Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tlusťáka dělilo od evropského titulu v automobilových soutěžích pár bodů

Antonín Tlusťák si pod švýcarskými alpskými velikány zajistil pozici evropského vicemistra. | foto: František Dušek

3 2010
Legendy Walter Röhrl, SandroMunari, Miki Biasion či Patrick Snijers vyčnívají z přehledu mistrů Evropy v automobilových soutěžích. Nechybělo mnoho, aby do tohoto prestižního seznamu, který existuje už od roku 1953, přibylo české jméno. Zádveřický Antonín Tlusťák letos vybojoval titul evropského vicemistra, nestačil jen na zkušeného Itala Lucu Rossettiho.

"Je to největší úspěch v mé kariéře," libuje si Tlusťák, který loni vyhrál kontinentální šampionát mezi vozy s jednou poháněnou nápravou.

Mistrovství už nemá takový zvuk jako v 70. a 80. letech minulého století, ale pořád láká. Letos se do něj přihlásilo 26 závodníků včetně hvězd Kopeckého, Bouffiera nebo Bassa. Tato esa ale v konečných výsledcích nefigurují, protože se soustředila na jiné seriály a neodjela minimální počet soutěží.

"Mistrovství Evropy má stejnou úroveň jako každý jiný šampionát. Je tady čtyři pět jezdců, kteří se hlídali," popsal Tlusťák. Český pilot absolvoval sezonu s navigátorem Antonínem Škaloudem, většinu soutěží odjel ve Škodě Fabii S2000. Pouze na Barum Rally řídil Peugeot 207 S2000. Šlo zároveň o zlom, protože až do domácí soutěže se mu příliš nedařilo.

Ve Zlíně dojel dvanáctý absolutně a druhý v evropském hodnocení a začal velkou stíhací jízdu, která vyvrcholila stříbrnou tečkou. "Před sezonou jsem vůbec nepomýšlel na elitní trojku. Chtěl jsem být do pátého místa," přiznal Tlusťák. "Na barumce se všechno otočilo, v dalších soutěžích nám pomohly výpadky a havárie soupeřů."

Před závěrečnou Rallye du Valais ve Švýcarsku byl Tlusťák dokonce ve hře o titul. Ale Rossetti, který získal evropskou korunu už předloni, potvrdil roli největšího favorita. Pár předchozích podniků vynechal, protože měl velký náskok, ovšem když bylo potřeba, zabral. "Je to asfaltový specialista a zároveň tovární jezdec Fiatu. Za normálních okolností jsem ho nemohl porazit," uznal Tlusťák.

Poslední rallye v sezoně představovala pro českého závodníka největší výzvu. Na rozdíl od všech soupeřů startoval v kraji pod průsmykem svatého Bernarda poprvé. Proto se nehnal za celkovými výsledky, ale soustředil se na evropské hodnocení. V něm byl třetí, absolutně dojel devátý.

"Počasí bylo proměnlivé, trať neznámá, takže jsem zbytečně neriskoval," popsal. "Věděl jsem, kolik bodů potřebuju, jen jsem si hlídal svou pozici." Mnohem víc než ve Švýcarsku se předtím bavil na šotolinové Elpa Rallye v Řecku, kde dojel třetí. "Byl to jeden z mála závodů, který jsem si užil se vším všudy," pochvaloval si.

Osmadvacetiletý pilot zároveň dokonale využil změny auta. Až do loňska řídil kromě pár výjimek modely s jednou poháněnou nápravou. Letos poprvé naplno závodil v opravdové závodničce. Fabii S2000 si nemůže vynachválit. "Jít do dvoutisícovky byl dobrý krok," libuje si vicemistr Evropy.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze