postupoval vpřed. Hamilton předjel Kvjata, Verstappena a rázem byl na osmé příčce.

Nečekaně brzo odstartovaly úvodní výměny pneumatik, Verstappen, Alonso a Kvjat zatočili k mechanikům již v sedmém kole. Později se sice ukázalo, že o něco výhodnější bylo zajet k mechanikům později. Hladký asfalt měl však podle propočtů dovolit odjet jezdcům až čtyřicet kol na jediné směsi.

Lewis Hamilton na trati během Velké ceny Evropy v Baku.

Lewis Hamilton na trati během Velké ceny Evropy v Baku.

Start Velké ceny Evropy. Na prvním místě Nico Rosberg.

Start Velké ceny Evropy. Na prvním místě Nico Rosberg.

V desátém okruhu zatočil k mechanikům také Kimi Räikkönen. Ten, na rozdíl od soupeřů před ním, měl vydržet na druhé sadě obutí až do cíle. Tehdy však ještě nikdo netušil, že se už do boxů nevrátí. Fin předjel Wehrleina, Grosjeana a v sedmnáctém kole se prohnal kolem Péreze. Když v 19. kole předstihl i Ricciarda na stejně starých pneumatikách, vysloužil si potlesk v boxech Ferrari. To už ale i on věděl, že ho čeká pětivteřinová penalizace a tedy bude muset ještě přidat, pokud bude chtět umístění mezi nejlepšími.

Ve 21. kole měnil pneumatiky druhý Vettel a vrátil se na dráhu až za Kimim Räikkönenem. Na mladších gumách byl však o něco rychlejší a brzo se Finovi přiblížil. Ten s ním nebojoval a pustil ho vpřed, bylo mu jasné, že Vettelovy ambice pro tento závod jsou jinde než jeho.

O kolo později zatočil k mechanikům Nico Rosberg a vrátil se na dráhu na první příčce. Před v tu chvíli druhým Räikkönenem měl náskok 18 vteřin a všem bylo jasné, že o vítězství ho může připravit už jen nějaká nenadála událost. Fanoušci F1 u televizních obrazovek také za celý závod Rosbergovo auto téměř neviděli, kroužil po dráze sám a kamery neměly důvod ho zabírat.

Ve 23. kole jel podruhé do boxů Ricciardo a propadl se mezi mnohem pomalejší jezdci. Předčasnou zastávkou zavdal důvod ke spekulacím o technických problémech, ty se však později nepotvrdily. Na dráze byl však pomalejší než jeho týmový kolega Verstappen, který ho dokázal v druhé polovině závodu dojet a cílem projížděl těsně za ním.

Nico Rosberg slaví výhru v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy v Baku.

Nico Rosberg slaví výhru v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy v Baku.

Ve 26. kole, tedy v polovině závodu, Lewis Hamilton zjistil, že z pátého místa se už výš nedostane a bude rád, když ho udrží. Jeho auto zpomalilo, nedrželo na dráze a on nevěděl proč. Šlo o chybu v nastavení, kterou lze z kokpitu snadno opravit, ale podle nových pravidel pro letošní rok nesmí tým vysílačkou jezdci poradit, co má udělat. A tak se mistr světa marně dožadoval odpovědi a trvalo mu celých patnáct kol, než našel řešení. To už však bylo pozdě na posun v pořadí.

Dalším závodem mistorvství světa formule 1 je Velká cena Rakouska na A1 Ringu. Jede se 3. července.

Výsledky Velké ceny Evropy F1:
1.Nico Rosberg(Mercedes)1h32:52.366 min.
2.Sebastian Vettel(Ferrari)+16.696 sek.
3.Sergio Pérez(Force India)+25.241
4.Kimi Räikkönen(Ferrari)+33.102
5.Lewis Hamilton(Mercedes)+56.335
6.Valtteri Bottas(Williams)+1:00.886 min.
7.Daniel Ricciardo(Red Bull)+1:09.229
8.Max Verstappen(Red Bull)+1:10.696
9.Nico Hülkenberg(Force India)+1:17.708
10.Felipe Massa(Williams)+1:25.375
11.Jenson Button(McLaren)+1:44.817
12.Felipe Nasr(Sauber)+1 kolo
13.Romain Grosjean(Haas)+1 kolo
14.Kevin Magnussen(Renault)+1 kolo
15.Jolyon Palmer(Renault)+1 kolo
16.Esteban Gutierrez(Haas)+1 kolo
17.Marcus Ericsson(Sauber)+1 kolo
18.Rio Haryanto(Manor)2 Laps
19.Fernando Alonso(McLaren)DNF
20.Pascal Wehrlein(Manor)DNF
21.Carlos Sainz(Toro Rosso)DNF
22.Daniil Kvjat(Toro Rosso)DNF
Pořadí mistrovství světa jezdců:
1.Nico Rosberg141
2.Lewis Hamilton117
3.Sebastian Vettel96
4.Kimi Raikkonen81
5.Daniel Ricciardo78
6.Max Verstappen54
7.Valtteri Bottas52
8.Sergio Perez39
9.Felipe Massa38
10.Daniil Kvyat22
11.Romain Grosjean22
12.Nico Hulkenberg20
13.Fernando Alonso18
14.Carlos Sainz18
15.Kevin Magnussen6
16.Jenson Button5
17.Stoffel Vandoorne1
18.Esteban Gutierrez0
19.Jolyon Palmer0
20.Marcus Ericsson0
21.Felipe Nasr0
22.Pascal Wehrlein0
23.Rio Haryanto0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes258
2.Ferrari177
3.Red Bull/Renault140
4.Williams/Mercedes90
5.Force India/Mercedes59
6.Toro Rosso/Ferrari32
7.McLaren/Honda24
8.Haas/Ferrari22
9.Renault6
10.Sauber/Ferrari0
11.Manor/Mercedes0
Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze