Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Giro zahájila týmová časovka v Belfastu, růžový dres vydřela Orica

Cyklistický tým Orica | foto: AP

9 2014
Dvakrát už stáli na pódiu světového šampionátu. Na minulé Tour de France ovládli týmovou časovku a pro Simona Gerranse tak urvali žlutý dres. A letos australský tým Orica-GreenEdge znovu stvrdil svou extratřídu. Jeho muži ovládli týmový test, který zahájil 97. ročník cyklistického Gira d´Italia v severoirském Belfastu, a Kanaďan Svein Tuft, první z přeživší pětice na cílové pásce, se stal prvním majitelem Maglia rosa pro krále závodu.

"Tak jsme se v týmu dohodli už před startem. Byl to od kluků dárek k dnešním narozeninám, že projedu cílem první a budu mít růžový dres," radoval se 37letý oslavenec Tuft.

Belfast se oblékl do růžové na znamení barvy závodu, připravil pro britské ostrovy tak typické deštivé počasí a fanatickou atmosféru s davy diváků podél trati.

A než Orika vyrazila na trať, její sportovní ředitel Matt White říkal: "Chceme vyhrát! Chceme vyhrát každou časovku, do které nastoupíme. Speciálně se na tuto disciplínu připravujeme, často ji trénujeme, takže čekáme vítězství. Víme, že na něj máme tým."

Tři muži ze stříbrné party loňského mistrovství světa hnali vpřed lokomotivu oděnou do modrobílých dresů a kromě svalů bylo jejich největší zbraní startovní číslo. Čtvrteční los totiž formaci od protinožců přiřadil číslo 2, což se nakonec ukázalo jako rozhodující faktor triumfu.

Většinu trati odjela Orica za sucha, ale už během její cyklistické bitvy v ulicích Belfastu začalo krápat a všechny další týmy pak závod absolvovaly na mokrém asfaltu. Osudným se vlhko stalo mimo jiné partě Garmin s lídrem Danielem Martinem. Od Ira se čekalo, že bude promlouvat do bojů o prvenství, jenže upadl, k zemi poslal polovinu svých mužů a zlomená klíční kost jeho sen zastavila hned v úvodním dnu.

Pouť Oriky od doků, v nichž vyrostl Titanic, k belfastské radnici trvala 24:42 minuty a dlouho pak závodníci seděli před televizní obrazovkou a počítali sekundy svým soupeřům.

Jedna, dva tři, čtyři... O pouhých pět sekund na úvodních 21,7 kilometrech zaostala parta týmu Omega, dvojnásobných mistrů světa v této disciplíně, a o další dvě bylo pomalejší BMC s Australanem Cadelem Evansem, černým koněm první Grand Tour sezony.

Ještě víc než boj o dílčí primát se sledovala bitva dvou mužů o ten celkový. O blyštivou, zakroucenou trofej určenou šampionům růžového závodu se mají bít Kolumbijec Quintana a Španěl Rodrígueze.

Movistar s kolumbijským vrchařským esem nabral ztrátu 55 sekund na nejrychlejší tým dne, daleko víc ho však těšila výhoda, kterou získal na Rodrígueze. Ten by mohl získat titul největšího poraženého, protože vláček jeho Kaťuše se začal rozpadat už v polovině tratě, Rus Gusev jel místo do zatáčky rovně, tým pak na svůj motor čekal a ztrácel.

Ještě sobotu a neděli stráví Giro na návštěvě na Britských ostrovech, až v pondělí se vrátí "domů" do Itálie, kde se hon za růžovou modlou rozhoří nanovo.

VÝSLEDKY

Cyklistický etapový závod Giro d'Italia

1. etapa: časovka družstev v Belfastu (21,7 km): 1. Orica 24:42, 2. Omega Pharma - Quick-Step -5, 3. BMC Racing -7, 4. Tinkoff-Saxo -23, 5. Sky -35, 6. Astana -38, 7. Cannondale -53, 8. Movistar -55, 9. Giant -56, 10. AG2R -58.

Průběžné pořadí jednotlivců: 1. Tuft (Kan./Orica) 24:42, 2. Durbridge (Austr./Orica), 3. Weening (Niz./Orica), 4. Meyer, 5. Matthews (oba Austr./Orica), 6. Santaromita (It./Orica) všichni stejný čas, 7. Serry (Belg./Omega Pharma-Quick-Step), 8. Brambilla (It./Omega Pharma-Quick-Step), 9. Urán (Kol./Omega Pharma-Quick-Step), 10. Pauwels (Belg./Omega Pharma-Quick-Step) všichni -5.

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze