Sezona formule 1 začala Velkou cenou Austrálie. Ta nebyla zrovna nejpovedenějším závodem. Diváci chvílemi zívali nudou. A to hned z několika důvodů.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Dramatičnosti nijak nepřidal fakt, že oba jezdci Mercedesu bezchybně odstartovali a rychle se všem vzdálili. Na rozdíl od loňské sezony se však neobjevil ani náznak boje mezi Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem. Německý pilot poslušně dokroužil za týmovým kolegou až do cíle. Rozdíl mezi nimi nikdy nebyl větší než tři vteřiny, nikdy však menší než vteřina. Svou roli mohl sehrát i fakt, že na městském okruhu v Albert Parku se opravdu špatně předjíždí.
Možná ještě větším problémem pro závod však byl fakt, že ho jelo pouze třináct vozů. Proč tak málo? Ještě před kvalifikací vzdal svou účast tým Manor Marussia, který nestihl připravit vozy. Takže zůstávalo osmnáct vozů.
Po kvalifikaci se rozhodlo, že nepojede Valteri Bottas s druhým vozem Williamsu, kterého trápí bolesti zad. Cestou na start se navíc porouchaly McLaren náhradníka Kevina Magnussena, který zastoupil zraněného Alonsa, a red bull Daniila Kvjata.
Na roštu tedy stálo patnáct vozů. Ještě v prvním kole však skončily další dva. A shodou okolností to byly oba vozy Lotusu, který se v kvalifikaci předvedl v podstatně lepší formě, než měl minulou sezonu. Pastor Maldonado doplatil na strkanici po startu a havaroval, Romain Grosjean zajel s poškozeným autem k mechanikům, ale nemohl pokračovat.
Když v na konci pátého okruhu zatočil zpomalovací vůz zpátky do boxů, zbývalo na dráze třináct monopostů. V cíli jich nakonec bylo jedenáct a nebodoval pouze Jenson Button s vozem McLarenu. Tradiční stáj vstoupila do sezony s novými motory a Hondě se zatím nepodařilo vyladit své pohonné jednotky tak, aby byly konkurenceschopné. Kvůli problémům s přehříváním byl navíc snížen jejich výkon, takže zkušený Button jezdil kola o přibližně šest vteřin pomalejší než mercedesy v čele.
Nejzábavnějším momentem celého závodu tak bylo předávání cen na stupních vítězů. Roli moderátora, který dává otázky závodníkům, většinou zastává některá z legend Grand prix, v Albert Parku však sáhl po mikrofonu legendární kulturista, bývalý politik a herec Arnold Schwarzenegger.
„Jsem rád, že můžeme pokračovat v tom, co začalo loni. Cítím se skvěle, ale myslel jsem, že jsi ve skutečnosti větší,“ sdělil mu vítěz závodu Lewis Hamilton.
Dobře naladěn byl také Nico Rosberg. „Je to skvělý start do sezony a děkuji celému týmu, připravil skvělé auto. Děkuji také místnímu publiku a všem lidem, připravili jste nám skvělou atmosféru!“ vysloužil si potlesk.
„Dělal jsem všechno možné, jel naplno, ale na Lewise to dnes nestačilo. Koncentroval jsem se na maximum, nejsem si vědom žádné zásadní chyby, ale jsem druhý. Dnes to lépe nešlo,“ dodal druhý muž závodu i průběžného pořadí mistrovství světa.
Největší radost měl však Sebastian Vettel. Premiéra v nejslavnější stáji formuli 1 mu vyšla na jedničku. „Je to pro mě velká čest jezdit za Ferrari a je to skvělý start do sezony 2015. Měli jsme výbornou přípravu, dařilo se nám a jsem rád, že se to podařilo předvést také v závodě. Ale zbývá nám ještě hodně práce, abychom porazili tyhle dva,“ otočil se Vettel na vítěznou dvojici Mercedesu.
Divoký start
V první zatáčce došlo ke strkanici. Kimi Räikkönen, který měl z pátého místa výborný odpich, bojoval o pozici s týmovým kolegou Vettelem, který se snažil získat zpět čtvrtou příčku. Do Fina však zezadu narazil nováček Carlos Sainz mladší s vozem Toro Rosso a ránu dostal také Felipe Nasr s monopostem Sauber.
Se zmatkem na trati souvisela i nehoda Pastora Maldonada, který, jako to většinou dělá, chtěl až moc a poškozen byl také druhý Lotus Romaina Grosjeana. Viditelně naštvaný Francouz musel v boxech vystoupit z vozu a skončit. Chvíli se zdálo, že k mechanikům bude muset také Kimi Räikkönen, ale ten nakonec pokračoval, i když až na osmém místě, kam se propadl.
Jakmile se safety car vrátil do boxů, začaly se odstupy mezi jezdci zvětšovat a odstartovala australská nuda. Až na pár výjimek. O zábavu se staral zejména Kimi Räikkönen, který byl mnohem rychlejší než Nasr a Ricciardo před ním. Klikatý okruh v Albert Parku však není pro předjíždění ideální, takže měl smůlu. I proto Fin jako první zatočil již v sedmnáctém kole pro nové pneumatiky a již úvodní zastávka potvrdila, že jeho auto opravdu ránu z boku dostalo. Mechanik u levého zadního kola se dlouho trápil, než dokázal utáhnout šrouby.
Navzdory časové ztrátě v boxech se Räikkönen dokázal snadno dostat před Ricciarda. Domácí závodník byl daleko za ním, když se vrátil od mechaniků. Nasra, který s návštěvou boxů dlouho čekal, předjel Fin přímo na dráze a vydal se stíhat čtvrtého Felipeho Massu, který se mezitím propadl během zastávek za Sebastiana Vettela.
Byl to právě Räikkönen, který potvrzoval, že Ferrari je letos podstatně lepší než loni a za určitých okolností může být soupeřem Mercedesu. Dlouho byl nejrychlejším pilotem na dráze, stahoval náskok všech svých soupeřů a blížil se k nešťastníkovi Massovi. Ten mohl čekat, že se z třetí příčky po startu propadne na páté místo. Ale měl štěstí.
Räikkönen musel podruhé do boxů a Ferrari se z první zastávky nepoučilo. Mechanik měl opět problémy utáhnout levé zadní kolo, ale tentokrát si toho ostatní nevšimli. Fin dostal signál, aby vyjel na trať a mechanik marně gestikuloval, že kolo ještě není upevněno. Fin hned cítil, že něco není v pořádku. „Utáhli jste to kolo pořádně?“ zeptal se do vysílačky. „Ne Kimi, omlouváme se, musíš skončit.“ Räikkönen zastavil vedle trati a vyskočil z auta, byl konec a na body se posunul další jezdec.
Ve 34. kole se zakouřilo z monopostu Toro Rosso nejmladšího závodníka na startu Maxe Verstappena, a na dráze tak zůstalo 11 jezdců.
Do cíle se toho už moc nezměnilo. Vettel si před Massou třetí místo pohlídal, Rosberg si nedovolil útočit na Hamiltona, Ericsson těsně před cílem předjel Sainze s druhým Toro Rosso na sjetých gumách. A to bylo vše.
Druhým závodem šampionátu je Velká cena Malajsie, jede se za 14 dní na okruhu Sepang.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h31.54.067 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +7.640 sek. |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +25.523 sek. |
4. | Felipe Massa | Williams | +29.196 sek. |
5. | Felipe Nasr | Sauber | +1:26.149 min. |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +1 kolo |
7. | Nico Hulkenberg | Force India | +1 kolo |
8. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
9. | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso | +1 kolo |
10. | Sergio Perez | Force India | +1 kolo |
11. | Jenson Button | McLaren | +2 kola |
12. | Kimi Raikkonen | Ferrari | DNF |
13. | Max Verstappen | Toro Rosso | DNF |
14. | Romain Grosjean | Lotus | DNF |
15. | Pastor Maldonado | Lotus | DNF |
Průběžné pořadí MS (po 1 z 20 závodů): 1. Hamilton 25 bodů, 2. Rosberg 18, 3. Vettel 15, 4. Massa 12, 5. Nasr 10, 6. Ricciardo 8. Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 43, 2. Ferrari 15, 3. Sauber 14, 4. Williams 12, 5. Red Bull 8, 6. Force India 7. |