Německý pilot vyhrál šestý závod v sezoně a opět trochu zdramatizoval souboj o mistrovský titul sezony 2016. Rozdíl mezi ním a Hamiltonem je nyní pouhých devět bodů.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Byl to úžasný víkend, mám z tohoto výsledku radost. Chápu, že někteří jste zklamáni, Maxe Verstappena jste si přáli na pódiu, ale je ještě mladý a bude mít spoustu času. Za mě můžu říct, že to byl dlouhý, ale bezproblémový závod,“ zmínil Rosberg mladého pilota Red Bullu, který má matku Belgičanku a v zemi se také narodil.
„Hodně mi pomohlo, že Lewis startoval zezadu, ale myslím, že v Monze bude zase zpátky vpředu a čeká nás další velký souboj mezi mnou a ním,“ plánuje závodník. „Gratuluji Lewisovi. Zezadu až na třetí místo, to je působivé,“ řekl Rosberg.
Na druhé příčce za Nikem Rosbergem z Mercedesu dokončil napínavý závod Daniel Ricciardo s vozem Red Bullu, který startoval pátý, ale také on měl štěstí a vyhnul se všem kolizím a problémům na dráze.
„Byl to těžký start, poté vyjel safety car, bylo tam hodně vlajek a možná jsem měl trochu poškozené auto, ale nakonec jsem jel závod sám pro sebe a bylo to výborné. Na Nika Rosberga v předu jsem ale neměl. S druhým místem musím být spokojen,“ uvedl australský pilot, který drží třetí místo v šampionátu před oběma zástupci Ferrari.
Lídr mistrovství světa Lewis Hamilton, který po řadě penalizací za výměnu náhradních dílů startoval z poslední řady na startovním roštu, se musel po startu vyhýbat roztočenému vozu Ferrari a udělal v závěru strategickou chybu, přesto může být po třetí příčce spokojen. Zůstává v čele šampionátu.
Posunem z 21. místa na třetí v cíli zaznamenal největší posun ze všech závodníků. „Musím poděkovat všem fanouškům, že mě tak vítali, ale byl to pro mě úžasný závod, vyšlo i počasí a myslím, že můžu být maximálně spokojen,“ uvedl na pódiu Lewis Hamilton v rozhovoru s bývalým jezdcem formule 1 Markem Webberem.
Seriál formule 1 pokračuje už za týden Velkou cenou Itálie na dalším legendárním okruhu v Monze.
O vítězství Rosberga rozhodl start
V Belgii se Nico Rosberg neobával ani tak týmového kolegy Lewise Hamiltona, který startoval po řadě penalizací z poslední řady, ale jiných soupeřů. V posledním tréninku byl nejrychlejší Kimi Räikkönen s Ferrari, a pokud by nechyboval v poslední zatáčce kvalifikačního kola, mohl být i na pole position. Takhle byl až třetí.
Vedle Rosberga stál v první řadě Max Verstappen, který byl díky problémům Daniela Ricciarda v kvalifikaci rychlejším z obou jezdců Red Bullu. Za Räikkönenem poté číhali Sebastian Vettel s druhým vozem Ferrari a právě Daniel Ricciardo.
Rosberg vyrazil suverénně na prvním místě, zaostal však Verstappen. V první zatáčce došlo k souboji Verstappena s Räikkönenem a Vettelem.
Vettel s Ferrari se roztočil s vozem a propadl na konec startovního pole, poškozené vozy měli také Räikkönen a Verstappen a propadli se celým startovním polem. Viníkem kolize byl čtyřnásobný mistr světa Vettel, který zvenku první zatáčky nesmyslně vlétl na vnitřek a vrazil do Räikkönena jedoucího těsně vedle Verstappena.
Nejhorší následky měla kolize pro Fina, který dokázal sice, stejně jako jeho soupeři, dojet až do boxů, ale celý sedm kilometrů dlouhý okruh brousil spodkem vozu o asfalt a prkno na podlaze začalo hořet. Kromě oprav měli jeho mechanici v boxech plné ruce práce s hašením. Výsledkem bylo, že vítěz posledního tréninku se vrátil na trať se ztrátou celého kola.
Neřešitelná situace a konec šancí na body. Tak to vypadalo. Ferrari však pomohl chybou Kevin Magnussen s vozem Renault. Na vrcholu slavné zatáčky Eau Rouge ztratil přítlak a v rychlosti přes 200 km/h vlétl do bariéry. Z hromady trosek žlutého vozu odkráčel jako zázrakem po svých, ale kulhal a byl převezen na vyšetření do nemocnice.
Po výjezdu zpomalovacího vozu zajeli někteří piloti ke svým mechanikům a přezuli na nové pneumatiky, čímž přišli o pár míst. To se však ukázalo jako chyba. Bezpečnostní bariéra byla nárazem tak poškozená, že oprava zabrala více času a závod byl zastaven. Všichni jezdci zaparkovali v boxech a nové gumy nasadily na své vozy všechny týmy. Nejdéle trvaly práce na voze Kimiho Räikkönena, kterému mechanici dokonce formuli zpevnili lepící páskou.
Závod pokračoval v 9. kole po druhé startu, tentokrát za zpomalovacím vozem. Nico Rosberg v čele přišel o získaný náskok a Kimi Räikkönen se dotáhl na chvost celého pole.
Fin s opraveným vozem se rychle ze sedmnáctého místa dral vpřed, ale zastavil se za patnáctým Maxem Verstappenem. Jednou už mířil před něj, ale Nizozemec ho neférově vytlačil z trati. Nebylo to poprvé, co holandský teenager někoho blokoval. Mění směr jízdy i při brzdění a to není v souladu s pravidly. Malou náplastí pro Räikkönena může být, že nakonec bral alespoň dva body za deváté místo, zatímco Verstappen nebodoval.
Vpřed se dral nejrychleji Lewis Hamilton. Po restartu byl jedenáctý, ale předjel několik jezdců a brzo byl na třetí příčce. Po výměně pneumatik však ztratil na Australana Ricciarda další čas a do cíle už neměl šanci, aby ho dostihl a případně předstihl. Ve Spa neměly mercedesy nad konkurencí tak výrazný výkonnostní náskok jako v některých předchozích závodech. Otázkou zatím je, zda to bylo pouze netypickou charakteristikou okruhu, nebo zda-li dokázaly technici Red Bullu a Ferrari stáhnli výkonnostní ztrátu na favorita šampionátu.
V Belgii se i díky okolnostem skvěle dařilo jezdcům Force India. Nico Hülkenberg a Segio Pérez zakončili závod na čtvrtém a pátém místě, což jim stačilo k předstižení Williamsu v Poháru konstruktérů. Vzhledem k aktuální výkonnosti nebude pro tradiční britský tým snadné se na něj vrátit.
V závodě plném předjížděcích manévrů a tvrdých soubojů se na šesté místo probil čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel. „Nakonec to šesté místo zmírnilo způsobené škody. Můžeme Spa opustit se vztyčenou hlavou. Měli jsme rychlost a za normálních okolností bychom dojeli za mercedesy,“ uvedl na tiskové konferenci.
Pro body so dojel i Fernando Alonso, který startoval úplně poslední. Také on dostal, stejně jako Hamilton, celou řadu penalizací za výměnu dílů, takže konečná sedmá příčka je pro něj výrazným úspěchem.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h44m51.058s |
---|---|---|---|
2. | Daniel Ricciardo | (Red Bull/Renault) | 14.113s |
3. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 27.634s |
4. | Nico Hülkenberg | (Force India/Mercedes) | 35.907s |
5. | Sergio Pérez | (Force India/Mercedes) | 40.660s |
6. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | 45.394s |
7. | Fernando Alonso | (McLaren/Honda) | 59.445s |
8. | Valtteri Bottas | (Williams/Mercedes) | 1m00.151s |
9. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | 1m01.109s |
10. | Felipe Massa | (Williams/Mercedes) | 1m05.873s |
11. | Max Verstappen | (Red Bull/Renault) | 1m11.138s |
12. | Esteban Gutierrez | (Haas/Ferrari) | 1m13.877s |
13. | Romain Grosjean | (Haas/Ferrari) | 1m16.474s |
14. | Daniil Kvjat | (Toro Rosso/Ferrari) | 1m27.097s |
15. | Jolyon Palmer | (Renault) | 1m33.165s |
16. | Esteban Ocon | (Manor/Mercedes) | +1 kolo |
17. | Felipe Nasr | (Sauber/Ferrari) | +1 kolo |
18. | Kevin Magnussen | (Renault) | DNF |
19. | Marcus Ericsson | (Sauber/Ferrari) | DNF |
20. | Carlos Sainz | (Toro Rosso/Ferrari) | DNF |
21. | Jenson Button | (McLaren/Honda) | DNF |
22. | Pascal Wehrlein | (Manor/Mercedes) | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 232 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 223 |
3. | Daniel Ricciardo | 151 |
4. | Sebastian Vettel | 128 |
5. | Kimi Raikkonen | 124 |
6. | Max Verstappen | 115 |
7. | Valtteri Bottas | 62 |
8. | Sergio Perez | 58 |
9. | Nico Hulkenberg | 45 |
10. | Felipe Massa | 39 |
11. | Fernando Alonso | 30 |
12. | Carlos Sainz | 30 |
13. | Romain Grosjean | 28 |
14. | Daniil Kvyat | 23 |
15. | Jenson Button | 17 |
16. | Kevin Magnussen | 6 |
17. | Pascal Wehrlein | 1 |
18. | Stoffel Vandoorne | 1 |
19. | Esteban Gutierrez | 0 |
20. | Jolyon Palmer | 0 |
21. | Marcus Ericsson | 0 |
22. | Felipe Nasr | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
24. | Esteban Ocon | 0 |
1. | Mercedes | 455 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 274 |
3. | Ferrari | 252 |
4. | Force India/Mercedes | 103 |
5. | Williams/Mercedes | 101 |
6. | McLaren/Honda | 48 |
7. | Toro Rosso/Ferrari | 45 |
8. | Haas/Ferrari | 28 |
9. | Renault | 6 |
10. | Manor/Mercedes | 1 |
11. | Sauber/Ferrari | 0 |