Red Bull je na jedno kolo suverénní, ale pokud měl někde v kvalifikaci podlehnout, byla to japonská Suzuka.
Jezdci McLarenu vyhráli na Japonských ostrovech všechny letošní tréninky a do poslední chvíle to vypadalo, že neprohrají ani v ostrém měření sil. Ale suverénovi Vettelovi stačilo jediné povedené kolo za celý víkend, aby opět dominoval.
Před závěrečnými letmými koly vedl Lewis Hamilton, ale tým McLaren udělal strategickou chybu a vyslal ho do závěru kvalifikace příliš pozdě - britský jezdec tak nestihl vyjet do závěrečného kola v časovém limitu.
Jenson Button, který byl v pátečních trénincích neporazitelný, nedokázal zajet v kvalifikaci tak dokonalé kolo a s Vettelem prohrál. A nezáleží na tom, že o pouhých devět tisícin vteřiny.
Bujaré veselí v boxech Red Bullu bylo na místě. Skutečnou výkonnost jejich vozu v Suzuce ukázal Mark Webber, který odstartuje až ze šesté příčky za jezdci Ferrari.
Tentokrát s pole position vážně ani Vettel nepočítal. Ale zase neprohrál. Má dvanáctou pole position sezony. V neděli vyrazí pro bod, který mu zaručí druhý titul mistra světa, z prvního místa na startovním roštu.
Nedělní Velká cena Japonska startuje v 8.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Pod polojasnou oblohou a za příjemné teploty 23°C začala kvalifikace Velké ceny Japonska. Kvalifikace, v které si měl Sebastian Vettel připravit ideální pozici pro nedělní oslavy obhajoby titulu mistra světa.
V úvodních letmých kolech se vyhoupl do čela výsledkové listiny Fernando Alonso na Ferrari, za ním číhala dvojice McLarenu Lewis Hamilton, Jenson Button. Tito jezdci už neměli potřebu jet znovu na trať a opotřebovávat další sadu pneumatik. O postup se bojovalo daleko za nimi.
Od prvních kol bylo zřejmé, že, jak je zvykem, nepostoupí šestice jezdců v roce 2010 nových stájí, ačkoliv Heikki Kovalainen z Lotusu se snažil a přetahoval se zástupci Williamsu o sedmnáctou, první postupovou příčku. Neuspěl.
Spolu s Kovalainenem, Trullim, Glockem a dalšími nepostupoval překvapivě Nico Rosberg s vozem Mercedesu. Kvůli problémům s hydraulikou svého stroje se ani nedostal na trať a bude startovat z poslední řady. V pořadí ještě za ním skončil Vitantonio Liuzzi, který nedokončil ani jeden volný trénink a potíže s autem ho nepustily ani do kvalifikace. Tentokrát ho na dráhu nepustila závada motoru.
V čele pořadí nezůstal Fernando Alonso. Domácí Kamuj Kobajaši s vozem Sauber dosáhl času 1:32,626 vteřiny a dal divákům na tribunách důvod k oslavám.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Do čela se po prvním kole jízd vyhoupl Lewis Hamilton a nejlepší čas vydržel na jeho kontě až do konce jízd. Překonal dokonce tréninkové výkony svého týmového kolegy z McLarenu Jensona Buttona. Druhý skončil Sebastian Vettel, ale fakt, že Red Bull už nasadil měkkou sadu pneumatik by mohl naznačovat, že si v Japonsku nevěří tolik jako v předchozích zvávodech.
Boj o postupovou desítku byl poměrně dramatický. Závěrečným kole se do finále posunul Kamuj Kobajaši, který ovládl úvodní část kvalifikace a odsunul tak do sestupových vod Němce Sutila nebo Maldonada z Williamsu. Mexičan Pérez s druhým vozem Sauber na trať kvůli porouchané hydraulice vůbec nevyjel a nemohl tak napodobit úspěšnou jízdu svého týmového kolegy.
Výborně zajeli také jezdci Renaultu. S novým aerodynamickým paketem postupovali Bruno Senna i Vitalij Petrov. Jako devátý postupoval i Michael Schumacher a potvrdil, že Mercedes na tom není v Japonsku nejhůře.
Skončila dvojice Williamsu Rubens Barrichello, Pastor Maldonado, bez šance bylo i duo stáje Toro Rosso Jaime Alguersuari, Sébastien Buemi a těsně postup unikl dvojce týmu Force India. Adrian Sutil skončil jedenáctý a Paul di Resta dvanáctý.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
V úvodní sérii letmých kol ukázala svou převahu dvojice McLarenu. Na prozatimní pole position šel Lewis Hamilton, těsně za ním byl Jenson Button. Za nimi byla dvojice Red Bullu Sebastian Vettel, Mark Webber a pátý Felipe Massa s Ferrari. To bylo vše. Ostatní jezdci šetřili pneumatiky a na trať se měli vydat až dvě minuty před koncem kvalifikace.
Čtyři jezdci nakonec v kvalifikaci vůbec nesoutěžili. Dvojice Renaultu na dráhu nevyrazila a Michael Schumacher předvedl pouze pomalou, zaváděcí jízdu. Nic víc. Ale na trať se nedostal ani domácí Kobajaši. I on šetřil auto a pneumatiky.
O pole position se rozpoutal nevídaně dramatický souboj. Lewis Hamilton první místo neuhájil - doplatil na strategickou chybu svého týmu, který ho vyslal do závěrečného letmého kola těsně po uplynutí časového limitu a další čas tak již nemohl zajet.
Jeho týmový kolega Jenson Button zrychlil, ale ne dost. Sebastianovi Vettelovi totiž stačilo jediné povedené kolo za celý víkend v Suzuce, aby získal pole position. Ačkoliv nebyl favoritem a McLaren má zatím v Japonsku prokazatelně rychlejší auta, Red Bull si připsal další pole position.
Sebastian Vettel porazil ve finále Jensona Buttona o devět tisícin vteřiny. Obrovská radost v boxech Red Bullu byla oprávněná - skutečnou výkonnost jejich vozu v Suzuce ukázal Mark Webber, který odstartuje až ze šesté příčky za jezdci Ferrari.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Japonska F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:30.466 | ||
2. | Jenson Button McLaren |
+ 0.009 | ||
3. | Lewis Hamilton McLaren |
+ 0.151 | ||
4. | Felipe Massa Ferrari |
+ 0.338 | ||
5. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 0.420 | ||
6. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.690 | ||
7. | Michael Schumacher Mercedes |
bez času | ||
8. | Bruno Senna Renault |
bez času | ||
9. | Vitalij Petrov Renault |
bez času | ||
10. | Kamuj Kobajaši Sauber |
bez času | ||
11. | Adrian Sutil Force India |
1:32,463 | ||
12. | Paul di Resta Force India |
+0,283 | ||
13. | Rubens Barrichello Williams |
+0,616 | ||
14. | Pastor Maldonado Williams |
+0,761 | ||
15. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
+0,764 | ||
16. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
+0,964 | ||
17. | Sergio Pérez Sauber |
bez času | ||
18. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:35.454 | ||
19. | Jarno Trulli Lotus |
+0,060 | ||
20. | Jérôme D'Ambrosio Virgin |
+0,985 | ||
21. | Timo Glock Virgin |
+1,043 | ||
22. | Daniel Ricciardo Hispania |
+1,393 | ||
23. | Nico Rosberg Mercedes |
bez času | ||
24. | Vitantonio Liuzzi Hispania |
bez času |