Nico Rosberg donutil k slzám téměř celý tým Mercedes a šťastně vypadal i jeho týmový kolega Michael Schumacher, který v závodě kvůli uvolněnému kolu předčasně skončil. Sedminásobný mistr světa mu nadšeně gratuloval.
Závod jsme sledovali v online reportáži |
Syn bývalého šampiona Kekeho Rosberga nebyl v neděli v Číně nejrychlejší, nezajížděl rekordní kola, vyhrál však kvalifikaci, skvěle zvládl start a strategicky jeho tým Mercedes zvládl závod dokonale. Rosberg zajížděl do boxů vždy v ten pravý moment, na rozdíl od soupeřů v rychlejších mclarenech se nedostával po výměně pneumatik do tlačenice mezi pomalejšími jezdci, a ačkoliv v eufórii před cílovou čárou téměř zastavil, měl náskok více než dvaceti vteřin na druhého Jensona Buttona.
Rosberg, který byl v juniorských formulí považován za jeden z největších talentů světa motorismu, po dlouhém čekání prokázal svou extratřídu i v nejvyšší třídě. Na rozdíl od jeho největších soupeřů mu v Číně stačily pouze dvě zastávky v boxech, ale na ojetých gumách neztrácel jeho vůz výrazně na výkonu a vyrovnanými časy nedal nikomu šanci. Získal své první body v sezoně.
Druhý Jenson Button i třetí Lewis Hamilton měnili pneumatiky třikrát a po většinu závodu jeli v lepším tempu než Rosberg, po každé zastávce se však dostávali do zácpy. Bojovali s řadou pomalejších závodníků a každý předjížděcí manévr je stál čas.
V podobné situaci jako tým McLaren byl i mistrovský Red Bull. Jen s tím rozdílem, že jeho jezdci vůbec nezvládli start, a tak Mark Webber začínal závod z konce první desítky, zatímco Sebastian Vettel byl dokonce na patnáctém místě, kam spadl z jedenácté příčky po kvalifikaci. Šampionovi pomohlo, že, stejně jako Rosberg, byl v pit lane pouze dvakrát. V závěru však neodolal náporu svých tří pronásledovatelů a spadl na paté místo.
V plné nahotě se na náročném čínském okruhu poodhalila nedokonalost letošního stroje Ferrari. Felipe Massa na body jednoduše neměl a Fernando Alonso skončil devátý, prohrál se Sébastienem Grosjeanem ze stáje Lotus, i s dvojicí Williamsu. Bruno Senna a Pastor Maldonado potvrdili, že tradiční tým postavil po letech kvalitní auto a dokáže dostat své jezdce na bodované příčky.
Bod za desátou příčku získal Kamuj Kobajaši. Pro tým Sauber to je po druhém místě z Malajsie neúspěch, ale jen to dokazuje, jak je letošní sezona vyrovnaná a jak málo stačí, aby se jezdec propadl ze stupňů vítězů na jedenáctou příčku, jak se stalo Sergio Pérezovi, který byl v první polovině závodu několik kol ve vedení.
Start dal Rosbergovi jistotu
Nico Rosberg zcela suverénně ovládl sobotní kvalifikaci, stále však nebyl považován za favorita závodu. Podle propočtů týmů neměl být ani na stupních vítězů. V předchozích dvou Velkých cenách šla výkonnost vozů Mercedesu v průběhu závodu prudce dolů. Již proto nesměl pilot ve žluté přilbě udělat jedinou chybu.
Start se povedl Rosbergovi stejně dokonale jako sobotní souboj s časomírou. Nohu na spojce pouštěl pomalu v nejlepší možný moment a do první zatáčky vyrazil s náskokem před všemi soupeři, jistě nechal za sebou i Michaela Schumachera, který je svými bleskovými starty proslulý.
Schumacher neměl potíže udržet v úvodní zatáčce druhou příčku. Pomohl mu Kamuj Kobajaši. Japonec nejdůležitější start své dosavadní kariéry vůbec nezvládl a padal našlapaným jezdeckým polem dolů. Prohnali se kolem něj Kimi Räikkönen, Jenson Button, Lewis Hamilton a brzo i týmový kolega Sergio Pérez.
Podobně strastiplný začátek závodu měli zástupci stáje Red Bull. Jakoby jim příčky mimo první řady neseděly, jakoby Sebastian Vettel zapomněl, jaké to je, když stojí na startovním roštu a před sebou nemá jen čistý vzduch. Mistr světa skončil v kvalifikaci jedenáctý, v začátku závodu ztratil další čtyři příčky. V té chvíli asi ani on nedoufal, že by ještě mohl bojovat o stupně vítězů. O něco lépe na tom byl Mark Webber, ale také pro něj znamenal start propad o několik míst. Začínal závod jako devátý.
Naděje na stupně vítězů si mohl po startu dělat i Kimi Räikkönen, který začal na třetím místě, ale okamžitě se před něj protlačil Jenson Button, při druhých zastávkách v boxech jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Úvodní výměny pneumatik přišly dříve, než se předpokládalo. Hrubý asfalt okruhu poblíž Šanghaje nedovolil těžkým autům s plnými nádržemi, aby držely gumy delší dobu v provozuschopném stavu.
Jezdci Mercedesu se drželi na trati nečekaně o něco déle než jejich soupeři z McLarenu nebo Red Bullu. Ve třináctém kole měnil pneumatiky druhý Schumacher, prodloužila se však kvůli tomu jeho smolná série. Jak měl v dobách Ferrari často štěstí a porážel soupeře jako na běžícím páse, u Mercedesu se mu nedaří. Mechanik špatně utáhl matku na jeho pravém předním kole, ale již nedokázal zabránit tomu, aby sedminásobný šampion odjel ze stání. Schumacherovi nezbývalo nic jiného než odstavit auto vedle trati.
Po třech letošních závodech má legendární jezdec smutnou bilanci jediného bodu. V Austrálii a v Číně ho vyřadily technické problémy, v Malajsii doplatil na nezaviněnou kolizi po startu. Zatím mu nezbývá nic jiného než držet palce Nikovi Rosbergovi. Jeho mladší krajan zastavil poprvé ve 14. kole a také díky tomu, že Schumacher za ním v prvních kolech "vybrzdil" několikavteřinovou mezeru, se pohodlně vrátil do vedení.
Před Rosbergem byli po jeho zastávce ještě jezdci jako Felipe Massa, nebo Sergio Pérez, kteří zůstávali na trati co nejdéle ve snaze projet cílem s menším počtem zastávek než jejich soupeři. V Číně jim však tato taktika nezafungovala příliš dobře a oba skončili až za body.
Mark Webber i oba jezdci McLarenu zamířili k mechanikům znovu ještě před polovinou závodu a bylo jasné, že oni rozhodně na pouhé dvě zastávky nepojedou. Všichni tři byli po většinu Grand prix nejrychlejší na dráze, dopláceli však na charakteristiku čínské stavby pana Tilkeho, kde je předjíždění možné při jen opravdu velkých rychlostních rozdílech mezi vozy.
Mechanici McLarenu potvrdili Rosbergovo vítězství
Niko Rosberg byl u svých mechaniků podruhé ve 35. kole. Na trati tak vydržel 21 kol na jedné sadě pneumatik a již bylo jasné, že Mercedes tentokrát nastavení auta zvládl. O nadměrném opotřebení se nedalo mluvit ani náhodou a Rosberg se rázem stával tím, kdo má návrch.
Do cíle vydržel ve slušném tempu, zatímco třeba Pérez ze Sauberu v závěru nestačil, ačkoliv byl podruhé měnit obutí ještě o kolo později než Rosberg. Určitě mu nepomohlo, že se musel neustále bránit jezdcům jiných týmů, lídr závodu se mohl soustředit jen na sebe a své auto.
Dvacet kol před cílem bylo zřejmé, že pokud někdo ještě může Rosberga ohrozit, je to Jenson Button. Brit jel podle očekávání spolehlivě a ani na jeho autě neodcházely pneumatiky obzvlášť rychle. Vše mu však "pokazili" jeho mechanici.
Ve 40. kole zamířil mistr světa sezony 2009 k poslednímu přezutí, jednomu z jeho mechaniků se však nedařilo utáhnout matku na novém kole. Button sice neodjel pryč jako Schumacher, ztratil však více než pět vteřin. Pro vývoj závodu zásadních pět vteřin.
Po návratu na trať se totiž neobjevil se ztrátou nějakých 22 vteřin za Rosbergem, ale také za Massou, Räikkönenem, Vettelem a Webberem. Stal se jedním z "vagónků" dlouhého vláčku jezdců, z něhož nebylo úniku. Rosberg v čele tak nemusel spěchat, bezpečně kroužil po trati, hlídal si stav svých pneumatik, a přesto se Massovi, a tedy i Buttonovi, vzdaloval.
Boj o stupně vítězů ve vražedném tempu
O vítězství bylo rozhodnuto. Rosberga mohly připravit o první místo jen technická závada, nebo výrazná jezdecká chyba. Za jeho zadním křídlem však neměl nikdo nic jisté.
Druhý Massa musel brzo zabočit do boxů pro třetí sadu pneumatik a v lokomotivu dlouhého vláčku jezdců se změnil Lotus Kimiho Räikkönena. Fin měl však po řadě bojů pneumatiky hodně sjeté a s přibývajícími koly se pral v každé zatáčce s volantem, aby své auto vůbec udržel na trati. Osm kole před cílem bylo jasno - po širším průjezdu zatáčkou se kolem něj prohnali Vettel s Buttonem, následovali Hamilton, Webber, Senna, Grosjean, Maldonado, Alonso... Räikkönen byl rázem mimo body.
O chvíli dříve se odehrál zajímavý souboj o poslední bodované pozice - na Romaina Grosjeana s druhým vozem Lotus zaútočil Pastor Maldonado z Williamsu, na toho Pérez a na něj Alonso. Jezdci jeli na rovince chvíli i tři vedle sebe, ale nakonec zůstal Grosjean osmý, Maldonado devátý a Alonso se dostal před Péreze na 10. místo. Do cíle závodu postoupil lídr týmu Ferrari již jen před zmiňovaného Räikkönena, a ačkoliv pouze jednou jezdecky chyboval, když "chytil" špinavou stopu a vyjel z trati, na nejlepší neměl.
Zběsilému tempu konce závodu podlehl i Kamuj Kobajaši. Japonec nesmyslně divoce zaútočil na týmového kolegu Sergia Péreze, a mohl děkovat pouze jeho rozvaze a úhybnému manévru, že neskončili oba s rozmlácenými stroji vedle trati. Pérez tak neměl jediný bod, Kobajaši jen jeden a oba prohráli s Alonsem.
Podobné drama se odehrávala o kus před nimi, v boji o stupně vítězů. Za Rosbergem kroužil ještě šest kol před cílem Sebastian Vettel, měl však téměř jisté, že pozici neudrží. Jezdci McLarenu za ním měli v mnohem lepším stavu pneumatiky. V 51. kole se natlačil před Vettela Button, o tři kola později se podobný kousek podařil také Hamiltonovi.
Nešťastnému Vettelovi se nepodařilo udržet ani čtvrtou příčku. Týmový kolega Webber neměl žádný pokyn, aby ho šetřil, a tak se kolo před cílem posunul vpřed... Přesto se nedá říct, že by Vettel v Číně zklamal. V kvalifikaci ztratil na nejrychlejšího Webbera pouhé tři desetiny vteřiny, v závodě poskočil o šest míst vpřed. Na víc momentálně nemá.
Dalším závodem sezony F1 bude již za týden Velká cena Bahrajnu. Seriál formule 1 čekají v ostrovním ropném království nejen nezáživná klikatá trať, ale také pouštní písek, poloprázdné tribuny a demonstranti opozičních šíitských sil v těsné blízkosti okruhu.
Výsledky Velké ceny Číny formule 1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1h36:26.929 |
2. | Jenson Button | McLaren | + 20.626 |
3. | Lewis Hamilton | McLaren | + 26.012 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 27.924 |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 30.483 |
6. | Romain Grosjean | Lotus | + 31.491 |
7. | Bruno Senna | Williams | + 34.597 |
8. | Pastor Maldonado | Williams | + 35.643 |
9. | Fernando Alonso | Ferrari | + 37.256 |
10. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 38.720 |
11. | Sergio Pérez | Sauber | + 41.066 |
12. | Paul di Resta | Force India | + 42.273 |
13. | Felipe Massa | Ferrari | + 42.700 |
14. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 50.500 |
15. | Nico Hülkenberg | Force India | + 51.200 |
16. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 51.700 |
17. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1:03.100 |
18. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
19. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
20. | Charles Pic | Marussia | + 1 kolo |
21. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 1 kolo |
22. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
23. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 3 kola |
24. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 16 kol |
Pořadí šampionátu jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 45 |
2 | Jenson Button | McLaren | 43 |
3 | Fernando Alonso | Ferrari | 37 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 36 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 28 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 25 |
7 | Sergio Pérez | Sauber | 22 |
8 | Kimi Räikkönen | Lotus | 16 |
9 | Bruno Senna | Williams | 14 |
10 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 9 |
11 | Romain Grosjean | Lotus | 8 |
12 | Paul di Resta | Force India | 7 |
13 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
14 | Pastor Maldonado | Williams | 4 |
15 | Nico Hülkenberg | Force India | 2 |
16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
17 | Michael Schumacher | Mercedes | 1 |
18 | Felipe Massa | Ferrari | 0 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | McLaren | 88 |
2 | Red Bull | 64 |
3 | Ferrari | 37 |
4 | Sauber | 31 |
5 | Mercedes | 26 |
6 | Lotus | 24 |
7 | Williams | 18 |
8 | Force India | 9 |
9 | Toro Rosso | 6 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |