Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Týmová režie ve formuli 1? V příští sezoně nebude výslovně zakázána

Týmová strategie už nebude ve formuli 1 tak striktně trestána. | foto: AP

10 2010
Od příští sezony MS formule 1 už nebude striktně zakázána týmová režie. Změnu pravidel schválila světová rada Mezinárodní automobilové federace FIA, která po osmi letech zrušila příslušný článek reglementu.

FIA však zároveň varovala účastníky mistrovství světa, že případné akce poškozující sportovní stránku může nadále trestat podle jiného paragrafu platného ve všech motoristických závodech.

"Týmům se dostalo upozornění, že jednání, které by vedlo k poškození pověsti sportu, budou posuzována podle paragrafu 151c a dalších relevantních nařízení," sdělila FIA.

Týmová režie byla zakázána od sezony 2003, kdy FIA zavedla pravidlo v důsledku skandální výměny pořadí mezi piloty Ferrari Rubensem Barrichellem a Michaelem Schumacherem těsně před cílovou čárou závodu v Rakousku.

Tehdejší šéf Ferrari a shodou okolností nynější prezident FIA Jean Todt tehdy nařídil rádiem suverénně vedoucímu Barrichellovi, aby před sebe pustil Schumachera bojujícího o titul.

Stáje nicméně zákaz obcházely různými kódovanými příkazy. V této sezoně vyvolal skandál opět tým Ferrari, který tímto způsobem ovlivnil výsledky červencové Velké ceny Německa. Vedoucí Felipe Massa v závodě na Hockenheimringu bez odporu pustil na pokyn týmu před sebe Fernanda Alonsa, ačkoliv prostřednictvím rádia konkrétní příkaz nezazněl. Ferrari za to dostalo pokutu 100.000 dolarů, ale případ vyvolal diskuse o smysluplnosti pravidla.

FIA dnes také rozhodla, že od sezony 2013 budou monoposty vybaveny úspornějšími čtyřválcovými motory s nižším obsahem 1,6 litru (dosud osm válců s obsahem 2,4 litru), v důsledku čehož by se měla snížit spotřeba benzinu až o 35 procent. V prvním roce platnosti tohoto pravidla navíc bude mít každý pilot k dispozici pět motorů na sezonu, od roku 2014 jen čtyři. Nyní jich mohou jezdci použít osm.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze