Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tomáš Enge se po trestu vrátil do kokpitu. A hned zazářil

Chevrolet Camaro týmu Reiter Emgineering, se kterým se Tomáš Enge vraci na závodní okruhy. | foto: Roman Klemm

27 2014
Bývalý český jezdec formule 1 si minulý rok odseděl trest za dopingový prohřešek, kontakt se světem závodů ale neztratil. Naopak: specialista na vozy třídy GT letos pojede hned ve třech šampionátech. Vedle Pirelli World Challenge v Americe a evropského mistrovství Blancpain GT, minulý víkend vyrazil v Oscherslebenu i do silného německého ADAC-GT-Masters. Tam obzvlášť v neděli zazářil.

Enge již minulý rok masivně prohloubil svou spolupráci s jihobavorským týmem Reiter Engineering, jehož vozy značky Lamborghiny vyvíjí jako testovací jezdec. Mimo to vedl coby zodpovědný ředitel Reiterův další projekt, vývoj vozu Chevrolet Camaro GT3. Enge již roku 2013 zodpovídal za tým SaReNi, který vůz nasazoval a letos v nově postaveném šasi sám usedne za volant.

Zda zkušený bývalý inženýr DTM Hans Reiter a Enge v tomto ohledu vsadili na správného koně, je zatím otázkou: mohutný, hranatý a tudíž někdy poněkud neohrabaně působíci Camaro GT3 nebyl v minulých dvou sezonách právě konkurenceschopný, Tomáš ale svému projektu věří: "Testy dopadly dobře, a tak se konečně můžeme postavit na start s naším novým vozem. Těšíme se a věříme si na dobrý výsledek."

Proti raketám šestadvacetičlenného pole ADAC-GT-Masters, jakými jsou ryzí sportovní kupéčka Audi R8, Porsche 911, Mercedes SLS, BMW Z3, nebo Chevrolet Corvette, je ovšem pojem "dobrý výsledek" čistě otázkou filozofického výkladu.  V pátek se Enge a jeho zkušený šlěchtic-co-pilot Albert von Thurn und Taxis museli kvalifikovat do obou závodů.

Z hlediska dosaženého času mohl být Enge spokojen, s umístěním už tolik ne: pro sobotní závod kvalifikoval Von Thurn und Taxis své Reiter-Camaro s odstupem 1,75 sekundy na lídra Van der Lindeho (Abt-Audi R8) jako 21., při kvalifikaci pro nedělní závod sice výborný Enge zkrátil odstup na nejrychlejšího Reného Rasta na 1,4 sekundy, v nabitém poli, kde se prvních 12 vešlo do jediné sekudy, to ovšem znamenalo jen startovní pozici 19. V porovnání s výkony minulé sezony vůz ovšem udělal jasný skok kupředu.

Start do sobotního závodu teprve sedmnáctiletý polesetter Van der Linde notně zaspal, o to lépe vyrazil Maximilan Buhk (HTP-Mercedes): vtěsnal se jako první do úzké první šikany a připravil tím důležitý základ pro vítězství. Výborně se tlačenicí první šikanou protlačil ve svém černém monstru i Thurn und Taxis. Po prvním kole držel výbornou 13. pozici.  Chyby soupeřů a i těžká nehoda Olivera Gavina (Callaway-Corvette) Engeho kolegu nakrátko "vyšplouchly" na 11. pozici, když šlechtic po 27 minutách předal Reiter-Camaro Engemu, byl český jezdec za Lucou Ludwigem (Zakspeed-Mercedes, kde je legenda Le Mans, Klaus Ludwig technickým poradcem) a bezprostředně před Heinzem-Haraldem Frentzenem (HTP-Mercedes) dvanáctý.

K velkému duelu bývalých kolegů v týmu Prost-F1 ale nedošlo. Reiter Engineering Tomáše poslal na trať o dvě sekundy dříve, než je předepsaný minimální čas výměny a Enge si tyto dvě sekundy musel následující stop-and-go-penalizací odsedět. Naděj na umístění mezi prvními deseti tím zmizela, Enge byl nakonec hodnocen jako šestnáctý.

O vítězství bojovali Maxi Goetz a René Rast až do posledních metrů. Mercedes se prosadil o 307 tisícin před Audi R8.

Nedělní závod začal velkou ránou. Ještě na startovní rovince o sebe zavadili Thiim a Keilwitz, čímž rozpoutali v sevřeném a 200 km/h rychlém poli řetězovou reakci, která vyústila v jednu z nějtěžších nehod dějin šampionátu. Niki Thiim vletěl nebržděn do zdi a jeho audi se několikrát převrátilo. Dán byl poté s bolestmi pánve převezen do nemocnice. Výsledkem nehody bylo šest těžce poničených vozů. Tomáš Enge v této situaci využil svých bohatých zkušeností, zachoval přehled a projel sprškou písku a trosek na první pohled bez úhony na deváté pozici.

Po úklidu dráhy se startovalo znovu. S René Rastem a první pěticí vozů Engeho Reiter-Camaro sice nedokázal držet krok, přesto mohl být Čech se svým výkonem naprosto spokojen: nejen, že si dokázal vyjet malý náskok na rivaly za sebou, senzačně se začal tlačit i na Frentzena před sebou a posléze ho čistým manévrem předjel. Veselá nálada v Reiterově boxu ale zmizela, když Tomáš přijel na senzačním sedmém místě předat camaro Von Thurn und Taxisovi. Šéf stáje Hans Reiter spozoroval kaluž tekutiny pod vozem a zahlásil konec. "Tomáš si někde prorazil chladič a nemělo smysl pokračovat. Přesto teď víme, co to auto umí a těšíme se na další závod v Zandvoortu!" shrnul Von Thurn und Taxis.

Více štěstí měl teprve sedmnáctiletý Van der Linde na čele. Nadaný Jihoafričan převzal Abt-Audi od Rasta na prvním místě a bez chyby jej na stejné pozici dovezl do cíle před porschem Engelharta a Van Lagena a BMW, ve kterém se střídala Claudia Huertgenová s Dominikem Baumannem.

Výsledek sobotního závodu ADAC-GT Masters
1.M.Buhk/M.Goetz(Něm./ Něm.)HTP-Mercedes SLS
2.K. Van der Linde/R. Rast(JAR/Něm.)Abt-Audi R8
3.C.Engelhart/J.van Lagen(Něm./Niz.)GW-Porsche 911 GT3
Výsledky nedělního závodu ADAC-GT Masters
1.K. Van der Linde/R. Rast(JAR/Něm.)Abt-Audi R8
2.C.Engelhart/J.van Lagen(Něm./Niz.)GW-Porsche 911 GT3
3.C.Huertgen/D.Baumann(Něm./Rak.)Schuberth-BMW Z3
Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze