Lewis Hamilton mohl děkovat týmu Mercedes, že mu připravil bezkonkurenční auto a také faktu, že týmovému kolegovi Rosbergovi nevydržela technika. V době, kdy Němec odstupoval kvůli závadě převodovky ze závodu, byl na druhém místě. Ačkoliv jeho ztráta byla minimální, předstihnout jezdce se stejným monopostem není ve formuli 1 snadné, o čemž se Hamilton v předchozích závodech již několikrát přesvědčil.
Poslední kolo závodu si Hamilton již jen užíval, kroužil po trati a mával jásajícím fanouškům. "Už jen vidět podporu, kterou tady máme, je úžasné. Máme nejlepší fanoušky a dnes mě opravdu hnali dopředu, děkuji všem."
"Na začátku jsem Nicovi dovolil, aby si vyjel náskok. Ale potom jsme vyjeli z boxů na tvrdší směsi a stíhal jsem ho. Ani jsem nevěděl, jak jsem rychlý. Nevím, jak by to nakonec dopadlo, kdyby neodstoupil," komentoval průběh závodník, který o vítězství na domácí trati marně usiloval pět sezon, dočkal se až letos při jubilejním padesátém ročníku. Sedmadvacátým vítězstvím v kariéře se také dotáhl na krajana Jackieho Stewarta na sedmém místě historické tabulky formule 1.
Před Velkou cenou ztrácel Lewis Hamilton 29 bodů na první místo Nika Rosberga, rázem jsou z nich pouze čtyři. Němec do cíle nedojel poprvé v sezoně, zatímco mistr světa ze sezony 2008 nebodoval hned dvakrát.
"Jsem v šampionátu o čtyři body pozadu a tento víkend je důkazem, že se nesmíte nikdy vzdávat," narážel Hamilton na kvalifikaci, kterou strategicky vůbec nezvládl, vzdal závěrečné kolo a propadl se na šesté místo. "Absolutně mě nenapadlo, že ten poslední sektor může být tak rychlý," dodal k tomu krátce.
Velkou radost měl druhý muž závodu. Valteri Bottas začíná potvrzovat, že je velkou nadějí světového motorsportu. A také konečně dokazuje, že Williams letos postavil nebývale kvalitní monopost. Jen zatím neměl dost štěstí. V Silverstonu navázal na třetí místo v předchozím podniku v Rakousku. Opět se prosadil na stupně vítězů, i když do závodu odstartoval až ze čtrnácté pozice.
Závod jsme sledovali on-line |
"Jsme na dobré cestě. Byli jsme dnes velmi rychlí. Samozřejmě, Mercedes je stále před námi, ale tvrdě pracujeme. Dnešní závod jsem si užíval. Mým cílem bylo dostat se co nejvýše a moje auto mi to umožňuje. Jak jsem říkal klukům do vysílačky, už nám chybí pouze jeden stupínek," nechal se slyšet sympatický seveřan.
Bottas se také zmínil o problémech svého týmového kolegy. Massa měl problémy na startu, rozjížděl se velmi pomalu jako poslední jezdec v celém poli a to bylo hlavním důvodem, proč mu do cesty vlétlo pomačkané Ferrari chybujícího Räikkönena.
"Je mi Felipeho moc líto, měl smůlu. Mohl zajet podobně dobře jako já," uvedl Bottas po nejlepším umístění své kariéry formule 1.
Třetí Daniel Ricciardo získal oproti týmového kolegovi Vettelovi strategickou výhodu, když ho inženýři nepovolali podruhé do boxů a díky nečekanému tahu s jedinou zastávkou uhájil třetí pozici. Ale měl také štěstí - Jenson Button s vozem McLarenu za ním byl výrazně rychlejší, stahoval jeho náskok každým metrem a cílem projel se ztrátou pár desetin vteřiny na čtvrtém místě
"Jsem vážně šťastný, že se mi podařilo udržet třetí místo. Možná ještě jedno kolo a bylo by vážně těžké udržet za sebou Jensona Buttona," uvedl jezdec, který letos jako jediný dokázal narušit dominanci stáje Mercedes, když vyhrál Velkou cenu Kanady.
Drama a havárie po startu
Po startu Velké ceně Británie se odehrálo nefalšované drama. Kimi Räikkönen startoval po nevydařené kvalifikaci až z osmnáctého místa a po jezdecké chybě vyjel z dráhy. Již předtím dával drobnými smyky najevo, že jeho auto na dráze příliš nesedí. Při snaze o návrat najel na bílou čáru, která je více kluzká než asfalt kolem ní, a dostal smyk.
Dojatý Lewis Hamilton v domácí Velké ceně Británie vystoupal na nejvyšší příčku.
Ferrari se stočilo napříč tratí přímo do cesty několika soupeřům. Felipe Massa s vozem Williams již neměl dost času, aby se vyhnul. Sice vynikající reakcí zabránil přímému nárazu, ale přesto zdemoloval záď svého Williamsu. Poškozený byl také stroj Marussia domácího Maxe Chiltona, který utrpěl náraz letícím kolem z nabouraného vozu Ferrari. Video z nehody najdete ZDE
Vpředu před Kimim Räikkönenem se však také odehrávaly zajímavé věci. Vedl Nico Rosberg, za něj se protlačily oba McLareny. Start pokazil po kvalifikaci druhý Sebastian Vettel, který se v prvních zatáčkách propadl i za velmi agresivního Lewise Hamiltona a byl až pátý.
Skvěle začal Valteri Bottas, který rychle předjížděl všechny soupeře a brzo útočil na nejlepší pětici. Williams byl opravdu rychlý a dvakrát škoda Felipeho Massy s druhým vozem, který doplatil na chybu Kimiho Räikkönena.
Závod byl okamžitě zastaven a pauza trvala nakonec celou hodinu, protože zdemolovaná svodidla musela být vyměněna. Zatímco se několik mechaniků snažilo namontovat nové ocelové zábrany, vozy formule 1 čekaly za dohledu svých mechaniků na startovním roštu. Kimi Räikkönen musel být při odchodu z kokpitu podpírán, ale podle prvních lékařských zpráv má jen lehce zraněné koleno a kotník. Nejedná se však o zlomeniny. Závod byl v prvním kole zastaven poprvé od Velké ceny Monaka 2000.
Pozdější vítěz Lewis Hamilton do závodu odstartoval až ze šestého místa, ale na druhou pozici se dostal hned po opakovaném startu. Předjížděl jednoho jezdce za druhým jako by jeli zcela jinou výkonnostní třídu. Mercedesy byly v Británii zcela bezkonkurenční, rychlejší než na jiných okruzích. Jakmile jeli Rosberg s Hamiltonem za sebou v čele, najížděli na soupeře dvě až tři vteřiny v jediném kole.
To se však změnilo ve 29. kole. Nico Rosberg si na problémy s převodovkou stěžoval už dříve, ale zastavit na trati byl donucen až po polovině závodu. "Horšilo se to pomalu, ale jistě. Nebylo nic, co bych proti tomu mohl udělat," uvedl Rosberg. "Mrzí mě to hodně, protože do té doby šlo všechno hladce a měl jsem to pod kontrolou," dodal.
Jakmile měl Rosberga z cesty, Hamilton zpomalil a již neujížděl soupeřům, které měl více než půl minuty za sebou. Potřeboval jen šetřit svou techniku, nedopustit, aby také jeho zastavila závada a dojet nikým neohrožován až do cíle.
Epický souboj mistrů světa
Ve druhé polovině závodu se naplněné tribuny na okruhu Silverstone nejvíce bavily soubojem dvou mistrů světa Fernanda Alonsa a Sebastiana Vettela. Nedarovali si ani metr prostoru, neustále si na toho druhého stěžovali do vysílačky a často kolo na kolo se přetahovali na dráze neuvěřitelných 13 kol.
Vše začalo ve 35. kole, kdy se Vettel vrátil se svým Red Bullem na dráhu po poslední výměně pneumatik. Alonso měnil obutí o něco dříve, takže měl zahřáté pneumatiky a Vettela snadno předjel. Ale to nebyl konec, tím epické drama pouze začalo.
Úřadující čtyřnásobný šampion byl totiž v závěrečném úseku závodu jasně rychlejší a chtěl Alonsa co nejdříve předjet, aby mohl pokračovat ve vzestupu pořadím s jezdci před ním. Pokud by Alonso na dráze nebyl, Jenson Button a Daniel Ricciardo, kteří kroužili nedaleko, by pravděpodobně měli co dělat, aby rozjetému Vettelovi odolali.
Ale Alonso na dráze byl. Každou zatáčku projížděl defenzivní stopou, kličkoval, co to jen pravidla dovolují a snažil se udržet páté místo. Zatímco Vettel se tlačil na svého soupeře, snažil se využít větší rychlosti svého vozu v zatáčkách, ale na rovinkách stále doplácel na to, že jeho agregát Renault výkonnostně stále mírně ztrácí dokonce i na Ferrari.
Ve 48. kole Vettel Alonsa nakonec předjel. Španěl si ještě postěžoval do vysílačky, že neoprávněně použil systém DRS, ale nic mu to nebylo platné. Spíš mohl být naštvaný sám na sebe, že špatně dobrzdil po zaváděcím kole na startovním roštu, netrefil se do bloku a byl potrestán pětivteřinovým zastavením v boxech. Bez ní by možná k souboji ani nedošlo.
Příštím závodem formule 1 bude Velká cena Německa, která se pojede za 14 dní.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2h26:52.094 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | +30.135s |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | +46.495s |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +47.390s |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | +53.864s |
6. | Fernando Alonso | Ferrari | +59.946s |
7. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | +1:02.563 min. |
8. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | +1:28.692 min. |
9. | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Renault | +1:29.340 min. |
10. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Renault | +1 kolo |
11. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | +1 kolo |
12. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | +1 kolo |
13. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari | +1 kolo |
14. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | +1 kolo |
15. | Kamuj Kobajaši | Caterham-Renault | +2 kola |
16. | Max Chilton | Marussia-Ferrari | +2 kola |
17. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | +3 kola |
18. | Nico Rosberg | Mercedes | DNF-28 kol |
19. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | DNF-11 kol |
20. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | DNF-9 kol |
21. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | DNF-1 kolo |
22. | Kimi Räikkönen | Ferrari | DNF-0 kol |
1. | Nico Rosberg | 165 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 161 |
3. | Daniel Ricciardo | 98 |
4. | Fernando Alonso | 87 |
5. | Valtteri Bottas | 73 |
6. | Sebastian Vettel | 70 |
7. | Nico Hülkenberg | 63 |
8. | Jenson Button | 55 |
9. | Kevin Magnussen | 35 |
10. | Felipe Massa | 30 |
11. | Sergio Pérez | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | 19 |
13. | Jean-Eric Vergne | 9 |
14. | Romain Grosjean | 8 |
15. | Daniil Kvjat | 6 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
1. | Mercedes | 326 |
---|---|---|
2. | Red Bull-Renault | 168 |
3. | Ferrari | 106 |
4. | Williams-Mercedes | 103 |
5. | Force India-Mercedes | 91 |
6. | McLaren-Mercedes | 90 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
11. | Caterham-Renault | 0 |