V praxi to znamená, že ambiciózní, ale letos nepříliš silné týmy po motorové stránce, jako je například McLaren-Mercedes, budou obtížněji stahovat výkonnostní náskok Ferrari nebo Renaltu.
Mercedes má navíc smůlu, že do budoucna nemůže počítat s novou specifikací, která při nedávné velké ceně Francie dokázala překonat hranici dvaceti tisíc otáček za minutu.
Na mírnější variantě "zmrazení" motorů, která počítala s ponecháním vývoje do příští sezony, se týmy při jednání v Indianapolisu shodnout nedokázaly, takže prezident FIA Max Mosley rozeslal v sobotu dopoledne na Hockenheimu dopis, kterým oficiálně ukončil debatu.
Pojede se podle jeho pravidel.
Na dodavatele motorů soukromým týmům, jako bude Prodrive, které vstupuje do seriálu v roce 2008, bude vyhlášen tender. Většina výrobců by upřednostnila
nezávislý Cosworth, ale to prezident FIA odmítl jako nezákonné.
Velkou šanci tak má společnost Mecachrome ladící motory renault, což se samozřejmě nelíbí jeho soupeřům.
To byl i hlavní důvod, proč se týmy neshodly na společném postupu a dovolily tak, aby rozhodla FIA. Součástí dohody měla být finanční částka, kterou by stáje
společně poskytly onomu vybranému dodavateli nezávislým týmům. A automobilkám to přišlo jako poskytování prostředků soupeři.
"Technický vývoj a soutěživost patří k formuli 1. Nemyslím si, že zmrazit motory na čtyři roky je správný krok," uvedl šéf motorsportu Mercedesu Norbert Haug. "Rozumnější by bylo umožnit jednou za rok nasazení nové specifikace."
Max Mosley doufá, že zákaz vylepšování motorů povede k vývoji technologií na obnovování energie vznikající například při brzdění, což bude prospěšné ekologicky i ekonomicky. Navíc si podle něj najdou takto vzniklé nápady brzo cestu z formule 1 do běžného provozu na silnicích.
Prezident FIA navíc vyjádřil přání, že by bylo rozumné, aby se stáje dohodly na zastavení vývoje pohonných jednotek už pro příští rok. Pracovaly by totiž na motorech, by mohly používat pouze do konce sezony.